Ascultă Radio București FM Live

Cum poate discrimina infrastructura…

Cum poate discrimina infrastructura…

Articol de Mircea Apostolescu, 20 februarie 2017, 15:51

La primele mele iesiri in tarile de larga respiratie democratica, unul dintre primele lucruri care m-a frapat a fost numarul mare de persoane cu dizabilitati, pe care le intalneam pe strada, de la oameni in scaune rulante, pana la persoane care se deplasau cu ajutorul carjelor, bastoanelor sau al cainilor pentru nevazatori etc. Primul gand nedemocratic care mi-a venit in minte a fost ca, in tarile respective, este o mare concentratie de persoane cu dizabilitati.
De fapt, am observat, mai apoi, ca infrastructura si transporturile din orasele acelea era concepute pentru a facilita accesul persoanelor cu dizabilitati, al persoanelor varstnice, al parintilor cu copii in carucioare sau al celor care aveau bagaje mai mari.
Ideea e ca oamenii sa poata sa circule, sa aiba un loc de munca, sa poata merge la shoping, sa se integreze in societate, in loc sa fie blocati in propriile case si sa ajunga la marginalizare, la excluziune sociala.
In perfecta opozitie cu aceasta realitate occidentala, se afla realitatea Bucurestiului nostru cel de toate zilele. Spre exemplu, desi, pe anumite artere, precum Stefan cel Mare, Buzesti-Berzei, Nicolae Titulescu sau pe linia tramvaiului 41, refugiile au fost modernizate, largite, prevazute cu balustrada de protectie, cu copertina pentru adapostirea de ploaie si chiar cu banci, in multe zone ale orasului, refugiile au ramas in stadiul de acum 30 de ani.
Astfel, pe artere precum Bucurestii Noi, Ion Mihalache, George Cosbuc, Regina Maria, dar si pe altele, refugiile din statiile de tramvai sunt, in continuare, niste panglici inguste, fara balustrade de protectie, de care oamenii se agata, cu disperare, atunci cand pe langa ei trec in viteza masinle, eventual camioane sau autobuze.
La orele de varf, cand mai multi calatori urca si coboara din tramvai, refugiile devin neincapatoare si este foarte usor ca cineva sa se dezechilibreze si sa cada chiar in fata masinilor aflate in mers. Despre copertine pentru adapostirea in caz de ploaie sau despre bancute, nici nu poate fi vorba.

Cat despre accesibilitatea statiilor de tramvai, aceste refugii nemodernizate sunt foarte inalte, nu au scaderi de nivel, deci sunt inaccesibile pentru persoanele in scaune rulante si foarte greu accesibile pentru persoanele varstnice, pentru cele cu copii in carucioare sau daca ai un bagaj mai greu. Mai mult, unele statii, precum cea de la Piata Chibrit, pe directia catre Bucurestii Noi, nu coincid cu coltul intersectiei. Asa se face ca, pentru a ajunge, de pe refugiul RATB, la trecerea de pietoni, calatorii trebuie sa se aventureze intr-un no man’s land, prinsi intre tramvaiul care pleaca din statie si masinile care circula pe langa refugiu.
Constatand, probabil, ca refugiile de pe linia tramvaielor 24 si 45, pe tronsonul Ion Mihalache – Bucurestii Noi, nu sunt sigure, cineva a trecut la „modernizarea” lor. Numai ca aceste refugii nu au fost largite, nu au fost refacute, cu scaderi de nivel, pentru un acces mai facil, cu bancute sau copertine. Pur si simplu, a fost montata o balustrada de protectie, la marginea dinspre traficul auto, bara care a dus la o si mai mare ingustare a refugiilor cu pricina.
Suparat, probabil, ca nu i-a iesit „modernizarea”, acel cineva a abandonat iddeea la jumatate. Astfel ca refugiile statiei de la Piata Domenii au primit balustrade de protectie, in timp ce, la Piata Victoriei, la Aviator Popisteanu sau la Piata Chibrit si mai departe, la intersectia cu Soseaua Chitila, nu au mai fost instalate nici macar balustradele. Ori, poate, la Domenii o fi avut loc vreun accident si s-a decis instalarea balustradei? Trebuie sa asteptam sa aiba loc accidente si in alte statii, pentru a beneficia de un minim de protectie?

Cazuri speciale sunt cele ale statiilor de tramvai de la Rondul Cosbuc, atat pe sensul de mers catre Chirigiu, cat si pe cel catre Piata Unirii, si al celor de la 11 Iunie. Aceste statii nu au refugii, tramvaiele fac statie, iar calatorii, atat cei care coboara, cat si cei care vor sa urce, trebuie sa se asigure ca soferii care circula pe banda intai opresc, asa cum cere legea, pentru a permite urcarea si coborarea din tramvai. Nu de putine ori, in vreme ce tramvaiu nu are usile deschise, este depasit prin dreapta de catre soferi grabiti, care risca sa accidenteze calatorii, ce coboara din sau urca in tramvai.
Mai mult decat atat, la Rondul Cosbuc, strada este lasata spre margini, asa incat distanta dintre scara tramvaiului si nivelul carosabilului este de circa un metru. Trebuie sa ai o conditie fizica foarte buna ca sa poti cobora si, mai ales, ca sa poti urca in tramvai, din aceasta statie.
Iata ca starea in care se afla infrastructura destinata transportului public poate duce la marginalizarea unor categorii largi de bucuresteni. Nu este vorba doar despre persoanele cu dizabilitati, aflate in scaune rulante, ci si despre persoanele varstnice, despre parintii cu copii in carucioare sau despre aceia care cară un bagaj mai greu ori voluminos.

VIDEO| EcoSense LZR: inițiativa liceenilor care transformă mediul prin acțiuni concrete
Actualitate joi, 30 ianuarie 2025, 14:52

VIDEO| EcoSense LZR: inițiativa liceenilor care transformă mediul prin acțiuni concrete

În cadrul emisiunii „Generația Z”, am discutat despre importanța obiceiurilor pe care ni le formăm pentru a menține planeta sănătoasă și...

VIDEO| EcoSense LZR: inițiativa liceenilor care transformă mediul prin acțiuni concrete
Zeci de cadavre au fost scoase din apele fluviului Potomac, în urma catastrofei aviatice de la Washington
Actualitate joi, 30 ianuarie 2025, 14:39

Zeci de cadavre au fost scoase din apele fluviului Potomac, în urma catastrofei aviatice de la Washington

Aproape 20 de cadavre au fost scoase joi dimineaţa din apele fluviului Potomac, potrivit televiziunilor americane, după coliziunea deasupra...

Zeci de cadavre au fost scoase din apele fluviului Potomac, în urma catastrofei aviatice de la Washington
Autobuzele liniei 226 vor opri şi în staţia „Petre Ispirescu”, începând de sâmbătă
Actualitate joi, 30 ianuarie 2025, 12:52

Autobuzele liniei 226 vor opri şi în staţia „Petre Ispirescu”, începând de sâmbătă

Autobuzele liniei 226 vor opri, începând de sâmbătă, 1 februarie, şi în staţia „Petre Ispirescu”, informează Asociaţia de...

Autobuzele liniei 226 vor opri şi în staţia „Petre Ispirescu”, începând de sâmbătă
VIDEO| Cum să ajungi să iubești defectele partenerului? Sfaturi de la coachul Adriana Stanciu
Actualitate joi, 30 ianuarie 2025, 12:09

VIDEO| Cum să ajungi să iubești defectele partenerului? Sfaturi de la coachul Adriana Stanciu

Astăzi, la matinalul BucurestiFM, coachul Adriana Stanciu ne-a oferit o perspectivă inedită asupra relațiilor de cuplu și a modului în care...

VIDEO| Cum să ajungi să iubești defectele partenerului? Sfaturi de la coachul Adriana Stanciu
Actualitate joi, 30 ianuarie 2025, 11:46

TPBI prelungeşte programul a 8 linii şi suplimentează 2 linii de noapte pentru preluarea spectatorilor meciului FCSB-Manchester United

Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti – Ilfov (TPBI) prelungeşte programul a opt linii şi...

TPBI prelungeşte programul a 8 linii şi suplimentează 2 linii de noapte pentru preluarea spectatorilor meciului FCSB-Manchester United
Actualitate joi, 30 ianuarie 2025, 09:53

VIDEO| Noua și vechea „Generația Z” la aceeași masă

În ediția specială de vineri a emisiunii „Generația Z”, atmosfera festivă de Crăciun a adus împreună studenții Facultății de Jurnalism...

VIDEO| Noua și vechea „Generația Z” la aceeași masă
Actualitate joi, 30 ianuarie 2025, 08:15

Tulcea: Un nou mesaj RO-ALERT, pe fondul războiului din Ucraina

Populaţia din nordul judeţului Tulcea a fost alertată din nou, în noaptea de miercuri spre joi, de Inspectoratul General pentru Situaţii de...

Tulcea: Un nou mesaj RO-ALERT, pe fondul războiului din Ucraina
Actualitate miercuri, 29 ianuarie 2025, 21:01

Joi, vreme deosebit de caldã

La noapte, Cerul va fi temporar noros, iar vântul va sufla slab şi moderat. Temperatura minimã va fi de 2…4 grade. Spre dimineaţã vor fi...

Joi, vreme deosebit de caldã