Festivalul Filmului European revine cu ediția 29!

Articol de arionmihaela, 25 aprilie 2025, 12:01 / actualizat: 5 mai 2025, 9:57
Festivalul Filmului European revine cu ediția 29!
Proiecțiile vor avea loc începând cu 8 mai în București, urmate de ediții locale speciale în nouă orașe din România: Botoșani, Brașov, Chitila, Deva, Iași, Sfântu Gheorghe, Târgu Jiu, Târgu Mureș și Timișoara, marcând un record în ceea ce privește numărul de orașe în care festivalul va fi prezent.
În București, Festivalul se desfășoară între 8 – 18 mai, la Sala Luceafărul (Gala de deschidere, pe 8 mai), Cinema Elvire Popesco (9 – 15 mai) și Cinemateca Eforie (9 – 11 și 16 – 18 mai).
Ediția 2025 a Festivalului Filmului European, curatoriată de criticul de film Cătălin Olaru, reunește peste 40 de lungmetraje, din care 28 prezentate în premieră națională, și două selecții de scurtmetraje, proiectate de asemenea în premieră națională. Printre acestea se numără 11 documentare, 13 filme regizate de femei și două filme coregizate de femei.
În cele zece orașe, vor fi prezente în selecția FFE filme recompensate la cele mai importante festivaluri la nivel mondial.
Vorbim de „A Sudden Glimpse to Deeper Things” (r. Mark Cousins, cel mai bun film la Karlovy Vary), de „Toxic” (r. Saulė Bliuvaitė, cel mai bun film la Locarno) sau de „1489” (r. Shoghakat Vardanyan, cel mai bun film la IDFA, cel mai mare festival de film documentar din lume). Dar și de „Des Teufels Bad / Devil’s Bath” (r. Veronika Franz și Severin Fiala, Ursul de Argint acordat în 2024 directorului de imagine Martin Gschlacht), „El llanto / The Wailing” (r. Pedro Martín Calero, premiul pentru Cel mai bun regizor la San Sebastian) sau „Mond / Moon” (r. Kurdwin Ayub, Premiul Special al Juriului la Locarno).
Dincolo de premii, sunt filme care deschid perspective și aduc mai multă înțelegere, fie că vorbim de victimele războiului din Nagorno-Karabakh, de marginalii cineastului francez Virgil Vernier, căruia îi dedicăm un portret, de victimele colonialismului din filmele Margaridei Cardoso, invitată a festivalului, sau de angajații exploatați până la dezumanizare din „Youth (Homecoming)” și „Youth (Hard Times)” ale lui Wang Bing. La FFE, mai mult decât un instrument înainte de toate vizual de recompunere a lumii, filmul îndeplinește o funcție vitală, aceea de desțelenire a empatiei. a declarat Cătălin Olaru, directorul artistic al FFE.