Epava avionului prăbuşit în Apuseni va fi dusă la Bucureşti pentru expertiză
Articol de DSRNetworkAdmin, 23 ianuarie 2014, 14:44
Şeful comisiei de anchetă privind accidentul aviatic a precizat că probele au fost adunate şi sigilate şi sunt luate în calcul şi condiţiile meteo, care pot influenţa inclusiv funcţionarea motoarelor.
Şeful Comisiei de anchetă privind accidentul aviatic din Munţii Apuseni,Sorin Cimpoieru, a declarat, joi, că epava avionului va fi transportată la Bucureşti, unde va fi conservată pentru continuarea investigaţiilor, precizând că printre cauzele cercetate se numără şi condiţiile meteorologice.
El a spus că resturile epavei, depozitate temporar în comuna Horea, vor fi încărcate şi transportate la Bucureşti, unde vor fi depozitate pentru continuarea investigaţiilor.
Cimpoieru nu a dorit să spună locul unde va fi depozitată epava avionului, precizând doar că va fi în Bucureşti, iar aceste detalii depind de CIAS (Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa aviaţiei civile).
"Ne aflăm cu resturile de epavă pe care le-am adus de la locul producerii accidentului. Vrem să le încărcăm, să le depozităm şi să le conservăm în vederea continuării investigaţiilor", a spus şeful Comisiei de anchetă.
El a adăugat că de trei zile comisia de investigaţii privind acest accident aviatic a cules probe, le-a conservat şi sigilat şi a făcut măsurători în cadrul investigaţiei tehnice.
Întrebat dacă există o concluzie preliminară, el a spus că sunt anumite concluzii care se vehiculează, printre care şi condiţiile meteo care ar fi influenţat acest accident.
Întrebat dacă eroarea de pilotaj ar putea fi o cauză, el a afirmat că nu poate spune, în momentul de faţă, însă a precizat că se va ţine cont de toate aceste aspecte.
"Nu pot să vă spun de problemele de pilotaj, acestea sunt lucruri de care ţinem cont şi voi ţine cont de tot ce se putea întâmpla aici, toţi factorii care au determinat producerea evenimentului vor fi luaţi în calcul.
Nimic nu va scăpa, nimic nu va fi trecut cu vederea. Nu este nimic de ascuns, suntem foarte deschişi", a afirmat el.
El a adăugat că avioanele de tipul celui prăbuşit în Apuseni nu au cutie neagră, însă sunt multe alte lucruri care pot duce la determinarea cauzelor.
Întrebat din nou despre condiţiile meteo, el a spus că acestea puteau influenţa atât funcţionarea motoarelor, cât şi profilul de zbor şi menţinerea avionului în zbor.
"Condiţiile meteo pot influenţa atât funcţionarea motoarelor, cât şi profilul de zbor şi menţinerea avionului în zbor, mă refer la portanţă, la ceea ce înseamnă modificarea parametrilor aerodinamici", a afirmat acesta.
Şeful comisiei a menţionat că nu poate estima cât va dura investigaţia tehnică în cazul acestui accident aviatic.
Pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa după ce un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul căruia se afla un echipaj medical a aterizat forţat, luni după-amiază, într-o zonă muntoasă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa judeţelor Cluj şi Alba.
În urma accidentului au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi patru medici – Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul "Sf. Maria" şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor.
Echipa medicală din avion mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care a suferit un accident vascular cerebral.
Epava avionului şi victimele au fost găsite de un pădurar, după o căutare de aproximativ cinci ore, la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional Munţii Apuseni şi localnici.
Pilotul Adrian Iovan a fost găsit încarcerat, iar studenta era în stop cardio-respirator, cu hipotermie severă, nemaiputând fi salvată.
Epava avionului a fost păzită de jandarmi, pe timpul nopţii, iar miercuri aceasta a fost tăiată şi încărcată în mai multe tractoare, la operaţiune participând reprezentanţii primăriei Horea şi localnici.
Resturile avionului au fost încărcate în tractoare şi coborâte de la locul producerii accidentului până în centrul comunei Horea, pe un traseu dificil de aproximativ 10 – 12 kilometri.