Olimpicii sau o Românie de nota zece
Articol de cristina.toma, 18 decembrie 2015, 13:59
De cele mai multe ori când se vorbeşte despre învățământ sunt aduse în discuție subiecte despre elevi agresivi și indisciplinați, despre gradul de incultură al tinerilor care termină o formă sau alta de învățământ, despre perlele pe care aceștia le scriu la examene…
Însă există și elevi despre care vorbim poate prea puțin şi atunci mulţi au tendinta de a spune că sunt niște rarităţi, poate referindu-se la numărul lor mic. În plus, pentru că nu spun lucruri care să ne facă să râdem, sunt priviți doar ca niște excepții și atât. Este vorba de acei elevi care câștigă olimpiade și concursuri internaționale și cu care ne place să ne mândrim. Și chiar avem cu ce: în acest an au fost premiati de Guvernul României 225 de elevi câștigători a 257 distincții la concursuri și olimpiade internaționale și regionale. Aceștia au adus României 51 de medalii de aur sau locul I, 69 de medalii de argint sau locul II, 67 de medalii de bronz sau premiul III și 70 de mentiuni .
Elevii bucureşteni au obţinut în anul şcolar 2014-2015 un număr de 565 de medalii şi premii, la olimpiade şi concursuri internaţionale şi regionale după cum urmează: 14 medalii de aur, 32 medalii de argint, 23 de medalii de bronz, 162 de premii I, 102 premii II, 132 de premii III si 70 de mentiuni.
Dar cum sunt în realitate acești copii? Unii colegi mai răutăcioși îi numesc uneori tocilari, iar alții își închipuie că vorbesc doar în formule. Însă acestea sunt doar legende pentru că este o plăcere să vorbești cu ei: îți vor povesti cu mare bucurie despre pasiunea lor pentru științe sau arte, despre cum a fost concursul, cum emoțiile prilejuite de depărtarea de casă și familie și oboseala drumului lung au dispărut atunci când au primit subiectele. Îţi vor spune cu entuziasm problema dar și detaliul pe care l-au observat și care pare a fi o cărare îngustă deocamdată, ce poate duce la o descoperire științifică importantă. Nu au urmă de invidie chiar dacă le place să participe la competiții, unde reuşesc să își facă prieteni în toată lumea.
Pe lângă orele de școală, în fiecare zi studiază cel putin 3-4 ore la materia la care vor concura la olimpiadă. Adesea se întâmplă să ne trezim că iau medalii de aur sau locul întâi la olimpiade și concursuri la materii care nu se studiază în programa şcolară dar unii fiind pasionați le studiază individual cu niște profesori la fel de pasionați de materia pe care o predau.
Acești copii îţi vor vorbi cu calm despre ceea ce îi pasionează şi au rabdare pentru că doresc ca tu, interlocutor care nu esti specialist în domeniul său de interes, să întelegi.
Îsi doresc să facă descoperiri şi învenții importante care să ajute oamenii mai târziu.
Iar în spatele lor întotdeauna se află profesori entuziaști care îi ajută să se pregătească, iar la randul lor profesorii fac acest lucru în zilele lor libere, după ce au terminat de predat, de corectat lucrări de control ori teze.
Se pot spune multe despre olimpici, profesorii și chiar părinții lor, însă eu cred că ar trebui să amintim mai des despre ei și nu doar la ocazii speciale și să avem uneori curajul chiar să le cerem părerea.