Șoferi, vi se pregătește ceva!
Articol de Mircea Apostolescu, 20 octombrie 2016, 08:55
Guvernul va da o nouă lege pentru ridicarea mașinilor!
După aproape un an și jumătate de la interzicerea ridicării mașinilor parcate neregulamentar de către autoritățile locale, printr-o decizie a Curții Constituționale, în urma sesizării Avocatului Poporului, trotuarele Bucureștiului sunt invadate de mașini parcate după bunul plac al șoferilor. Pe bulevarde, prima bandă de circulație este ocupată, în întregime de mașini parcate. Străzile înguste sunt, adesea, obturate aproape total de mașinile parcate pe ambele părți ale drumului, chiar dacă pe acele străzi trebuie să circule și autobuzele sau alte mijloace de transport public. Stațiile de autobuz, troleibuz sau tramvai funcționează ca adevărate parcări. De multe ori, pietonii trebuie să ocolească pe carosabil mașinile parcate de-a curmezișul trotuarului, riscând să fie accidentați de către cele aflate în mers.
Dată fiind această situație gravă ce nu mai poate continua, Guvernul pregătește un act normativ, care să permită, din nou, ridicarea mașinilor. Mașinile parcate neregulamentar vor putea fi ridicate pe baza unor condiții menționate explicit, în timp ce bicicliștii vor fi obligați să poarte căsti de protecție, potrivit unui proiect care va fi aprobat în scurt timp.
Ridicarea mașinilor parcate neregulamentar a generat numeroase controverse în utlimii ani din cauza unor abuzuri semnalate de proprietari, însă lucrurile vor fi clarificate în curând pe baza unui proiect aflat în prezent pe masa Guvernului. Autoritătile se pregătesc să adopte un set nou de reguli pentru a evita situațiile în care traficul este blocat sau îngreunat de mașini parcate, iar acestea sunt mai clare decât cele adoptate anterior de consiliile locale.
Astfel, proiectul pregătit de Guvern arată că mașinile parcate neregulamentar vor putea fi ridicate în următoarele situații:
1. în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
2. în zona de acțiune a indicatorului cu semnificația „Staționarea interzisă” și a marcajului cu semnificația de interzicere a staționării;
3. pe drumurile publice cu o lătime mai mică de 6 metri;
4. în dreptul căilor de acces care deservesc proprietătile alăturate drumurilor publice;
5. în pante și în rampe;
6. în locul unde este instalat indicatorul cu semnificația „Staționare alternantă”, în altă zi sau perioadă decât cea permisă, ori indicatorul cu semnificația „Zonă de staționare cu durată limitată” peste durată stabilită;
Pe de altă parte, mașinile nu vor putea fi ridicate dacă în interiorul acesteia se află persoane sau dacă proprietarul vine la masină înainte de începerea procedurii. În plus, guvernul va reglementa mai dur parcarea pe trotuar, care va putea fi realizată doar dacă există spații special amenajate în acest sens care să ofere pietonilor un spațiu de circulație cu lătimea de cel puțin un metru.
Același proiect prevede că bicicliștii vor fi obligați să poarte cască de protecție atunci când circulă pe drumurile publice.
În context, trebuie amintit faptul că ridicarea mașinilor a fost declarată neconstituțională deoarece era reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale, în timp ce Codul rutier, care reglementează parcarea, este un act normativ de forță superioară unei hotărâri de consiliu local. Prin adoptarea reglementărilor referitoare la ridicarea de mașini printr-un act normativ al Guvernului, problema de neconstituționalitate va fi înlăturată.