Mandat complicat pentru Romania in fruntea UE
Articol de , 9 ianuarie 2019, 16:10 / actualizat: 15 ianuarie 2019, 12:35
Maine si poimaine președintele Comisiei Europene Jean-Claude Juncker și tot Colegiul Comisarilor, cei 28 de comisari, se vor afla la București pentru a marca începerea oficială a Președinției române a Consiliului Uniunii Europene
Dosare multe si dificile
Presedintia romaneasca are pe masa peste 250 de dosare aflate in prezent in diverse stadii de negociere.
Primul dosar se va vedea maine, pentru ca in timp ce cei 28 de comisari sa vor afla la Bucuresti sa puna Europa la cale impreuna cu presedintele Iohannis si premierul Dancila, la Bruxelles va fi o manifestatie de protest a transportatorilor rutieri din tarile est-europene impotriva incercarilor de a modifica reglementarile din domeniu.
Mai pe sleau, occidentalii sunt nemultumiti ca transportatorii rutieri din Est ofera servicii mai ieftine si mai prompte decat cei din Vest
Piata libera este promovata insistent de statele bogate cat timp este favorabila firmelor din acele state, dar cand esticii incep sa castige felii mai mari din prajitura, trasportatortii rutieri occidentali fac presiuni asupra guvernelor lor ca sa ia masuri, iar masuri inseamna sa modifice legislatia comunitara astfel incat sa puna bete in roate esticilor.
Ce poate sa faca presedintia romaneasca
Acum doua zile George Ciamba, recunostea ca Romania va avea sarcina foarte grea de juca un rol dublu: pe de o parte va trebui sa continue se promoveze interesele romanesti, iar pe de pe alta parte va trebui sa actioneze ca moderator neutru in negocieri si in polemici care se duc la nivelul intregii UE.
Primul test va fi chiar maine: Ce o sa faca Bucurestiiul? O sa va sprijine transportatorii rutieri romani, pentru ca asta este rolul unui guvern national, sau o sa incerce sa impace pe toata lumea, impacare insemnand, fatalmente, sa accepte concesii defavorabile firmelor romanesti?
Marea dilema: guvernul care detine presedintia rotativa a UE trebuie sa se foloseasca de ea ca sa-si promoveze interesele, sau trebuie, dimpotriva, sa abandoneze interesele nationale imbracand „haina” interesului comun european?
Chestiunile cele mai grave
In ce priveste Brexitul George Ciamba ca sintetizat perfect situatia cand a declarat ca: “Uniunea este supusă unei schimbări la care nu se aştepta nimeni, unui joc în care amândouă părţile pierd”.
Este clar ca presedintia rotativa, oricare tara ar detine-o, nu are niciun rol efectiv de jucat in aceasta privinta; negocierile pentru Brexit s-au incheiat, sefii de state si de guverne au anuntat deja ca nu mai accepta alte negocieri, asa ca toata lumea asteapta rezultatul votului in Camera Comunelor, saptamana viitoare.
In ce priveste bugetul comunitar pentru perioada 2021-2027 si alegerile pentru PE, cele doua subiecte sunt strans legate.
Tot George Ciamba recunostea ca doar «Dupa alegerile pt PE se vor pune pe agenda toate temele care nu au putut fi puse, sau nu au putut fi spuse, tocmai pentru a nu deveni teme de campanie pentru PE».
In traducere asta inseamna ca pana nu se va alege noul Parlament European vor fi puse “la sertar” si chestiunile hiper-sensibile, cum este imigratia, sau extiderea UE, dar vor fi evitate si toate polemicile legate de bani.
Certurile despre cat contribuie fiecare tara la Bugetul UE, cat primeste fiecare tara de la bugetul UE, daca trebuie puse, sau nu trebuie puse, conditii politice pentru a primi fondurile europene, cine merita sa fie ajutat mai mult si cine nu merita sa fie ajutat, toate aceste certuri nu ar face decat sa dea apa la moara partidelor euro-sceptice in campania pentru europarlementare.
Or asta este lucrul pe care toata lumea la Bruxelles, si deci si presedintia romaneasca, va incerca sa il evite, pe cat posibil, pana in luna mai.
FleetMaster, Soluția completă pentru planificare și optimizare rute, te ține informat și îți prezintă zilnic pe 98,3 FM rubrica „Strada de business”!