Prezentarea filmului „Ma ma”
Articol de , 1 mai 2016, 11:57
Cum e dublă sărbătoare, Învierea Domnului şi 1 Mai muncitoresc, mulţi bucureşteni au plecat din Capitală, la mare, la munte, pe la rude ori prieteni, sau chiar în străinătate. Aşa că distribuitorii au riscat destul de mult să programeze chiar acum 6 premiere, jumătate dintre ele şi fără vizionări de presă. Aşa că rămân doar trei de prezentat. Şi ne-am oprit la una ce pare a fi mai curând potrivită cu ziua de 1 Mai, decât cu sărbătoarea pascală, „Ma Ma” ce rulează la Grand Cinema Băneasa şi Cinema Elvira Popescu, chiar dacă în această dramă se pune şi problema credinţei şi a existenţei lui Dumnezeu. Însă din perspectiva umanismului semi-ateu.
Penelope Cruz o interpretează foarte bine pe Magda, soţie şi mamă. A fost profesoară, dar, cum acţiunea se petrece în Spania crizei din 2010-2012, a devenit şomeră, şi-i cam lipseşte relaţia cu elevii ei. Veştile proaste se succed pentru ea într-o viteză ameţitoare, la propriu. Şomajului îi urmează trădarea soţului, profesor de filozofie care o părăseşte pentru o studentă de-a sa cu care urmează să-şi petreacă vacanţa. Apoi vine un diagnostic medical necruţător: cancer la sân.
Din lipsă de bani, ea face chimioterapia şi apoi operaţia de extirpare a sânului bolnav la un spital de stat, unde are noroc de un doctor foarte bun, Julián, care şi cântă bine şi se cam îndrăgosteşte de Magda. Însă, deşi îl apreciază pe doctor, ea se îndrăgosteşte de Arturo, fost fotbalist, acum un fel de recrutor pentru Real Madrid interpretat acceptabil de Luis Tosar. Dincolo de faptul că tocmai a suferit o mare pierdere şi că se dovedeşte capabil de multă empatie şi tandreţe, Arturo e foarte potrivit ca partener de viaţă pentru Magda întrucât şi fiul ei este nu numai pasionat de fotbal, ci şi bun jucător.
Din această relație apare o fetiţă, Natasha, chiar atunci când Magda află că boala ei a recidivat şi că nu mai are decât şase luni de vieţuit. Însă minunea maternităţii o face să intre în remisiune şi reuşeşte să nască, iar apoi îi cedează inima, pe care o vedem în câteva momente ale filmului pe întreg ecranul, bătând în ritmul emoţiilor eroinei. Iar finalul dramei ne sugerează că de cei doi copii ai Magdăi se vor ocupa, cu toată dragostea, Arturo şi doctorul Julian, amândoi rămaşi singuri şi… tandri.
Realizatorul dramei „Ma ma”, cineastul spaniol cu pregătire de medic chirurg Julio Medem, care vă este poate cunoscut pentru filmul său „Lucia şi sexul”, a fost inspirat, de data aceasta, de o statuetă de bronz din Muzeul de Artă din Düsseldorf, reprezentând o „femeie contorsionată de durere, părând a fi invadată atât de moarte cât şi de viaţă”. Tot el a declarat despre personajul principal că: „Magda este o metaforă, este însăşi Spania… anului 2012”.