Campaniile de reduceri online nu respectă legislaţia
Articol de , 3 mai 2018, 21:04
Comercianţii online nu respecta legislaţia în cadrul campaniilor de reduceri, a constatat Consiliul Concurenţei, în urma unei anchete sectoriale privind comerţul electronic.
Autoritatea de concurenţă a remarcat faptul că preţul la care se aplică reducerea, afişat de comercianţii online, este mai mare decât nivelul prevăzut de lege, pentru aproximativ 80% din produsele monitorizat.
Mai mult, Consiliul Concurenţei a constatat că în cazul a aproximativ 29% din produsele monitorizate, de Black Friday 2017, preţul tăiat a fost mai mare chiar decât preţul maxim practicat în ultimele 30 de zile.
În aceste condiții, concluzia este că promoţiile sunt distorsionate, iar percepția clienților cu privire la preţul real este deformată.
Conform legislaţiei (OG nr. 99/2000), orice comerciant care intenţionează să facă o reducere trebuie să o raporteze la un preţ de referinţă, respectiv la cel mai mic preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în ultimele 30 de zile.
În urma anchetei sectoriale, autoritatea de concurenţă consideră necesară modificarea cadrului legal, astfel încât fiecare magazin online să aibă obligaţia de a afişa, pentru fiecare produs comercializat, informaţii privind evoluţia preţului de referință şi al preţului practicat în ultimele 30 de zile.
Consiliul Concurenţei va colabora cu Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor în scopul îmbunătăţirii cadrului legal în vederea restabilirii mecanismelor concurenţiale în cadrul campaniilor promoţionale.
Mai mult, pentru a elimina suspiciunile cu privire la veridicitatea reducerilor aplicate, Consiliul Concurenței recomandă retailerilor online să pună la dispoziția clienților prin intermediul platformelor proprii un sistem prin care aceștia să poată verifica istoricul de preț.
Comerţul electronic a crescut de la an la an, astfel că dacă în anul 2012 comerţul electronic reprezenta 1,3% din totalul retail-ului, în 2017 acest indicator a ajuns la o valoare estimată de 5,6%. Comerțul electronic a crescut anul trecut, față de 2016, cu 55%.
Sursa: Televiziunea Română