Plata cu cardul la metrou, o nouă țeapă?
Articol de Mircea Apostolescu, 8 decembrie 2016, 09:01 / actualizat: 8 decembrie 2016, 12:04
În colaborare cu MASTERCARD și VISA, BCR a demarat instalarea în cele 51 de stații de metrou a unor sisteme de plată Mastercard/VISA pentru carduri contactless, proiectul urmând să fie complet funcțional până la finele anului, conform reprezentanților băncii comerciale.
Datorită acestor aparate, orice posesor de card bancar, cu facilitate contactless, indiferent de banca emitentă, va putea, astfel, să-și achite imediat călătoria, prin simpla apropiere de aparat, în mediu deplin securizat.
Este prima data când o astfel de soluție de plată, implementată în transportul public din România, acceptă orice card Mastercard sau VISA, emis oriunde în lume, iar Bucureștiul devine una dintre primele capitale europene, după Londra, care introduce un astfel de sistem la metrou
Aproximativ 175 de milioane de călători au folosit metroul bucureștean, în 2015, respectiv o medie de trafic zilnic de 480.000 de oameni.
Modul de utilizare ar trebui să fie extrem de simplu: călătorii ar trebui doar să apropie cardul bancar contactless de sistemul de plată, după care ar trebui să primească imediat înștiințarea de realizare a tranzacției, iar turnichetul va afișa mesajul „Liber”, fiind deblocat automat pentru acces.
Numai că deocamdata lucrurile nu stau chiar așa cum ar trebui. Dis de dimineață, am coborât la metrou și am constatat că abonamentul meu lunar expirase.
Plin de speranță, m-am îndreptat către turnicheții dotați cu aparate pentru plata cu cardul bancar.
Am apropiat cardul de aparat, s-a aprins un beculeț verde, am primit mesajul „Liber”, dar bara era, în continuare, blocată.
Am mai apropiat o dată cardul, s-au aprins mai multe beculețe verzi și a apărut, din nou, mesajul încurajator „Liber”, dar bara tot nu s-a deblocat. Până la urmă am intrat prin bunăvoința băiatului de la pază, care urmărise, cu interes, toată tărășenia.
În plus, aparatele pentru plata cu cardul nu sunt instalate în toate stațiile. Deci, plătești cu cardul la stația „1Mai”, spre exemplu, dar, dacă apoi vrei să intri de la „Basarab” tot cu cardul, nu se mai poate.
Aplicarea soluției se află în derulare în toate stațiile de metrou din București, urmând să fie instalate 164 de echipamente la nivelul porților de acces. Numărul de echipamente de plată per stație diferă în funcție de nivelul de accese ale călătorilor în stații și de volumele de trafic înregistrate de Metrorex. Proiectul de instalare a acestor echipamente va fi finalizat până la 31 decembrie 2016.
Soluția propusă de BCR a fost construită având la bază arhitectura de funcționare reglementată de Mastercard și VISA, astfel încât orice card emis oriunde în lume sub însemnele celor două organizații să poată fi utilizat pentru plata călătoriilor.
Pe lângă faptul că sistemul funcționează greoi și nu este implementat, încă, în toate stațiile de metrou, el a fost conceput precum ghișeele din Epoca de Aur, astfel încât să trebuiască să te apleci, pentru a ciți mesajele afișate pe display. Ecranul este așezat frontal, la o înălțime de circa 130 de centimetri. Așa se face că o persoană de înălțime medie, 175 de centimetri, trebuie să se aplece, pentru a ciți mesajele afișate. Dacă aparatul ar fi fost orientat sau construit astfel încât displayul să se afle pe fața superioară, în plan orizontal, așa cum sunt concepute POS-urile de la magazine, comunicarea cu călătorii care plătesc cu cardul bancar ar fi fost mult mai facilă.
Sperăm și noi că, într-o bună zi, sistemul să devină funcțional cu adevărat!