145.000 de elevi au ascultat muzică clasică la şcoală graţie proiectului „Ascultă 5 minute de muzică clasică”
Articol de Sabina Lapadatescu, 4 iulie 2016, 11:59
„Ascultă 5 minute de muzică clasică”, unul dintre cele mai importante proiecte educative marca Radio România, s-a desfăşurat pentru al doilea an în şcolile româneşti, graţie unui parteneriat încheiat între Ministerul Educaţiei Naţionale şi Radio România în 2014.
Proiectul urmăreşte familiarizarea elevilor cu valorile muzicii clasice în mod practic, prin audiţia efectivă, în completarea cunoştinţelor teoretice propuse de programa şcolară. Iar interesul elevilor şi al profesorilor faţă de proiectul „Ascultă 5 minute de muzică clasică” a crescut: dacă în primul an de desfăşurare, la proiect au participat 120.000 de elevi, în anul şcolar 2015-2016, un număr record de 145.000 de elevi, preponderent din ciclul gimnazial, au ascultat muzică clasică la şcoală. Fişierele audio au fost ascultate în orele de muzică, de dirigenţie sau în pauzele dintre ore.
În mod concret, Radio România Muzical a pus la dispoziţia şcolilor şi liceelor din România, prin inspectoratele din fiecare judeţ, 54 lucrări din muzica clasică, însoţite de scurte explicaţii pe înţelesul copiilor. Proiectul a avut şi o componentă activă pentru elevi, sub forma unui concurs derulat pe site-ul proiectului (www.romania-muzical.ro/5minute). Pe parcursul a 27 de săptămâni, între octombrie 2015 şi iunie 2016, Radio România Muzical a premiat câte 10 copii care au răspuns corect la cele două întrebări săptămânale referitoare la lucrările muzicale ascultate în cadrul proiectului. În total s-au acordat 270 premii constând în CD-uri oferite de sponsorul concursului, Universal Music România. Săptămânal, s-au primit în medie 1500 de răspunsuri corecte la concursul organizat sub egida proiectului.
De asemenea, cu ocazia zilei de 1 iunie, a fost organizată şi prima ediţie a Concursului Naţional „Ascultă 5 minute de muzică clasică”, cu două secţiuni: de desene inspirate de muzica clasică, pentru elevii claselor primare, şi de audiţii muzicale, pentru elevii de gimnaziu. La fiecare secţiune, s-au oferit câte trei premii, constând în tabere oferite de Himalaya Adventure. Detalii despre concurs pot fi accesate la adresa http://www.romania-muzical.ro/info/5minute/desene.
Conform protocolului încheiat între Ministerul Educaţiei Naţionale şi Radio România, programul „Ascultă 5 minute de muzică clasică” se va derula şi pe parcursul următorului an şcolar.
„Ascultă 5 minute de muzică clasică” înseamnă şi audiţia muzicii clasice în spaţii neconvenţionale, în lunile martie şi octombrie ale fiecărui an. În 2016, partenerii proiectului sunt: Cora, Carrefour, Mega Image, Dedeman, Metro, Mobexpert, Băneasa Shopping City, Piteşti Mall, Arena Mall, Hello Shopping Park, Gold Plaza, Iulius Mall, Palas Mall, CRH România, PWV România, Castelul Bran, Centrul cultural Palatele Brâncoveneşti, Librăriile Humanitas, Raiffeisen Bank.
Iată ce declară elevii despre acest program:
„Am descoperit „Ascultă 5 minute de muzică clasică” anul trecut, în clasa a VII-a. Până atunci nu am prea avut tangenţe cu muzica clasică însă, ascultând, am văzut că fiecare notă şi fiecare măsură te poartă într-o lume în care nu te poate duce nici un alt gen de muzică.”
„Acest program ne ajută să înţelegem mai bine şi să învăţăm mai mult. Muzica este foarte frumoasă şi ne inspiră în viaţă.”
„Acum, când am descoperit muzica clasică, aş dori să le spun şi părinţilor despre ea, deoarece nu prea ascultă. Să mergem la concursuri cu şcoala şi la concerte.”
„Cu siguranţă acest program nu ar găsi un teren favorabil dacă nu ar fi atât de bine pus la punct din punctul de vedere al selecţiei lucrărilor muzicale, al valorificării lor prin intermediul unor solişti de talie şi de reputaţie internaţională şi, n-aş lăsa pe ultimul loc, comentariul care vine să completeze ceea ce ne-a spus muzica.”
„Muzica este, într-un fel, liniştire sufletească; te ajută să fii mai liniştit. Muzica ocupă un loc foarte important pentru noi, pentru că avem atâtea lecţii de făcut, obosim foarte uşor, avem teze, lucrări… şi-n acelaşi timp, o oră pe săptămână de muzică cred că este destul de bună.”
La rândul lor, profesorii apreciază acest program:
„Proiectul ne este foarte util pentru că, altfel, copiii nu prea au timp să asculte acasă muzică clasică. Mulţi mi-au mulţumit pentru aceste 5, 10, 15 minute. Cred că este foarte important, pentru că oricine poate să acceseze radioul pe internet şi să asculte oricând. Când vrei să înveţi poţi să asculţi Bach, poţi să asculţi Haydn, Mozart şi poţi să reţii mult mai bine. Mulţi copii mi-au spus că am dreptate.”
„A fost foarte bine primit acest proiect atât de elevi, cât şi de noi, profesorii de muzică. Într-adevăr, este un ajutor, un fel de material didactic foarte la îndemână. Îl folosim, bineînţeles, pentru exemple muzicale, în special la istoria muzicii şi nu numai. Şi la cei mici a prins foarte bine şi, să zicem, li s-au clarificat anumite fragmente muzicale, pentru că ei tot timpul asociază mai mult cu desene animate, ca şi coloană sonoră la diferite filme, reportaje. Şi, practic, acum am reuşit să obţinem ce urmărim noi, ca profesori, să recunoască fragmentul, titlul şi compozitorul. Bineînţeles, eu zic că un bagaj de cunoştinţe complet înseamnă şi muzică clasică.”
„Proiectul a fost o idee extraordinară. În primul rând, noi avem nevoie de foarte multe instrumente care să ne ajute pe noi să obişnuim copilul să asculte muzică. Pentru noi, sincer, a fost mană cerească să avem la dispoziţie în primul rând o bază materială – audiţiile acestea pe care ni le-aţi oferit şi pe care noi am putut să le folosim în fiecare oră chiar şi, bineînţeles, acele explicaţii pentru audiţii, care i-au făcut pe copii să înţeleagă mult mai bine ce s-a întâmplat de-a lungul timpului în muzică.”
„Mi s-a părut oportună această idee pentru că pe noi, profesorii de muzică, ne ajută extraordinar de mult acest concurs. Fiind un concurs, deja ei ciulesc altfel urechile, sunt mult mai atenţi. Eu spun că dacă vrei, poţi. Şi, vorba aceea românească – omul sfinţeşte locul! – este extraordinar de adevărată. Pentru că dacă îţi doreşti să faci un lucru, îl faci. Atunci când am venit în şcoala aceasta, nimeni nu asculta muzică clasică. Acum sunt foarte, foarte mulţi copii care ascultă şi participă la acest concurs. Nu cred că este adevărat sloganul Copiii nu iubesc muzica clasică, din contră… eu cred că, dacă ştii cum să-i atragi spre ea, să le explici cam ce s-a întâmplat în epoca respectivă, să le arăţi poze, imagini din filme ş.a.m.d., poţi să-i atragi spre acest gen de muzică şi cred că sunt chiar încântaţi la modul serios. Eu vă mulţumesc pentru că aţi iniţiat acest concurs care pe noi ne ajută extraordinar de mult.”
Cristina Comandaşu, redactor şef Radio România Muzical, coordonatoarea proiectului: „Nu cred în ideea destul de vehiculată că actul cultural autentic nu-şi mai găseşte locul între preocupările generaţiei tinere de astăzi; cred cu tărie că cei mici sunt exact aşa cum îi creştem noi, cei mari. Muzică clasică nu este doar un moft, ci o expresie a unei întregi civilizaţii, reperul într-o lume sonoră din ce în ce mai alambicată. De aceea, este esenţial ca cei mici să ajungă să cunoască acest reper nu doar învăţând despre portative, diezi şi tonalităţi, ci ascultând efectiv muzica, deschizându-se astfel spre un univers în care, ei înşişi mărturisesc, găsesc relaxare, linişte sau pur şi simplu, altceva decât cotidianul. De aceea mă bucur că proiectul Ascultă 5 minute de muzică clasică are ecouri pozitive în şcoli. Şi sunt recunoscătoare faţă de profesorii care s-au implicat; fără munca lor, şi eforturile mele de a selecta, comenta şi comunica piesele din proiect, ar fi fost inutile.”