Angajații fericiți sunt și mai productivi
Articol de Sabina Lapadatescu, 13 iunie 2016, 12:48
În principiu, în lumea afacerilor se merge după premisa ”salarii atractive – productivitate crescută”. Studii recente arată că pentru a avea rezultate bune este necesar ca angajații să fie fericiți. În plus, starea de spirit a angajatului se transferă imediat şi către conducere, iar relaţia de subordonare se transformă într-una de colaborare.
Această filosofie de a-i face pe angajaţi să se simtă confortabil, chiar degajaţi la locul de muncă, a fost pentru prima dată implementată la companii americane de top, precum Google. Astfel de locuri de mumcă seamănă mai mult cu locuri de joacă decât cu un centru economic caracterizat prin sobrietate şi birocraţie, dar care produce miliarde de dolari anual.
Practic, angajații au tot felul de facilități menite să detensioneze atmosfera la locul de muncă (tobogane, sala de relaxare care să stârnească creativitatea, mese de biliard, bowling, mini-golf, fotolii exotice etc.). În urma implementării acestui sistem, gradul de fericire a angajaţilor de la Google a crescut la 37%, iar productivitatea a fost din ce în ce mai vizibilă.
Specialist: “Vine din spate o generaţie de antreprenori cu gândire liberală, care va adopta filosofia organizaţională de tip Google şi în România”
Lorand Soares Szasz, unul dintre cei mai cunoscuţi traineri din România, care a adunat peste 140.000 de participanţi la cursurile sale de creştere a afacerilor, afirmă că Google nu a adoptat această filosofie în mod haotic, ci a existat un plan cu o bază ştiinţifică foarte bine pusă la punct. În acelaşi timp, specialistul afirmă că încă ne confruntăm cu mentalităţi învechite, în care relația dintre angajat și patron e similară celei dintre șoarece și pisică, însă vine din spate o generaţie de antreprenori cu gândire liberală, care va adopta cât de curând filosofia implementată de compania Google.
”Sunt companii românești care au înțeles deja cât de importantă este o echipă fericită și împlinită într-o afacere prosperă. M-am bucurat să văd antreprenori care își educă angajații să se raporteze la business ca la o companie în care sunt acționari (mulți dintre ei chiar devin acționari în timp). E un lucru minunat și nu pot decât să îl admir. Un angajat fericit și cu libertate de decizie și exprimare va fi un angajat care va căuta noi metode de a crește business-ul”, declară Lorand Soares-Szasz.
”E adevărat, încă ne mai luptăm cu mentalități în care relația dintre angajat și patron e similară celei dintre șoarece și pisică. Încă sunt patroni care cred că e normal să exploateze și angajați care pierd vremea în timpul orelor de muncă sau nu își dau niciun interes. Cred, însă, din ceea ce am observat până acum, că vine o generație nouă de antreprenori – cu o gândire mai liberală și care, prin educație, deja a înțeles interdependența între management și echipă. E nevoie de multă educație în sensul acesta. Să nu uităm că, inclusiv la Google, în urmă 9 ani, un proces de recrutare dura 6 luni. Ca să angajeze 100 de oameni într-un an era nevoie de peste 100 de secialiști HR care să facă asta full-time. Așa cum ei au realizat că au nevoie de o deschidere mai mare și de flexibilitate în raport cu angajații, sunt convins că și mediul de afaceri va conștientiza acest lucru prin educație”, conchide Lorand Soares Szasz.