Ascultă Radio București FM Live

Bucureștiul mai modern, mai eco, acum 121 de ani…

Bucureștiul mai modern, mai eco, acum 121 de ani…

Articol de Sabina Lapadatescu, 9 decembrie 2015, 10:09 / actualizat: 9 decembrie 2015, 14:50

Pe 9 decembrie 1894, pe străzile Bucureștiului apărea, pe lângă cele 13 linii de tramvai trase de cai, linia 14. Tramvaiele verzi ale acestei linii nu erau trase de nimic, în aparență. Și mergeau, cu rigurozitate pe „drumul de fier”. În acea vreme, sfârșitul secolului al XIX-lea, liniile de tramvai erau marcate prin culori dintr-un motiv cât se poate de simplu: numărul celor care nu știau să citească era foarte mare, iar, cu ajutorul culorilor, ei puteau deosebi liniile de tramvai între ele.

tramvai vechiTraseul primei linii electrice de tramvai începea la Cotroceni și mergea până la Obor, străbătând tot centrul orașului, doar că Oborul nu era cel de astăzi, ci se afla undeva cam pe la actuala Piață a Iancului și la marginea orașului, în acel loc organizându-se târgul de vite.

Tramvaiul electric s-a generalizat mult mai târziu, dar este de remarcat faptul că, acum 121 de ani, Bucureștiul adopta unele dintre cele mai moderne soluții de transport public și era un oraș eco-friendly.

Dezvoltarea transportului public a mers, apoi, din ce în ce mai mult către autobuze, cu motoare termice, care ard benzină sau motorină și care poluează aerul orașului. Chiar în secolul XXI, în anul 2006, Municipalitatea a cumpărat o flotă de 1000 de autobuze, care constituie baza transportului de suprafață si astăzi.

Dar care sunt perspectivele? Ei bine, pe la conferințele despre mobilitatea urbană, se vorbește foarte frumos despre transportul electric, care este nepoluant și care permite ca un vehicul, tramvai, să poată transporta mai mulți călători. Se mai spune, la fel de frumos, că tramvaiele ar trebui să aibă un spațiu propriu, așa cum se întâmplă cu linia 41, pentru a putea circula fără să se blocheze în trafic.

În realitate, fabrica de reparații (URAC) a regiei de transport tramvai-41-wwwratbnavro(RATB) produce doar unul sau cel mult două tramvaie pe an, deoarece numai pentru acestea primește bani de la Primăria Capitalei. Drept rezultat, parcul de tramvaie este, în proporție covârșitoare, învechit. Tramvaiele cu care circulă bucureștenii zdrăngăne din toate încheieturile, părând să se destrame, în timp ce se scutură, sar și se clatină pe sinele vechi, rupte și denivelate.

O călătorie cu tramvaiul este o experiență asemănătoare parcurgerii unui traseu de montagne russe, incomodă și înfricoșătoare, pentru cei care nu sunt obișnuiți cu acest adevărat Romeo pe șine. Asta ca să nu mai vorbim despre „tramvaiele fantomă”, cum ar fi cele ale liniilor 24, 42 și 45 care circulă atât de rar încât nu are rost să aștepti, dacă nu le prinzi, din întâmplare, în stația respectivă.

Ce soluții ar avea Bucureștiul, pentru a-și dezvolta transportul electric nepoluant și de mare capacitate despre care vorbim? Soluțiile țin de voința politică. Astfel, Consiliul General ar trebui să aloce, printr-un buget multianual, bani destinați construcției de tramvaie. Astfel, URAC, uzină care face doar reparații în cea mai mare parte a anului, asteptând banii pentru a construi tramvaie noi, ar putea scoate pe poartă până la 10 tramvaie noi, moderne și mult mai ieftine decât cele din import, în fiecare an.

Tot Primăria Capitalei ar trebui să dea prioritate zero modernizării liniilor de tramvai și prioritizării acestora față de traficul general, prin crearea de zone proprii. Numai prin adoptarea acestor măsuri, tramvaiele ar putea deveni mijloace de transport comode și rapide, o alternativă cu adevărat la transportul individual cu autoturismul.

Să sperăm că nu va trebui să asteptăm încă 120 de ani pentru a vedea aceste idei puse în practică! La Mulți Ani bătrânului dar modernului tramvai electric!

Vreme frumoasă în Capitală
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 19:30

Vreme frumoasă în Capitală

La noapte, în București, cerul va fi temporar noros iar temperatura minimă se va situa în jurul valorii de -2 grade. Luni, vremea va fi...

Vreme frumoasă în Capitală
Vreme frumoasă, dar rece în Capitală!
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 07:03

Vreme frumoasă, dar rece în Capitală!

Astăzi, în Capitală, vremea va fi predominant frumoasă, dar rece dimineaţa. Cerul va fi mai mult senin, iar vântul va sufla slab până la...

Vreme frumoasă, dar rece în Capitală!
UPDATE: REFERENDUM BUCUREȘTI 2024
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 06:31

UPDATE: REFERENDUM BUCUREȘTI 2024

Update ora 21.20 – Până la ora 21.00, au votat la referendumul iniţiat de primarul general, Nicuşor Dan, în Capitală, 731.990 de...

UPDATE: REFERENDUM BUCUREȘTI 2024
UPDATE: ALEGERI PREZIDENȚIALE 2024
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 06:23

UPDATE: ALEGERI PREZIDENȚIALE 2024

Update ora 20:00 – Prezența la vot, la alegerile prezidențiale, a depășit 50%. Până la această oră s-au prezentat la urne 51, 27%...

UPDATE: ALEGERI PREZIDENȚIALE 2024
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 02:37

Derby-ul feroviar, încheiat cu o remiză consemnată pe final în „Gruia”: duelul „Dan Petrescu VS Marius Șumudică”, unul în care o rezervă a avut ultimul cuvânt și un capitol statistic a uimit

Într-un nou episod al derby-ului feroviar din campionatul României, echipa antrenată de Dan Petrescu și formația condusă de pe margine de...

Derby-ul feroviar, încheiat cu o remiză consemnată pe final în „Gruia”: duelul „Dan Petrescu VS Marius Șumudică”, unul în care o rezervă a avut ultimul cuvânt și un capitol statistic a uimit
Actualitate sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 22:27

MAE-Atenţionare de călătorie: Italia – grevă în transportul feroviar

Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care se află, tranzitează sau intenţionează să călătorească în Republica...

MAE-Atenţionare de călătorie: Italia – grevă în transportul feroviar
Actualitate sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 16:12

Fapte interzise în ziua votării!

Peste 4.000 de angajaţi ai Ministerului Afacerilor Interne sunt mobilizaţi în Capitală pentru a asigura buna desfășurare a alegerilor...

Fapte interzise în ziua votării!
Actualitate sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 14:09

Noi reguli pentru vânzarea mașinilor second-hand!

De la 1 decembrie 2024, intră în vigoare noi reguli pentru vânzarea mașinilor second-hand. Șoferii care vor să vândă o mașină second-hand...

Noi reguli pentru vânzarea mașinilor second-hand!