România, la Festivalul Internaţional de la Berlin
Articol de , 9 februarie 2016, 17:33
Până la decernarea supra-apreciatelor premii Oscar de anul acesta, ameninţată cu boicotul de către artiştii de culoare, dar care va avea loc duminică 28 februarie, mai avem o mulţime de evenimente importante în lumea filmului: Festivalul Internaţional de la Berlin, Premiile BAFTA (duminică 14 februarie) sau Premiile César (26 februarie).
Mă opresc acum asupra celui mai apropiat dintre evenimente: Festivalul de la Berlin, care începe joi 11 februarie. Este vorba, mai exact, de prezenţa filmului românesc la Berlinale, care s-a aflat la loc de cinste în ultimii anii. Cea mai înaltă poziţie a ocupat-o drama „Poziția copilului” de Călin Peter Netzer care a câştigat Ursul de Aur pentru cel mai bun film şi premiul FIPRESCI în 2013. Iar anul trecut Radu Jude a câştigat Ursul de Argint pentru cel mai bun regizor cu drama sa istorică „Aferim!”, care a pierdut însă cursa pentru premiul Oscar la cel mai bun film străin. Tot Ursul de Argint, ca Marele Premiu al Juriului, dar şi Premiul Alfred Bauer câştigase şi Florin Şerban în 2010 cu a sa dramă cu puşcăriaşi „Eu când vreau să fluier, fluier”.
Istoria participărilor meritorii la Belinale începe însă încă din 1975, când „Comedia fantastică” a lui Ion Popescu-Gopo a intrat în competiţia pentru Ursul de Aur, aşa cum s-a întâmplat şi cu drama lui Mircea Daneliuc, „Patul conjugal”, în 1993. În 1985, drama „Pas în doi” realizată de Dan Piţa a câştigat menţiunea de onoare Ursul de Argint. În ceea ce priveşte scurtmetrajele, două sunt cele care au obţinut premiul Ursul de aur la această categorie: „Un cartuş de Kent şi un pachet de cafea” de Cristi Puiu care a câştigat şi premiul UIP în 2004, iar în 2008 „O zi bună de plajă” de Bogdan Mustaţă.
La ediţia de anul acesta a Festivalul de la Berlin, cea de-a 66-a, a fost selectat, între cele 44 de filme din cadrul secţiunii „Forum”, lungmetrajul independent „Ilegitim”, în regia lui Adrian Sitaru. Este al patrulea lungmetraj al acestui cineast şi spune povestea unei familii unite la început, formată din 4 fraţi şi un tată, mama fiind decedată de 2 ani. La aflarea informaţiei că tatăl a turnat femei care doreau să facă avort în regimul Ceauşescu, unul dintre fii îşi ia tatăl la întrebări. Acuzat de întreaga familie, tatăl se apără spunând că el crede în viaţă şi este împotriva avortului, şi dacă nu ar fi fost, fraţii gemeni n-ar fi acum în viaţă şi în poziţia de a-l acuza. Tatăl părăseşte casa definitiv, familia începe să se destrame, iar problemele de abia acum încep.
La secţiunea „Generation 14 plus”, la care participă 61 de filme de lung şi scurtmetraj dedicate copiilor şi tinerilor, a fost selectat scurtmetrajul regizoarei Roxana Stroe, intitulat „O noapte în Tokoriki” ce o are în distribuţie pe Iulia Ciochină, care va participa, de asemenea, la Berlinale Talents, secţiune dedicată tinerelor talente din domeniul cinematografic. La această secţiune, la care sunt selecţionaţi 300 de participanţi din circa 4.000 de tineri candidaţi din întreaga lume, participă şi Ruxandra Ghiţescu, care a fost admisă împreună cu alţi 9 tineri scenarişti în programul Script Station, pentru proiectul „Otto – The Barbarian”.
România este reprezentată şi de Răzvan Rădulescu, co-scenarist al producţiei germano-franco-mexicane „Soy Nero”, în regia lui Rafi Pitts, care se află printre cele 23 de filme din Competiţa principală pentru Ursul de Aur.
Totodată actriţa Cosmina Stratan, care a primit în 2012 premiul pentru cea mai bună interpretare feminină la Festivalul de Film de la Cannes pentru rolul din filmul „După dealuri” în regia lui Cristian Mungiu, participă la secţiunea „Panorama” cu lungmetrajul de debut al regizorului Ali Abbasi, „Shelley”, producţie daneză în care interpretează un rol important.
În cadrul European Film Market, Standul românesc care prezintă România ca platou de filmare pentru societăţile de producţie internaţionale, dă posibilitatea de a crea legături pentru coproducţii internaţionale şi prezintă pentru piaţa internaţională următoarele producţii româneşti: „Lumea e a mea” (regia Nicolae Constantin Tănase), „Cinema, mon amour” (regia Alexandru Belc), „Afacerea Est” (regia Igor Cobileanski), „Aliyah DaDa” (regia Oana Giurgiu), „Acasă la tata” (regia Andrei Cohn), „Miracolul din Tekir” (regia Ruxandra Zenide) şi „Autoportretul unei fete cuminţi” (regia Ana Lungu).
Trebuie să remarc că Institutul Cultural Român din Berlin, alături de cel central din Bucureşti, îşi face şi anul acesta datoria de a susţine prezenţa românească la Berlinale. Mai mult, organizează expoziţia „Stop cadru” a artistului Silviu Gheţie, ce cuprinde fotografii de pe platourile de filmare ale câtorva producţii româneşti celebre din anii 2004-2014.