VIDEO: Totul despre banii publici…economii pe termen scurt, pierderi pe termen lung
Articol de Stefania Grigore, 29 februarie 2016, 11:05
Incepand din toamna trecuta vedem pe strazi din ce in ce mai multe masini de politie marca VW Polo.
Explicatia: in 2014 Ministerul de interne si-a pus in plan sa cumpere 400 de automobile noi de patrulare pentru politie.
A lansat o cerere de oferte si ca rezultat a fost declarata castigatoare oferta importatorului de masini VW in Romania. Potrivit procesului verbal al şedinţei de deschidere a ofertelor comerciantul de masini Dacia a oferit 400 de Loganuri in valoare totala de 18.870.968 de lei, fara TVA, in timp ce importatorul masinilor VW a cerut 18.870.000 lei, fara TVA.
Astfel, diferenţa a fost de doar 968 de lei.
Perfect egal, dar pagubos pe termen lung
Guvernul a ignorat faptul, de bun simt, ca daca tot cheltuie banii contribuabililor, trebuie sa se asigure in primul rand ca, pe cat posibil, banii vor ramane in tara si, in al doilea rand, ca banii vor folosi la stimularea economiei nationale.
Daca tu, guvern, tot faci achizitii, de ce sa nu dai prioritate fabricantului tau national?
Mai ales daca diferentele de pret dintre oferte sunt insignifiante.
Nimeni nu o sa vada politia germana utilizand masini japoneze, asa cum nu o sa vada guvernul american cumparand masini germane, sau functionarii de stat francezi avand drept masini de serviciu masini italiene.
Intr-o decizie de achizitie publica pretul nu este totul
Ca diferente de pret, am vazut clar cazul masinior cumparate de politia romana ca preturile oferite de diferitii producatori sunt perfect comparabile, diferentele sunt minime si asa e valabil oriunde in lume, in orice domeniu.
Ofertantii se cunosc intotdeauna foarte bine unul pe celalalat si au grija sa vina cu oferte comparabile.
Dar, daca tu, guvern, tot dai un ban, macar trebuie sa te asiguri ca acest ban se va regasi in economia tarii tale, nu in economia altei tari.
Studiu de caz: Statele Unite
In 2008, atunci cand Pentagonul a vrut sa cumpere 180 de avioane cisterna noi pentru a-si inlocui flota invechita, cea mai buna oferta comerciala fost cea de la concernul european Airbus, mai buna decat cea de la concurentul american Boeing.
In consecinta, Airbus a fost declarat de Pentagon castigator pentru un contract de 35 de miliarde de dolari.
Imediat a reactionat Congresul de la Washington care a explicat Casei Albe ca asemenea comenzi sunt prea importante pentru a fi lasate in voia liberei concurente.
In concluzie, au fost gasite pretexte cusute cu ata alba ca sa fie anulat contractul cu Airbus si a fost acordat lui Boeing, in 2011.
Asa fac americanii, in schimb, noi, in Romania, punem in pericol chiar domenii strategice
Gandire pe termen scurt
Nuclearelectrica a anuntat ca va cumpara combustibil pentru CNE Cernavoda din Canada care cere un pret mai mic, nu de la Compania National a Uraniului, care cere un pret mai mare.
Strict financiar, decizia este perfect justificata si aduce economii importante.
Dar pe termen lung decizia va aduce la pierderi imense pentru, ca prin disparitia clientului, Compania Nationala Uraniului isi va inchide portile.
Astfel Romania isi va pierde statul privilegiat pe care il are in prezent ca poseda intregul lant de producere a energiei nucleare: avem rezerve de uraniu, avem si producator de combustibil, si avem si centrala.
Daca se va aplica decizia Nuclearelectrica vom ramane dependenti de altii.
Acum pretul cerut de canadienipentru combustibil este mai scazut, dar daca se vor decide sa il creasca?
Sau daca, pur si simplu, vor decide sa nu ne mai vanda?
Sau daca nu vor mai putea produce suficient ca sa ne mai vanda si noua?
Riscul strategic asumat este mult mai mare decat economiile de moment, care par perfect laudabile din punct de vedere strict contabil.