Prezentarea filmului „Ultimul lup”
Articol de , 27 martie 2016, 14:02
Premiera „Ultimul lup” este o odă superb filmată la adresa naturii şi a simplităţii vieţii umane, un film de aventuri realizat de cineastul Jean-Jacques Annaud în spiritul în care a făcut şi „Şapte ani în Tibet”, adică explorând şocul cultural. Dacă în acel film era vorba de un german care este definitiv marcat de traiul său în preajma lui Dalai Lama, personajul principal de acum este Chen Zhen, un tânăr student originar din Beijing foarte bine interpretat de Shaofeng Feng, trimis de comuniştii chinezi, împreună cu prietenul şi colegul său Yang Ke, într-un trib de păstori nomazi din stepa regiunii mongole a Republicii Populare China pentru „a transfera cunoştinţele sale populaţiei locale înapoiate”.
Procesul este, însă, invers, Chen Zhen trezindu-se cucerit de simplitatea vieţii din Mongolia, de fascinaţia şi respectul mongolilor pentru rânduiala naturii şi echilibrul ei, respect manifestat şi printr-o formă de venerare a unei zeităţi care le-a instaurat şi le menţine. Se adaugă frumuseţea Gasmei, fiica înţeleptului lider al micii comunităţi de crescători de cai şi oi.
Chen Zhen se lasă mai ales cucerit de sălbăticia, spiritul de libertate şi inteligenţa lupilor veneraţi în Mongolia, dar pe care autorităţile chineze, obsedate să modernizeze totul în jur, vor să-i extermine. Aşa că, gestul său nechibzuit şi aproape blasfemic de a fura un pui de lup şi de a-l creşte printre oameni se dovedeşte salvator măcar pentru un singur exemplar, dacă nu pentru toată specia. Aşa cum singulari au fost şi mulţi din cei care s-au luptat împotriva comunismului. Tocmai ca să adoarmă cenzura acestui regim, cu care cineastul francez a trebuit să colaborez pentru realizarea filmului, există câteva replici care par că îi dau dreptate. Însă, filmul este mai curând o metaforă a luptei împotriva amintitului regim şi a invaziei tehnologiei care afectează natura, oamenii şi relaţiile dintre ei şi aceasta.
Deşi este filmat în 3D, „Ultimul lup” nu uimeşte în mod special datorită acestei tehnologii, ci prin superbele peisaje mongole şi modul cum acestea se transformă odată cu schimbarea anotimpurilor. Aşa că merită efortul să-l vizionaţi pe ecranul unuia din multele cinematografe unde rulează, indiferent dacă este proiectat în 2D sau 3D.