Ascultă Radio București FM Live

Bucurestiul in cursa pentru „titlul mondial” la aglomeratie

Bucurestiul in cursa pentru „titlul mondial” la aglomeratie

Articol de Mircea Apostolescu, 22 februarie 2017, 13:15

Ne plangem zilnic ca orasul nostru este foarte aglomerat, ca pierdem ore in sir pe drum spre serviciu si de la serviciu spre casa, indiferent daca mergem cu masina personala sau cu autobuzul ori tramvaiul! Oare cat de aglomerat este orasul nostru? Chiar am ajuns la paroxism sau totul e doar in imaginatia noastra si ne place sa ne vaitam?

Ei bine, aglomeratia si blocajul nu sunt doar in mintile noastre! Un studiu al producatorului de sisteme de navigatie olandez Tom Tom plaseaza Bucurestiul pe locul 5 in lume, din punctul de vedere al aglomeratiei, cu un indice de congestie de 50% si cu o crestere a aglomeratiei de 7% fata de 2015.

Ne depasesc orase ca Chongqing din China, Jakarta, Bangkok si Mexico City, care se afla pe primul loc in lume, cu un indice de congestie de 65% si o crestere a aglomeratiei de 7% fata de 2015. Numai ca Mexico City are o populatie de 23,4 milioane de locuitori, adica mai mare decat populatia Romaniei, fiind al patrulea mare oras al lumii.

In schimb, noi, ca bucuresteni, putem sa ne „mandrim” cu faptul ca, in cursa pentru titlul mondial la categoria cel mai aglomerat oras, surclasam Istanbulul, care are o populatie de 14,8 milioane de locuitori, Rio de Janeiro, cu cei 15,4 milioane de locuitori ai sai, sau Beijingul, cu populatia sa de 22 de milioane de oameni. Surclasam aceste orase, adica aglomeratia din Bucuresti este mai mare!

Tot conform studiului Tom Tom, in timpul orelor de varf de dimineata, gradul de congestie al traficului bucurestean este de 90%, iar in timpul varfului de seara, acest grad de congestie ajunge la 98%. Olandezii mai spun ca un sofer bucurestean petrece, im medie, 57 de minute in plus, fata de durata normala a calatoriei, pe zi, in trafic, ceea ce inseamna 218 ore pe an din viata lui irosite in trafic.

Sigur ca exista solutii pentru a nu ne mai irosi vietile in blocaje rutiere. Dar aceste solutii sunt mai putin comode decat masina personala, fiindca inseamna sa folosim transportul public, sa mergem si pe jos sau cu bicicleta. Daca insa vom continua sa cumparam in disperare masini la mana a doua, ca acum s-a scos taxa pe rable, si sa incercam sa strabatem orasul in lung si-n lat cu ele si sa le parcam oriunde, fiindca nu sunt locuri de parcare, ma tem ca vom fi challangeri cu sanse mari la titlul mondial la aglomeratie, detinut, in prezent, de Mexico City.

Dar cum sa fie inlocuita masina personala cu mijloacele de transport in comun, daca si in aceasta privinta exista mari nemultumiri?

Am tot auzit, in ultimul timp, de la cunoscuti sau de la persoane complet straine, intalnite in statie sau in autobuz, comentarii de tipul ”autobuzele, tramvaiele si troleibuzele vin rar, sunt prea aglomerate, conditiile pe care le ofera RATB nu sunt bune, nu merge caldura iarna, sau aerul conditionat vara…”.

Altii spuneau: ”eu platesc, de ce sunt conditiile de calatorie atat de proaste, unde se duc banii mei?

Hai sa o lamurim! Sigur, aveti dreptate cu totii, cand spuneti ca orasul este blocat, ca RATB-ul merge prost, dar v-ati intrebat vreodata de ce este asa? In primul rand, trebuie sa stiti ca suma de 1,3 lei pe care o platim noi nu acopera nicidecum pretul unei calatorii. Asa ca Primaria Capitalei trebuie sa dea bani de la buget, pentru ca RATB sa functioneze.

Anul trecut, Municipalitatea a alocat, initial, vreo 534 de milioane de lei, pentru a subventiona diferenta intre tariful practicat de regia de transport si costul real al calatoriei, plus gratuitatile pentru diverse categorii de persoane. La acesti bani s-au mai adaugat, ulterior si altii, efortul financiar al primariei ajungand spre 700 de milioane de lei. Sigur, banii de la bugetul Primariei Capitalei sunt tot ai nostri, ai tuturor bucurestenilor, dar, daca tot dam atatia bani, ce rost are sa ne furam singuri caciula, neplatind cei 1,3 lei?

Pentru ca RATB sa poata sa ne ofere conditii mai bune in autobuze, tramvaie si troleibuze, regia are nevoie de bani!

Apropo, am luat ieri autobuzul 102 de la Aparatorii Patriei catre Autovit. In trei statii, niciunul dintre cei care au urcat nu a facut vreun gest catre validatorul de cartele. Sigur, era si foarte aglomerat…

Mai sunt si unii care ma tot intreaba zilnic: ”A promis doamna Firea ca ne aduce autobuze noi, de ce nu se tine de cuvant?”.

Pai, dragi preteni, cunoscuti sau necunoscuti, se tine de cuvant, dar procedura de achizitie publica, licitatia, dureaza, ca asa sunt caile legale la noi, lungi si intortocheate. De la momentul in care Primarul Capitalei spune „cumparati autobuze noi, pana la momentul in care acestea vor aparea pe strazile Bucurestiului, pot trece si doi ani. Pentru ca se face licitatia, castiga un producator, apoi urmeaza contestatiile si procesele…

Si mai trebuie sa stiti un lucru: nici un producator, oricat de mare ar fi, nu sta cu 400 de autobuze, 100 de troleibuze si 100 de tramvaie pe stoc, impachetate cu fundita rosie, asteptand sa fie expediate prin curier rapid la Bucuresti. Abia dupa ce castiga sigur, sigur licitatia, producatorul respectiv se apuca sa fabrice autobuzele, tramvaiele si troleibuzele.

Sigur ca un alt pas important ar fi acela de a-i trage la raspundere pe consilierii municipali, care s-au perindat, de-a lungul anilor pe la Primaria Capitalei, pentru felul in care sunt cheltuiti banii de la RATB. Pentru ca domnii consilieri numesc conducerea de la RATB. Si pentru ca, mandat de mandat, s-au complacut in jocul de a face din regia de transport o pusculita de partid, pentru a arunca apoi vina asupra primarului Capitalei, indiferent cine a fost acesta. Desigur, acesta este un pas pentru institutiile specializate ale statului, nu pentru noi, cetatenii de rand.

O alta chestie foarte importanta pentru bunul mers al transportului public ar fi ca bucurestenii nostri care au masini sa nu le mai parcheze oriunde le trece prin cap, blocand autobuzele, troleibuzele si tramvaiele! Spre exemplu, este strict interzisa parcarea pe linia de tramvai, sub reteaua de contact a troleibuzelor sau de asa maniera incat sa blochezi strada pe care circula autobuzele! Asta pentru cei care au uitat regulile de baza, invatate in timpul scolii de soferi…

Mai mult decat atat, putem cumpara 1000 de autobuze si tot pe atatea tramvaie si troleibuze ultramoderne, daca traficul va ramane la fel de aglomerat, aceste mijloace de transport tot nu vor avea cum sa ajunga la timp in statii, pentru a asigura un transport public civilizat. Ele vor sta blocate in ambuteiaje!

Cam asta e situatia reala. E un cerc vicios: nu platim, nu avem conditii, nu incercam sa mai lasam masinile acasa si sa folosim transportul public, iar orasul se blocheaza din ce in ce mai rau!

Avertisment al Poliției române: Atenție la înșelăciunile de tip „spoofing”!
Actualitate luni, 20 ianuarie 2025, 17:25

Avertisment al Poliției române: Atenție la înșelăciunile de tip „spoofing”!

Poliția Română informează despre un nou tip de fraudă! Escrocii folosesc numere de telefon care par oficiale (ale băncilor sau autorităților)...

Avertisment al Poliției române: Atenție la înșelăciunile de tip „spoofing”!
„Trenul Unirii” va circula între Bucureşti şi Iaşi, de Ziua Unirii Principatelor Române
Actualitate luni, 20 ianuarie 2025, 17:07

„Trenul Unirii” va circula între Bucureşti şi Iaşi, de Ziua Unirii Principatelor Române

Trenurile IR 1661/IR 1664 care duc mesajul naţional din Bucureşti către Iaşi şi retur, de Ziua Unirii Principatelor Române vor purta numele...

„Trenul Unirii” va circula între Bucureşti şi Iaşi, de Ziua Unirii Principatelor Române
Larisa Dumitru: Cel mai frumos lucru spus de un copil: Acum nu mai spun ca merg la centru, acum spun că merg acasă.”
Actualitate luni, 20 ianuarie 2025, 16:40

Larisa Dumitru: Cel mai frumos lucru spus de un copil: Acum nu mai spun ca merg la centru, acum spun că merg acasă.”

Evenimentul HOPE STORIES – Povești despre „Acasă” ne invită să descoperim adevăratele povești ale copiilor vulnerabili și să reflectăm...

Larisa Dumitru: Cel mai frumos lucru spus de un copil: Acum nu mai spun ca merg la centru, acum spun că merg acasă.”
Dacă doresc, oamenii străzii pot beneficia de cazare, în centrele sociale din Sectorul 1!
Actualitate luni, 20 ianuarie 2025, 16:34

Dacă doresc, oamenii străzii pot beneficia de cazare, în centrele sociale din Sectorul 1!

Primăria Sectorului 1 a implementat noi măsuri pentru îmbunătățirea condițiilor de cazare peste noapte destinate persoanelor fără adăpost....

Dacă doresc, oamenii străzii pot beneficia de cazare, în centrele sociale din Sectorul 1!
Actualitate luni, 20 ianuarie 2025, 16:27

Daniel Băluță: „Taxa pentru mașinile care nu au un loc de parcare este o taxă pentru ocuparea Domeniului public!”

Taxa de dezvoltare, de 540 de lei pe an, care se aplică, începând cu 1 ianuarie mașinilor care nu au un loc de parcare de reședință, în...

Daniel Băluță: „Taxa pentru mașinile care nu au un loc de parcare este o taxă pentru ocuparea Domeniului public!”
Actualitate luni, 20 ianuarie 2025, 15:49

Turismul în UE  – un avans de 2% în 2024 

Numărul nopţilor petrecute anul trecut în unităţile de cazare turistică din Uniunea Europeană a ajuns la 2,99 miliarde, ceea ce reprezintă un...

Turismul în UE  – un avans de 2% în 2024 
Actualitate luni, 20 ianuarie 2025, 15:28

Razii săptămânale în zona Târgului Vitan

Autoritatea locală informează că a implementat un plan de măsuri pentru siguranța publică și fluidizarea traficului în proximitatea Târgului...

Razii săptămânale în zona Târgului Vitan
Actualitate luni, 20 ianuarie 2025, 14:39

Colectarea selectivă a deșeurilor, responsabilitatea primăriilor de sector

Conform Hotărârii Consiliului General al Municipiului București (HCGMB) nr. 82/2015 privind aprobarea Strategiei de dezvoltare și funcționare pe...

Colectarea selectivă a deșeurilor, responsabilitatea primăriilor de sector