Get Out / Fugi! – ca să nu devii sclav … SF
Articol de , 28 aprilie 2017, 22:09
Scris, regizat şi co-produs de comedianul de culoare Jordan Peele, „Get Out” este filmul său de debut, destul de reuşit, foarte apreciat de critică, însă mai mult datorită presupuselor sale trimiteri la fosta şi actuala administraţie americană, abia bănuită în timpul producţiei lui. În câteva cuvinte, acest horror-satiric povesteşte despre Chris, un cunoscut fotograf de culoare bine interpretat de arătosul Daniel Kaluuya, şi Rose, iubita sa albă jucată de Allison Williams, care au ajuns în relaţia lor la etapa în care el urmează să cunoască părinţii fetei, pe Missy, psiholog jucat de Catherine Keener şi Dean, neurochirurg interpretat de Bradley Whitford.
Chiar la începutul filmului, o secvenţă în care un tânăr de culoare este răpit de un bărbat alb, al cărui chip nu-l vedem, ne spune că vom viziona un horror şi ne anunţă şi tematica socială abordată într-un mod original: rasismul. Cu această tematică şi continuă povestea ce aminteşte, până la un punct, de celebrul film al lui Stanley Kramer „Ghici cine vine la cină”. Încă un incident pe drumul spre casa izolată a părinţilor tinerei Rose, accidentarea unui căprior şi întâlnirea cu un poliţist, întăresc atât atmosfera de horror cât şi amintita tematică.
O dată ajunşi la destinaţie, Chris este uimit de amabilitatea exagerată a părinţilor fetei albe, despre care crede, la început, că se datorează doar eforturilor acestora de a se obişnui cu idea relaţiei pe care fiica o are cu un negru. Însă, pe măsură ce timpul trece, o serie de descoperiri bizare şi din ce în ce mai tulburătoare legate de slujitorii din casă şi, apoi, de musafirii de la un mare party tradiţional al familiei, îi dezvăluie un adevăr atât de cumplit, că nu şi-ar fi putut imagina vreodată. Adevăr ce te duce cu gândul la subiectul a două filme cu titlul „Insula doctorului Moreau” inspirate după H.G. Wells şi căruia Chris îi este gata să cadă victimă. N-o să vă povestim despre ce este vorba exact. Vă spunem doar că ar fi un fel de sclavie SF, în care nu numai trupurile negrilor sunt stăpânite, ci şi minţile lor se află în mare parte sub controlul albilor.
Chiar dacă spre final, partea de satiră devine atât de dominantă încât te întrebi dacă nu cumva „Get Out” nu s-a dorit să fie o parodie a genului horror, apărând şi momente de umor involuntar când acţiunea e mult prea previzibilă faţă de misterul ce a plutit până atunci asupra întregii poveşti, filmul merită efortul să-l vizionaţi la cinematografele de mall unde rulează cu titlul românesc „Fugi!”