Filmul săptămânii: „Orizont”
Articol de , 15 februarie 2016, 17:01
Dintre cele 6 premiere câte au intrat pe ecrane în weekend, cea mai importantă este „Orizont”, pentru că este un nou film românesc ce a impresionat deja jurnaliştii străini, realizat de Marian Crişan ca o combinaţie între un thriller. Filmul a fost făcut pe baza unor teme ancorate în societatea românească a momentului. În acelaşi timp, este un remake al unei mari opere cinematografice autohtone: „La moara cu noroc” de Victor Iliu, căreia îi aduce un omagiu, lucru rar întâlnit.
Plecând tot de la nuvela lui Ioan Slavici, „Moara cu noroc”, dar schimbând locaţia, timpul şi actualizând relaţiile dintre personaje, filmul lui Marian Crişan spune povestea soţilor Lucian şi Andra care, încercând să îşi găsească „norocul”, preiau în administrare pensiunea Orizont, o cabană pierdută undeva în Munţii Apuseni care dă şi titlul producţiei. Lucrurile par să meargă bine până când Lucian realizează că tot ce se întâmplă pe munte, dar şi la cabană, e controlat de Zoli, un cap al mafiei tăierilor ilegale de păduri interpretat convingător de Bogdan Zsolt.
Dacă Slavici prefera să dea lecţii de morală şi să sondeze psihicul uman, Marian Crişan înlocuieşte în „Orizont” trăsurile şi caii (pe care-i păstrează doar pentru jandarmi) cu maşinile 4×4, păstrează replici şi episoade din carte, dar pune accentul pe ceea ce-l interesează mai mult pe spectatorul de azi: acţiunea şi suspansul pe fundalul naturii din Munţii Apuseni, pe care directorul de imagine Oleg Mutu o transformă aproape într-un martor ocular.
Filmul „Orizont” valorifică aproape toate personajele din nuvelă, accentul căzând pe cel al hangiului, aici bucătarul Lucian, interpretat de András Hatházi ca un stereotip cultural al ardeleanului: masiv, greoi, tăcut, cu mişcări lente şi cu temperament, vorbă şi reacţii domoale. Dar care rezolvă cu violenţă în final tensiunea acumulată, folosind împotriva celui care a provocat-o unealta sa cea mai uzuală din bucătărie: cuţitul.
Din filmul „La moara cu noroc” se păstrează şi ceva din stilul de joc al actorilor, vizibil mai ales în interpretarea dată de Rodica Lazăr soţiei Andra. Dar şi din modul în care imaginea se îmbină cu muzica, una originală şi foarte expresivă compusă de Cristian Lolea, într-un montaj subtil în care se vede bucuria creatoare a lui Marian Crişan.
Numai şi pentru a împărtăşi această bucurie, dar şi celelalte calităţi ale filmului „Orizont”, merită să-l vizionaţi în una din sălile unde rulează: Hollywood Multiplex, Movieplex, Cinema City Cotroceni, Elvira Popescu, Muzeul Ţăranului şi Grand Cinema Băneasa. Şi poate ar fi bine să revedeţi şi filmul lui Victor Iliu.