VIDEO: HappyGraff – prima aplicație mobilă pentru copii și adolescenți
Articol de cristina.toma, 4 iunie 2018, 16:21
Invitata emisiunii ” În Comunitate” de la București FM a fost Cătălina Florea–Surcel, președinte al Asociației Telefonul Copilului, care a vorbit despre platforma dedicată campaniei „Tu cum te simți azi?”. Website-ul www.116111.ro reuneşte informații utile despre abuz, hărțuire online și alte situații de hărțuire a minorilor. ”HappyGraff” este prima aplicație mobilă care oferă acces copiilor și adolescenților la servicii de consiliere, direct de pe telefonul mobil.
Astfel Asociația ”Telefonul Copilului” a lansat campania „Tu cum te simți azi?”, prin care pot fi semnalate cazurile de abuz asupra minorilor, inclusiv cazurile de hărțuire online și hărțuire fizică. Platforma dedicată campaniei, www.116111.ro, este o platformă educațională care reunește informații utile despre cum se pot semnala cazurile de abuz asupra copiilor, dar și modalități de a solicita consiliere specializată pentru astfel de cazuri.
Aplicația HappyGraff funcţionează ca un jurnal în care adolescenţii îşi pot înregistra stările emoţionale ori de câte ori simt nevoia şi în care au acces la sfaturi utile despre cum să gestioneze diferite situaţii cu stări emoționale dificile. Aplicaţia mobilă poate fi accesată pe telefoane mobile cu sistem de operare Android și este disponibilă pentru descărcare în GooglePlay în mod gratuit dar și de pe website-ul campaniei.
Cu ani în urmă Asociația Telefonul Copilului și-a asumat lupta împotriva efectelor negative pe care mediul online le poate avea asupra copiilor. Cyberbullying-ul este unul dintre ele dar care ia amploare și face victime în rândul copiilor și adolescenților. Astfel în 2017 au fost derulate, cu sprijinul specialiștilor asociației sesiuni de consiliere online adresate copiilor si adolescenților. Probeleme semnalate de aceștia în cadrul acestor sesiuni au fost: urme de abuz asupra lor sau asupra prietenilor lor, în 50,89% din cazuri; nevoia de consiliere psihologică privind lipsa de încredere în sine, probleme legate de aspectul fizic, 31,34%; nevoia de consiliere juridică privind aspecte legate de efectele negative ale divorțului părinților și încredințarea copilului, în 6,12% din cazuri; măsuri de combatere a violenței în familie – ordinul de protecție și ordinul de restricție, în 2,38% din cazuri.
Din datele centralizate de Asociația ”Telefonul Copilului” pentru anul 2017 reiese că forma de abuz cel mai des întâlnită este, pentru prima dată, abuzul emoțional, în procentaj de 34,81% dintre situațiile semnalate la 116.111.
În cazuistica înregistrată de Asociația ”Telefonul Copilului”, abuzul de tip bullying a înregistrat anumite particularităţi, astfel: 12,38% dintre abuzurile de tip bullying au avut loc în online sau în spațiul public, iar 87,62% în școală sau grădiniță , agresorii în abuzul de tip bullying au fost: alt copil (94,41%), cadru didactic (3,40%) și alt adult (2,19%). În 90,82% dintre cazuri (65,94% fete și 34,06% băieți) au fost copiii cei care au sesizat situații de abuz de tip bullying și în 9,18% din situații au fost părinți sau alți adulți.
Formele în care s-a manifestat fenomenul bullying au fost: insulte, jigniri, porecle, sarcasm în procentaj de 50,30%, loviri, îmbrânciri în procentaj de 35,73% și intimidare, denigrare, insulte cu privire la statutul social în procentaj de 13,97%.
Monitorizarea stărilor emoționale îi ajută pe tineri să se cunoască mai bine și să identifice mai ușor trăirile și situațiile care le provoacă disconfort, în mod specific cele provenite în urma unor situații de abuz, de hărțuire online și offline. În acest fel, pot apela încă din fazele incipiente ale abuzului sau hărțuirii la suport și la resurse specializate pentru depășirea acestor situații dificile, prin intermediul funcțiilor de chat, email sau apel telefonic către specialiștii ”Telefonul Copilului”.