Refugiile de tramvai…sport extrem
Articol de Mircea Apostolescu, 30 mai 2016, 11:30
În Bucuresti, teoria relativitătii este demonstrată zilnic! Cum? Ei bine, în orașul nostru coexistă multiple realităti paralele.
Să luăm exemplul infrastructurii RATB liniile de tramvai modernizate coexistă cu cele care aduc aminte de anii ’60-’70 si nu ai nevoie de o navă spațială si de trecerea printr-o gaură neagră pentru a ajunge dintr-o realitate în cealaltă. Este suficient să te urci în tramvaiul 24 sau 45, de la statia Radio România, spre exemplu, către Bucurestii Noi. Pe Buzești-Berzei, linia este modernizată, tramvaiul merge lin, cu viteză. Refugiile sunt largi, au balustrade de protectie, pe partea pe unde trec masinile, si au chiar si copertine sub care te poti adăposti de ploaie sau de soare puternic.
Odată ce ai trecut de Piata Victoriei, tramvaiul începe să sară, să se zdruncine si să se scuture din toate balamalele, iar viteza de deplasare se reduce mult, din cauza liniei vechi, întrerupte, la care muncitorii de la RATB trebuie să sudeze mereu. Chiar în această dimineată, o echipă de interventie lucra la linie în zona intersectiei de la Chibrit.
Refugiile de pe Bulevardul Ion Mihalache, de pe Calea Griviței si de pe Bulevardul Bucurestii Noi nu au balustrade de proiectie pe partea traficului auto si sunt atât de înguste, încât, numai cu mare greutate, pot trece două persoane una pe lângă cealaltă. În momentul în care călătorii coboară din tramvai, iar altii încearcă să urce, se produce o busculada, fiind de mirare faptul că nimeri nu a ajuns încă fie sub rotile tramvaiului, fie sub cele ale mașinilor care circulă, de cealaltă parte a refugiului.
Mai mult decât atât, atunci când pe lângă un astfel de refugiu trece câte un autobuz sau camion ori chiar un autoturism care circulă cu viteză, simti cum te ia pe sus.
Sursa acestor „realităti paralele” stă în dezvoltarea greoaie a infrastructurii pentru transportul public. Astfel, RATB are 524 de statii de tramvai, în tot orașul, dintre care 427 sunt de tip refugiu. Dintre acestea, au fost modernizate 335, ceea ce reprezintă o proporție de 78%.
Din păcate, vestea proastă este că modernizarea celor 92 de refugii rămase nu are sanse sa înceapă prea curând. Modernizarea refugiilor, prin lărgirea lor si dotarea cu măsuri de sigurantă, se face odată cu modernizarea liniilor de tramvai pe care le deservesc. La rândul ei, modernizarea unei linii de tramvai se face numai odată cu modernizarea întregului sistem rutier de pe bulevardul respectiv de către Primăria Capitalei. Deci, ar trebui modernizate Calea Griviței, Bulevardele Ion Mihalache, Bucurestii Noi, George Coșbuc, Regina Maria, Calea Moșilor, partea veche etc. Numai că, în contextul actualelor probleme bugetare ale Municipalitatii, nu se întrevede un termen prea apropiat pentru demararea unor astfel de lucrări.
Ceea ce rămâne greu de înteles este de ce responsabilii de la Primăria Capitalei nu demarează măcar montarea unor garduri de protectie, pe refugiile nemodernizate, asa cum s-a întâmplat la intersecția Bulevardului Ion Mihalache cu Bulevardul Maresal Averescu?