CFR Călători vrea vagoane noi pentru ruta București-Constanța
Articol de Mircea Apostolescu, 6 decembrie 2017, 09:34
Operatorul național CFR Călători intenționează să contracteze servicii de consultanță pentru elaboarea unui studiu de fezabilitate pentru achiziția de material rulant pentru ruta București-Constanța.
Conform caietului de sarcini al procedurii de achiziție publică, ”Desi traficul de călători din România a scăzut drastic în ultimii zece ani, acesta s-a stabilizat începând cu 2014, CFR Călători rămânând principala companie de transport feroviar de pasageri. Majoritatea serviciilor feroviare de călători încă funcționează utilizând locomotive și vagoane recondiționate.
Deși parcul de vagoane al CFR Călători include peste 3.000 de vehicule, doar 660 dintre ele sunt mai noi de 20 ani. Cele două treimi rămase în parcul de material rulant, fiind vechi, nu îndeplinesc cerințele pieței de transport din punctul de vedere tehnic și al confortului călătorilor. Întreținerea și exploatarea materialului rulant mai vechi se realizează cu costuri mari, defectarea acestora fiind frecventă”.
În context, trebuie amintit faptul că, începând cu anul 2012, CFR Călători nu a mai primit fonduri de la bugetul de stat pentru investiții, efectele fiind evidente.
În următorii zece ani, aproximativ 40% din parcul de vagoane existent va îndeplini condițiile de casare. Scopul planului de investiții al CFR Călători este de a înlocui vagoanele vechi cu un parc de material rulant modern, alcătuit atât din trenuri clasice, adică locomotive și vagoane, cât și din automotoare.
Obiectivul contractului de achiziție de material rulant prevdere achiziționarea unor automotoare electrice cu sistem dual (25 kv, 50Hz) pentru viteză de 160 km/h, cu ecartament de 1435 mm. Sistemul de comandă al automotoarelor electrice trebuie să permită comandă multiplă a cel puțin două astfel de automotoare. Acestea vor fi utilizate în transportul regional, conform caietului de sarcini.
O altă cerință prevede ca noile automotoare să îndeplinească cerințele stabilite prin specificațiile tehnice de interoperabilitate, în conformitate cu același document.
Menționăm și că Autoritatea de Reformă Feroviara (ARF) are în derulare o procedura de licitație privind selectarea unor servicii de consultanță pentru eficientizarea a 113 linii neinteroperabile de cale ferată, o parte dintre acestea situându-se în județul Constanța. Procedura a fost lansată inițial la 10 noiembrie, însă a fost anulată la 24 noiembrie, pe motivul constatării unor erori sau omisiuni. Licitația va fi reluată în cel mai scurt timp.
Data fiind durata procedurilor de achiziție publică, ce pot fi întârziate de multiple contestații, este greu de avansat un termen la care călătorii vor putea beneficia de noile trenuri și automotoare.