Cat ne vor costa statuile dedicate Centenarului Marii Uniri?
Articol de Mircea Apostolescu, 22 martie 2017, 16:08
Marti, academicianul Razvan Theodorescu, presedintele Comisiei Municipale pentru pregatirea Centenarului Marii Uniri, anunta ca Bucurestiul isi propune un program ambitios de realizare si amplasare ori reamplasare a unor monumente de for public, dintre care unele dedicate unor personalitati legate de Marele Razboi pentru Intregirea Neamului (1916-1918), de Marea Unire sau de cultura nationala.
In aceasta suita, se inscrie, fara indoiala, statuia dedicata Regelui Ferdinand I Intregitorul, sub a carui domnie s-a purtat Razboiul de Intregire a Neamului si s-a realizat Marea Unire de la 1 Decembrie 1918, care va fi amplasata la Piata Victoriei. Se mai inscrie si reamplasarea, la Universitate a unei copii statuii lui Ion Bratianu, cea originala, realizata de sculptorul francez Dubois, fiind data jos si topita de comunisti. Se mai inscriu in aceasta idee a marcarii Centenarului Marii Uniri si bustul generalului Henri Berthelot, seful Misiunii Militare Franceze in Romania, care a pregatit Armata Romana pentru intrarea in Primul Razboi Mondial, si Monumentul Unirii, care va fi amplasat la Piata Alba Iulia. Nu putem uita de bustul lui Avram Iancu, cel care, la 1848, devenea exponentul sentimentului national al romanilor transilvaneni.
Ce cauta, insa, pe lista monumentelor de for public ce vor fi platite din banii bucurestenilor statui precum „Insingurare”, „Regenesis” sau „Spatiul Cubului”. Daca autorii acestora doreau sa isi vada lucrarile expuse in Bucuresti, n-ar fi fost normal, oare, sa le realizeze si, apoi, sa le doneze Municipalitatii? De ce ar trebui sa beneficieze Printul Rainier III de Monaco nu de o statuie, ci de un intreg ansamblu monumental platit din banii bucurestenilor? Nu ar fi fost, oare, normal sa plateasca Principatul de Monaco pentru realizarea si amplasarea acestui ansamblu monumental, asa cum au facut slovacii cu bustul lui Alexander Dubcek, amplasat in parcul din fata Bisericii Kretzulescu?
Pe de alta parte, cei 650.000 de lei alocati pentru reparatiile, extrem de necesare, la Pasajul Latin, cel care face legatura intre Lipscani si terminalul RATB de la Sfantul Gheorghe, nu ar trebui imputate celor care au avut in responsabilitate administrarea lui, adica Primariei Sectorului 3?
Iata, asadar, care sunt sumele propuse, in proiectul de buget, pentru a fi alocate realizarii si amplasarii monumentelor de for public: statuia Hortensiei Papadat-Bengescu – aproximativ 1.000.000 lei, amplasare monument Hortensia Papadat-Bengescu – 400.000 lei, amplasare statuie dac – 250.000 lei, refacere monument de for public I.C. Bratianu – 8.000.000 lei, realizare monument Insingurare – 4.500.000 lei, amplasare bust Avram Iancu – 185.000 lei, realizare ansamblu monumental Regele Ferdinand I Intregitorul – 7.000.000 lei, amplasare monument din bronz Regenesis – 425.000 lei, realizare ansamblu monumental Marea Unire – 6.500.000 lei, realizare monument de for public PD Kiseleff – CubicArtMonument – Spatiul Cubului – 800.000 lei, amplasare monument de for public PD Kiseleff – CubicArtMonument – Spatiul Cubului – 200.000 lei, amplasare Ansamblu Printul Rainier al III-lea de Monaco – 360.000 lei, reparatii Pasajul Latin – Lipscani – 650.000 lei.
Anul trecut, Primaria Capitalei, prin Administratia Monumentelor si Patrimoniului Turistic, a cheltuit aproximativ 7,2 milioane lei pe statui. Astfel, numai pentru amplasarea monumentului Aripi, la Piata Presei, s-au cheltuit 1,8 milioane lei pentru, 540.000 lei pentru decorarea Pasajului Latin, 351.000 lei pentru monument „Avram Iancu”, 360.000 lei – bust Hortensia Papadat-Bengescu, 160.000 lei – altorelief bronz Corneliu Coposu, 2,1 milioane lei – ansamblu monumental Rainier al III-lea si 1,5 milioane lei pentru realizare monument din bronz – Regenesis.
Cum a ajuns Bucurestiul sa aiba monumentul „Printul Rainier III de Monaco” ?
Desigur, asa cum pe buna dreptate spunea academicianul Razvan Theodorescu, doar o minte ratacita ar putea obiecta ceva cu privire la realizarea si amplasarea unor monumente de for public dedicate Regelui Ferdinand I, lui I. C. Bratianu, lui Avram Iancu sau Marii Uniri. De aici, insa, si pana la realizarea si amplasarea in Parcul Circului, pe banii Municipalitatii, nu a unui simplu bust, ci a unui intreg ansamblu monumental dedicat Printului Rainier III de Monaco este cale lunga. Daca poporul prieten si frate al Principatului de Monaco isi dorea atat de mult sa il vada pe Rainier III imortalizat in Bucuresti, nu ar fi fost mai normal sa plateasca realizarea ansamblului monumental si amplasarea acestuia, asa cum au facut slovacii cu bustul lui Alexander Dubcek?
Cum s-a ajuns la acest ansamblu monumental dedicat unei personalitati care, cu siguranta, le este straina majoritatii bucurestenilor?
Initierea si avizarea acestui proiect, precum si toate angajamentele de plata cu privire la acest monument vin din mandatele precedente, potrivit datelor facute publice de Primaria Capitalei. Totul a inceput cu o Hotarare de Guvern din iunie 2011, prin care Bucurestiului ii eraalocata suma de 300.000 lei, pentru monumentul „Printul Rainier III de Monaco”. Cu o graba vrednica de o cauza mai buna, Primaria Municipiului Bucuresti a completat, aceasta suma cu 568.000 lei din bugetul local.
Tot in anul 2011, a fost organizat un concurs public de solutii, al carui castigator a fost sculptorul Ionel Stoicescu. In luna decembrie 2011, a fost realizata statuia din bronz a Printul Rainier III de Monaco, in valoare de 868.000 lei.
Abia in iulie 2014, Administratia Monumentelor si Patrimoniului Turistic (AMPT), din subordinea Primareie Capitalei, a semnat, cu acelasi artist, un nou contract, pentru realizarea „Ansamblului monumental Printul Rainier III de Monaco”, prin care statuii initiale i se adaugau 7 elemente figurative statuare din bronz, in valoare de 5.050.000 lei si arena soclu din granit, in valoare de 1.800.000 lei. Pretul final al lucrarii artistice s-a stabilit astfel la 8.494.000 lei, TVA inclus. Sursa de finantare a fost bugetul Primariei Capitalei.