A fost aleasă culoarea anului 2018 în România!
Articol de Andra Radu, 9 noiembrie 2017, 17:03 / actualizat: 9 noiembrie 2017, 18:24
Culorile sunt un aspect important în viața noastră și ne înconjoară oriunde am merge. Încă din antichitate, culorile au primit asocieri cu lumea înconjurătoare. Momentele zilei, punctele cardinale sau zeitățile sunt unele dintre elementele care aveau câte o culoare asociată.
Astfel că, nu e de mirare cum întreaga lume a designului comunică prin limbajul și simbolistica culorilor. Ele dictează trenduri, conturează concepte și oferă perspective noi.
România este o țară a contrastelor, a oamenilor veseli și melancolici, a culorilor vesele și triste, dar oare cum ar fi ca țara noastră să aibă culoarea sa?
Cei ce și-au pus această întrebare au fost cei de la Policolor. Aceștia au lansat un concurs în care 4 echipe de designeri și arhitecți au propus câte o culoare ce au câte un concept aparte.
Echipele au participat la întâlniri, și-au împărtășit ideile, au avut workshop-uri și au conceput planșe.
Prima echipă, formată din designerii Martine Claessens și Maria Burachu, a ales să se întoarcă la tradiție, alegând culoarea nude.
“Am vrut să găsim o culoare care exprimă onestitate şi măiestrie și să nu uităm de tradiţia meşteşugului învăţat din părinte în copil, făcut cu mâna goală din tot ce oferă natura. Și am găsit-o în culoarea nude. Pentru că totul începe de la rădăcini, toate sunt, mai mult sau mai puțin aceleași – cu toții avem rude, fie ele apropiate sau depărtate, care încă locuiesc la țară, în preajma tradițiilor autentice. Iar culorile au implicaţii psihologice, pot influenţa stările emoţionale şi au propriul limbaj. Indiferent de poziţia pe care oamenii o au, unele culori exprimă același lucru pentru toți”, au spus Martine și Maria.
Echipa a doua, formată din arhitecții Eliza Yokina și Andrei Butușină, a ales albastrul sau culoarea responsabilității. Ei au fost inspirați de spiritul civic participativ al românilor și de dragostea acestora pentru România.
“Am vrut sa atragem atenția spre viitor, nu am dorit să ne limităm doar la un trend pentru că important este mesajul. Am ales culori optimiste, dar serioase, responsabile. Am dorit să onorăm impulsul care ne va duce într-un viitor mai luminos. De aceea, am ales responsabilitatea celor tineri, care își iubesc atât țara, cât și viitorul, se implică în organizații, fac voluntariat, se informează, își spun părerea, protejează zone din țară, o țară care are o mare capacitate de regenerare”, au explicat arhitecții.
Echipa a treia, constituită din designerul Irina Neacșu și arhitecții Eduard Baicu și Ionuț Mândrișcanu de la Phenomena Laboratory, s-au inspirat din amestecul de influențe și culori, propunând albastrul occident.
”Încercând să traducem cromatic aceste dihotomii ce ne caracterizează în esență, le asemănăm contrastului organic/ mineral din imaginea unor frunze de toamnă pe un asfalt. O îmbinare de culori, texturi, origini și trăiri care împreună inspiră echilibru și împlinire. Astfel, griul șters, neutru, căruia de obicei i se atribuie valențe negative (comunism, pesimism, plafonare, autosuficiență) se transformă cu optimism într-o nuanță caldă și așezată de albastru european, occidental. Ne-ar plăcea ca oamenii să nu mai considere albul exclusiv adecvat spitalelor, să vadă că griul nu este o culoare urâtă și că foarte colorat nu înseamnă neapărat vesel și tineresc”, au declarat Eduard și Ionuț.
Ultima dar nu cea din urmă echipă, formată din designerul de bijuterii Noha Nicolescu și arhitectul și designerul Hamid Nikola Katrib, au ales albastrul atemporal. Această culoare te duce cu gândul la arhitectură, ceramică și portul popular românesc.
“Am căutat o frecvență pe care a vibrat continuu, de-a lungul timpului, spiritul românesc. Am regăsit-o materializată în tradiție, de-a lungul timpului, în culoarea albastră, și am denumit-o “Albastru Atemporal”. În arta populară românească, albastrul este considerat, cel mai adesea, simbol al spiritualității. Se asociază cu adevărul, inspirația, creativitatea, liniștea, introspecția și contemplarea. Lipsit de materialitate în sine, albastrul are potențialul de a transforma realul în imaginar. Credem că prima regulă este să nu ne fie frică de culori. Ar trebui să nu mai optăm mereu pentru pereții albi. Totuși, e nevoie de un echilibru, așa că a doua regulă este să nu exagerăm și să ne limităm la combinații simple, aerisite, de bun gust. Dacă nu știm ce să facem, putem căuta o soluție simplă care să ni se potrivească, să ne binedispună, la care să ajungem prin documentare și inspirați de sfaturile specialiștilor”, au explicat designerii.
”Albastru Atemporal”, a fost aleasă Culoarea Anului 2018 în România de către public. De la culoarea pereților până la bijuterii, această nuanță va deveni un simbol al anului ce va veni.