Simfonic balcanic
Articol de , 13 aprilie 2017, 14:00 / actualizat: 14 aprilie 2017, 17:55
Vrem – nu vrem, suntem balcanici! Aparținem acestui perimetru geografic în care ne răsfirăm rădăcinile în experiențele cotidiene, și, oricât de pro-occidentali, capitaliști sau mai știu eu ce ne credem, sau suntem, avem în ADN-ul nostru urmele acestui spațiu, iar amprenta sa conține atât reminiscențe din mentalitatea specifică, dar și chestiuni cu iz cultural, la care suntem expuși zi de zi.
Și oricâtă muzică clasică sau rock am asculta, oricât deep-house sau pop, ritmurile săltărețe, chiar gălăgioase uneori, rezonează cumva acolo, înăuntrul nostru. Să nu-mi spuneți că la petrecerile private la care mergeți nu săltați și dansați pe ritmurile balcanice îndrăcite, iar când spun ritmuri balcanice, aici mă refer la toată muzica „născută” aici, de la specificul popular, ce influențează mult, până la celelalte genuri „de petrecere”, cu mențiunea că nu includ tradiționala (deja) manea în ecuația de față, pentru că „taraf”, „orchestră”, „fanfară”, „lăutar” înseamnă altceva decât barosăneala în versuri pe care mulți mișcă din buric.
Pe Aurel Mirea mulți îl cunosc sub numele de Relu. Relu de la Zuralia, Relu Balkan, Relu Clarinetistu’, numele mai puțin contează. Contează că este unul dintre cei mai talentați clarinetiști din zonă, recunoscut, din păcate, mai mult „pe afară” decât la noi în țară, că este un muzician în adevăratul sens al cuvântului, care a câștigat multe premii la festivaluri consacrate. Relu a înființat în 2011 orchestra Zuralia, un proiect în care a strâns în jurul său alți 8 muzicieni cu care a început să experimenteze lucruri noi, împletind pe calapodul sunetelor specifice zonei balcanice, fel și fel de genuri muzicale consacrate. În gastronomie asta se numește „fusion”, pentru că pui laolaltă influențe din culturi diferite, lucru valabil și-n muzică, Relu și Zuralia Orchestra combinând cu talent, dar și cu știință, folclorul românesc, muzica gipsy autentică cu jazz, latino, raggae și muzică din Orientul Mijlociu. Și pentru că a făcut-o bine, a câștigat faimă și premii. Dar călătoria sa muzicală nu se oprește aici.
Vineri, 14 aprilie, la Berăria H, Relu Mirea va pune pe aceeași scenă Zuralia Orchestra cu Simfonic Mirea, cel mai nou proiect muzical al său, unde va arăta cum se poate împleti muzica balcanică cu muzica simfonică, un proiect foarte îndrăzneț, cu atât mai mult cu cât cele două genuri muzicale par diametral opuse, una venind „din popor” în vreme ce simfonicul aparține „elitei”. Dar, muzica este muzică! Ritmul, progresiile de acorduri și tot restul lucrurilor ce fac muzica să sune într-un fel sau altul pot ajunge la un limbaj comun, pentru că este un limbaj universal, nu?
În fine, l-am avut invitat în această dimineață, la matinalul București FM. S-a trezit, a venit, am vorbit, am râs… Da, am povestit despre muzica aceasta a Balcanilor și despre proiectele sale îndrăznețe, încercând să vedem dincolo de Goran Bregovic, artist cu care Zuralia a lucrat, și, precum Bregovic, Relu și șucarii săi colegi au reușit să-și facă muzica auzită pe coloanele sonore ale unor producții cinematografice germane și franceze. Și nu numai. Gata, mă opresc aici, vă las să descoperiți restul din discuția dimineții, disponibilă în înregistrarea video de mai jos, și vă provoc să mergeți vineri, de la ora 22:00, la Berăria H, să „vedeți” cu urechile voastre cum sună muzica balcanică laolaltă cu cea simfonică. Pentru că dacă Metallica și Sting au reușit, de ce nu ar reuși și Relu, cu Zuralia și Simfonic Mirea, deschizând astfel alte orizonturi muzicale? Iar dacă mergeți, aștept părerea voastră!
Vezi AICI arhiva emisiunii ”Bună dimineața, București”
Credit Foto: Alexandru Dolea