Infrastructura de transport se modifică din nou
Articol de , 7 noiembrie 2016, 13:18
Master Planul de transport, lansat acum mai mult de 2 ani, discutat si super-discutat, inclusiv de guvernul actual, a ramas la stadiul de teorie. Programul Operational Infrastructura Mare are asigurata finantare europeana generoasa pentru perioada 2014-2020, dar pana acum nu s-a accesat nici un euro din cele 12 miliarde si jumatate disponibile. In schimb site-ul Arenaconsruct.ro anunta ca avem in nou proiect de lege care modifica si completeaza retele de transport.
Noul proiect de lege
Guvernul Ciolos a decis sa lanseze in dezbatere publica, pana pe 15 noiembrie, un proiect de lege care sa coreleze prevederile din Planul de Amenajare a Teritoriului Național cu propunerile din Master Planul de Transport al României.
De aici trebuie sa intelegem ca cele doua planuri au fost elaborate fara ca unul sa tina cont de celalalt si, in fine, cineva si-a dat seama de aceste nepotriviri.
Asa ca Legea nr. 363/2006 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea I Reţele de transport va fi acum modificata in sensul ca: 11 proiecte de autostrada vor trece la categoria de drumuri expres, 6 tronsoane de drumuri expres vor trece la categoria de autostrazi, se mai construieste un pod peste Prut, la Albita, calea ferata Bucuresti-Craiova va deveni una de mare viteza, adica pana 160 km/h, se mai adauga inca doua porturi de pe Dunare pe lista celor propuse pentrtu modernizare etc.
Potrivit noului proiect, Romania va fi traversata de doua coridoarele europene de transport TEN-T:
1.Coridorul Rin – Dunăre prin: Arad – Braşov/Craiova – Bucureşti – Constanţa – Sulina si
2. Coridorul Orient- Mediterana de Est prin: Arad – Timişoara – Craiova – Calafat.
Coridoarele strategice de transport
-Un coridorul inelar perimetral, adica o sa putem sa facem inconjurul tarii pe autostrada, pe traseul : București – Craiova – Drobeta Turnu Severin – Timișoara – Oradea – Baia Mare – Suceava – Focșani – București;
– Coridorul Central European – Marea Neagră, care va incepe de la Nădlac – Arad – Sibiu –Pitești – București – Constanța;
– Coridorul Central-Sud European, care va incepe de la Borș – Oradea – Cluj-Napoca – Târgu Mureș – Brașov – Ploiești – București – si va ajunge la Giurgiu;
– Coridorul Ardeal – Valea Jiului: pornind de la Sighetul Marmației – Baia Mare – Cluj Napoca – Alba Iulia – Deva – Petroșani – Târgu Jiu – Craiova – pana la Bechet;
– Coridorul Moldova – Ardeal: de la Ungheni – Iași – Piatra Neamț – Târgu Mureș – Sibiu – pana la Brașov;
– Coridorul Moldova – Ardeal – Oltenia: de la Albița – Vaslui – Bacău – Brașov – Pitești – Craiova – Calafat;
– Coridorul Sud-Est Muntenia: de la Vama Veche – Constanța – Tulcea – Brăila – Galați – pana la Focșani;
– Coridorul Est: de la Călărași – Slobozia – Brăila – Galați – pana la Giurgiulești.
Autostrazile
In total urmeaza sa avem 11 autostrazi
Prima: Nădlac—Arad—Timișoara—Lugoj—Deva—Sibiu—Pitești—București—Lehliu—Fetești— Cernavodă—Constanța, adic actualul coridor paneuropean IV
A doua autostrada: Sibiu— la Brașov—Ploiești—București;
Transilvania ar urma sa fie brazdata de o retea de autostrazi in toate directiile:
-de la Zalău—Cluj-Napoca—Turda—Alba Iulia— pana la Sebeș;
– de la Zalau la Borș, trecand prin Oradea;
– de la Turda – Tg Mureș – Sighișoara si pana la Brașov
Vom avea si legatura rutiera peste Carpatii Orientali:Târgu Mureş-Piatra-Neamţ-Roman-Târgu Frumos-Iaşi-Ungheni
Sudul Moldovei va fi avea legatura de la Bacău – Brașov;
Bucureștiul ar urma asi el sa fie legat cu autostrada de Alexandria si Craiova.
Centura Bucureștiului in regim de autostrada, deci alta decat actuala Sosea de Centura, este trecuta si ea in plan.
Se va mai construi si Centura orasului Constanța.
In schimb, de la Bucuresti la Giurgiu vom avea doar un drum expres, nu autostrada.