Ascultă Radio București FM Live

Mașina electrică, mit și realitate, dorință și putință…

Mașina electrică, mit și realitate, dorință și putință…

Articol de Mircea Apostolescu, 18 iunie 2018, 12:25

Pe la diverse reuniuni selecte sau în discursuri publice ori la o apă plată cu lămâie, între corporatiști, ipocrizia verde sau eco este la mare preț. Cu toții știm că este foarte important să reciclăm plasticul, că să nu ajungă în mări și oceane și să sufoce balenele și alte vietăți marine. Și mai vorbim frumos și despre trecerea către o nouă sursă de energie, către o nouă formă de motorizare a mijloacelor de transport, curentul electric, care este nepoluant.
Pentru că, în ultimul timp, am auzit discuții care mai de care mai savante dar și mai științifico – fantastice si mai ipocrite despre mașinile electrice și despre cum fiecare dintre noi ar trebui să facă ceva pentru mediu, în speță să treacă la mașina electrică, am încercat să aflu adevărul despre ce înseamnă mașina electrică și cât este ea de bună, dar și despre cât de aproape este ea pentru noi, românii, într-o discuție cu reputatul analist al pieței și fenomenului auto Dan Vardie.

Motorul electric este mai bun decât cel termic…

Motorul electric este mai bun, din toate punctele de vedere decât cel termic. Este mult mai mic, mai ușor și scapă automobilul de alte componente foarte mari și grele, cum sunt cutia de viteze și sistemul de transmisie. În plus, motorul electric poate dezvolta foarte mulți cai putere și are o accelerație „de te bagă în tetieră”, susține Dan Vardie.
Nu în ultimul rând, motorul electric este nepoluant, așa cum știm cu toții, ceea ce este un mare plus, mai ales în marile metropole care suferă din cauza congestiei traficului și a poluării generate de motoarele termice.

Motorul electric va lua locul celui termic, în viitorul apropiat…

Datorită multiplelor avantaje pe care le aduce, motorul electric va lua treptat locul motoarelor termice și chiar pe al celor hibride, în următorii ani. În 2020 – 2021, toți constructorii serioși de automobile vor avea în producție cel puțin câte un model electric. Și nu va fi vorba despre modele proiectate cu motor termic și adaptate pentru motorul electric, ci despre mașini proiectate de la început pentru motoare electrice și care vor beneficia de toate avantajele motoarelor electrice, spune reputatul analist al fenomenului auto.

La noi, va urma invazia motoarelor diesel…

Dacă în Occident motoarele electrice le vor înlocui pe cele diesel, precum și motoarele pe benzină și chiar pe cele hibride, la noi, va urma o invazie a motoarelor diesel, prognozează Dan Vardie.
Analistul spune că, în 2020 – 2021, România se va confrunta cu un aflux de 1 – 1,2 milioane de mașini cu motoare diesel pe an. Aceste mașini vor fi vândute la prețuri avantajoase de către proprietarii lor occidentali și vor fi achiziționate și aduse în țară de către români, apreciază Vardie.

Mitul încărcării mașinii electrice…

Potrivit reputatului analist al fenomenului auto Dan Vardie, pentru mașinile electrice nu este nevoie de o Infrastructură de tip fastcharge, adică așa cum sunt benzinăriile din oraș. Actualele mașini electrice au o autonomie de 300 – 400 de kilometri, în vreme ce un om obișnuit parcurge circa 30 – 40 de kilometri zilnic cu mașina. Deci nu se pune problema de a rămâne în trafic fără baterie, explică analistul.
El mai spune că, așa cum punem telefonul mobil la încărcat, seara, tot astfel putem pune și mașina în priză. În 10 ore, bateria va fi complet încărcată și fiecare dintre noi petrece cel puțin 10 ore pe zi acasă, explică Vardie.
Dispozitivele pentru încărcarea unei mașini electrice se pot monta la rețeaua electrică casnică și nici nu sunt foarte costisitoare în comparație cu costul mașinii în sine.
Desigur, o Infrastructură fastcharge poate fi folositoare pentru cei care uită să își pună mașina la încărcat sau pentru cei care efectuează curse mai lungi, între localități, precizează Vardie.

Mașinile electrice nu sunt pentru săraci…

Lăsând ipocrizia eco la o parte, reputatul analist al fenomenului auto recunoaște că mașinile electrice sunt pentru persoanele care se bucură de o anumită situație financiară.
O mașină electrică poate costa între 20 – 150 de mii de euro, iar dispozitivul de încărcare mai costă și el vreo 600 de euro. Chiar și cu bonusul generos de 10 mii de euro oferit de statul român pentru achiziționarea unei mașini electrice, prețurile acestora sunt apropiate celor care se bucură de o anumită bunăstare financiară. Un om care locuiește într-un apartament de bloc, care costă 40 de mii de euro nu își va putea permite să achiziționeze o mașină care costă peste 20 de mii de euro, spune franc Dan Vardie, cunoscut analist al fenomenului auto.
Deci nu vom avea ocazia de a vedea prelungitoare atârnând de la ferestrele blocurilor de 10 etaje din Berceni sau din Militari și nici prea multe mașini electrice pe străzile Bucureștiului.

Scumpirea parcării era inevitabilă…

În ceea ce privește recenta mărire a tarifului de parcare în centrul Bucureștiului, Dan Vardie spune că aceasta era inevitabilă. El apreciază că vor mai urma și alte măsuri precum taxa de acces pe inel și chiar taxarea în funcție de norma de poluare a automobilelor.
Aceste măsuri ar trebui însoțite, însă, și de o gestiune inteligentă a parcărilor, cu posibilitatea de plată prin SMS. Un asemenea sistem smart ar avea ca efect creșterea încasărilor municipale din taxa de parcare cu cel puțin 25%, estimează Dan Vardie.

Vreme frumoasă în Capitală
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 19:30

Vreme frumoasă în Capitală

La noapte, în București, cerul va fi temporar noros iar temperatura minimă se va situa în jurul valorii de -2 grade. Luni, vremea va fi...

Vreme frumoasă în Capitală
Vreme frumoasă, dar rece în Capitală!
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 07:03

Vreme frumoasă, dar rece în Capitală!

Astăzi, în Capitală, vremea va fi predominant frumoasă, dar rece dimineaţa. Cerul va fi mai mult senin, iar vântul va sufla slab până la...

Vreme frumoasă, dar rece în Capitală!
UPDATE: REFERENDUM BUCUREȘTI 2024
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 06:31

UPDATE: REFERENDUM BUCUREȘTI 2024

Update ora 21.20 – Până la ora 21.00, au votat la referendumul iniţiat de primarul general, Nicuşor Dan, în Capitală, 731.990 de...

UPDATE: REFERENDUM BUCUREȘTI 2024
UPDATE: ALEGERI PREZIDENȚIALE 2024
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 06:23

UPDATE: ALEGERI PREZIDENȚIALE 2024

Update ora 20:00 – Prezența la vot, la alegerile prezidențiale, a depășit 50%. Până la această oră s-au prezentat la urne 51, 27%...

UPDATE: ALEGERI PREZIDENȚIALE 2024
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 02:37

Derby-ul feroviar, încheiat cu o remiză consemnată pe final în „Gruia”: duelul „Dan Petrescu VS Marius Șumudică”, unul în care o rezervă a avut ultimul cuvânt și un capitol statistic a uimit

Într-un nou episod al derby-ului feroviar din campionatul României, echipa antrenată de Dan Petrescu și formația condusă de pe margine de...

Derby-ul feroviar, încheiat cu o remiză consemnată pe final în „Gruia”: duelul „Dan Petrescu VS Marius Șumudică”, unul în care o rezervă a avut ultimul cuvânt și un capitol statistic a uimit
Actualitate sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 22:27

MAE-Atenţionare de călătorie: Italia – grevă în transportul feroviar

Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care se află, tranzitează sau intenţionează să călătorească în Republica...

MAE-Atenţionare de călătorie: Italia – grevă în transportul feroviar
Actualitate sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 16:12

Fapte interzise în ziua votării!

Peste 4.000 de angajaţi ai Ministerului Afacerilor Interne sunt mobilizaţi în Capitală pentru a asigura buna desfășurare a alegerilor...

Fapte interzise în ziua votării!
Actualitate sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 14:09

Noi reguli pentru vânzarea mașinilor second-hand!

De la 1 decembrie 2024, intră în vigoare noi reguli pentru vânzarea mașinilor second-hand. Șoferii care vor să vândă o mașină second-hand...

Noi reguli pentru vânzarea mașinilor second-hand!