PATZAIKIN propune refacerea lanțului valoric al cânepii românești
Articol de Andra Radu, 25 octombrie 2018, 15:01 / actualizat: 26 octombrie 2018, 11:04
Miercuri, 24 octombrie 2018, a avut loc lansarea oficială a colecției „de cânepă” PATZAIKIN, semnată de Olah Gyarfas la The Ark, odată cu deschiderea magazinului de prezentare.
”Noi am creat o poveste, care nu ar fi ieșit la lumină dacă nu am fi avut în jurul nostru o întreagă rețea de specialiști, cărora le mulțumim că ne sunt alături. Fiecare dintre ei și-a pus amprenta pe un proiect de suflet, prin care vrem să revigorăm o industrie intrată în amorțire”, a spus Ivan Patzaichin.
PATZAIKIN continuă să depene povestea materialelor naturale începută în urmă cu șapte ani. Personajul principal este cânepa, cu toată istoria ei de la fuior la fir, țesătură și până la produs final, prezent într-o colecție realizată integral în România. Dacă până la începutul anilor ’90 industria cânepii românești era recunoscuta la nivel internațional, dispare aproape integral după ‘95 datorită unor decizii la nivel administrativ, ce au dus la blocarea cultivării cânepii și au generat, în lanț, decimarea unei industrii. Cânepa reprezintă o parte a patrimoniului culturii tradiționale țărănești.
Majoritatea familiilor aveau în trecut o suprafață de teren cultivată cu cânepă și realizau țesături cu specific în funcție de zona etnografică, țesături care au ajuns la nivelul unor opere de artă vestimentară. Brandul PATZAIKIN și-a propus, încă de la lansarea lui în 2011, să refacă lanțul valoric al produselor din cânepă în România.
Evenimentul de lansare a avut loc în parterul clădirii The ARK și a constat într-o expoziție de pre-vizionare – o discuție față în față între echipa de creație din spatele colecției și specialiști din industria modei. Evenimentul a fost dedicat pregătirii colecției pentru intrarea pe piața internațională în 2019.
De la lansarea sa oficială, PATZAIKIN și-a bazat viziunea pe un model de implicare socială. Ceea ce determină unicitatea designul PATZAIKIN este inspirația sa locală, extrasă din tradițiile culturale și meșteșugărești ale comunităților de pescari din Delta Dunării.
Realizarea acestei colecții este rezultatul colaborării, de-a lungul anilor, a mai multor companii din industria ușoară ce au venit drept parteneri: Pandora Focșani (prototipare și producție), Centrul de creație Harolt, Prodin SA (realizare materiale textile) și Faltin (realizare fire).
OLAH GYARFAS este designerul din spatele PATZAIKIN FASHION. Educat în Timișoara și Budapesta, colecțiile sale sunt marcate de jocul nonșalant dintre diferitele materiale și texturi, de detaliile aproape imperceptibile ale designului și de tăietura sculpturală a liniei îmbrăcămintei. Ca într-o cercetare de laborator, supune materialele și culorile unor experimente de separare și fuziune.
Piesele devin adevărate obiecte de observație: detaliile sunt augmentate, tăieturile sunt asimetrice, iar texturile extrase sunt transformate în pattern-uri iconice. Gama de culori este restrânsă pentru a se întrețese în mod natural cu noua interpretare a materialelor.
Cei pasionați de brandul PATZAIKIN pot vizita magazinul PATZAIKIN din incinta clădirii The Ark, fosta Bursa a Mărfurilor, str. Uranus nr. 150 din București.