Ziua fara masini! Aglomeratia o facem noi!
Articol de Mircea Apostolescu, 22 septembrie 2017, 07:30 / actualizat: 22 septembrie 2017, 8:31
Alaltaieri a fost haos in Bucuresti. De la orele 16:00 si pana pe la 19:00, orasul a fost blocat. Viteza medie de deplasare a masinilor, autobuzelor, tramvaielor si troleibuzelor, in acest interval, a fost de 6 km/h.
Dar asta nu a fost o exceptie, ceva ce se intampla odata pe an. Se intampla zi de zi, la orele de varf si, mai ales, atunci cand ploua. Cu totii, cei care circulam zilnic prin Bucuresti, stim ca traim intr-un oras supra-aglomerat, cu un trafic infernal, ca pierdem ore in sir pe drum spre serviciu, spre scoala si, apoi, inapoi, catre casa. Si asta se intampla indiferent daca mergem cu masina personala sau cu autobuzul ori tramvaiul!
Cifrele, puse la dispozitie de catre altii, fiindca noi nu avem asemenea date, ne spun ca situatia Bucurestiului este disperata! Un studiu al producatorului de sisteme de navigatie olandez Tom Tom plaseaza Bucurestiul pe locul 5 in lume, din punctul de vedere al aglomeratiei, cu un indice de congestie a traficului de 50% si cu o crestere a aglomeratiei de 7%, anul trecut.
Ne depasesc orase ca Chongoing din China, Jakarta, Bankok si Mexico City, care se afla pe primul loc in lume, cu un indice de congestie de 65% si o crestere a aglomeratiei de 7%, pe anul trecut. Numai ca Mexico City are o populatie de 23,4 milioane de locuitori, adica mai mare decat populatia Romaniei, fiind al patrulea mare oras al lumii.
In schimb, noi, ca bucuresteni, putem sa ne „mandrim” cu faptul ca surclasam zdrobitor Istambulul, care are o populatie de 14,8 milioane de locuitori, Rio de Janeiro, cu cei 15,4 milioane de locuitori ai sai, sau Beijingul, cu populatia sa de 22 de milioane de oameni.
Surclasam toate aceste mari orase, adica aglomeratia din Bucuresti este mai mare, cu toate ca numarul de locuitori din orasul nostru este si de pana la zece ori mai mic, decat al celor care traiesc in unele dintre aceste megalopolisuri!
Tot conform studiului Tom Tom, in timpul orelor de varf de dimineata, gradul de congestie al traficului bucurestean este de 90%, iar in timpul varfului de seara, acest grad de congestie ajunge la 98%. Vinerea, dupa-amiaza spre seara, aglomeratia depaseste pragul de 100%, conform datelor venite din Tara Lalelelor. Olandezii mai spun ca un sofer bucurestean iroseste, intr-un an, 218 ore din viata lui blocat in trafic. Ore pe care le-ar putea petrece cu familia, spre exemplu …
Desigur ca exista solutii pentru a nu ne mai irosi vietile in blocaje rutiere. Dar aceste solutii sunt mai putin comode decat masina personala, fiindca inseamna sa folosim transportul public, sa mergem si pe jos sau cu bicicleta.
Cand vine, insa, vorba despre aceste solutii, folosim, drept scuza, faptul ca transportul public este impredictibil, ineficient si aglomerat.
Numai ca trebuie sa intelegem ca fiecare dintre noi suntem o particica a problemei traficului si un posibil actor in rezolvarea ei. Nu putem sa asteptam ca Municipalitatea sa rezolve problema traficului din Bucuresti, in timp ce noi ne tot cumparam masini!
Autobuzele, troleibuzele si tramvaiele, asa vechi si chinuite cum sunt, stau blocate zeci de minute in trafic, in timpul orelor de varf. Asta duce la imposibilitatea respectarii intervalelor de succedare in statii, la impredictibilitate si la aglomeratia din mijloacele de transport.
Daca vom continua sa cumparam, in disperare, masini, mai bine de 50 de mii de autovehicule au fist inmatriculate, de la inceputul anului in Bucuresti si Ilfov, sa incercam sa strabatem orasul in lung si-n lat cu ele si sa le parcam oriunde, fiindca nu sunt locuri de parcare, transportul public nu va putea reprezenta, niciodata, o alternativa predictibila si civilizata! Oricate autobuze noi va cumpara Municipalitatea, la un moment dat, vom sta cu totii, unii in masinile lor, ceilalti in tramvaiele si autobuzele ultra-moderne, blocati in trafic!
Asa ca ce-ar fi sa dam dovada de responsabilitate civica si sa incepem fiecare dintre noi, inca de astazi, sa rezolvam problema traficului si a transportului public, simplu, lasand masinile acasa …?