„Blestemul” parcării de la Străulești … ?!
Articol de Mircea Apostolescu, 5 februarie 2019, 14:28
La finele anului trecut, Metrorex inaugura prima parcare de tip park&ride construită la capătul unei magistrale de metrou. Este vorba, de fapt, despre un terminal internodal, modern, care aduce împreună transportul public de suprafață și pe cel subteran, punând la dispoziția celor care vin din afara orașului 660 de locuri de parcare.
Astfel, în concepția celor de la Metrorex, de altfel foarte modernă și în acord cu Planul de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov 2016-2030 (PMUD), cei care vin dinspre Mogoșoaia, Buftea, etc până la Târgoviște ar trebui să își lase mașinile în parcare și să opteze pentru transportul public, fie cu autobuzele, cu troleibuzele fie cu metroul.
Numai că cele 660 de locuri de parcare stau goale cât e ziua de lungă. Abia vreo 20 de mașini pe zi sunt parcate, în medie, la Străulești.
Cei de la Metrorex s-au gândit, probabil, că de vină o fi tariful pentru ora de parcare. Așa că au redus acest tarif de la 1 leu/oră, sumă care era oricum de 10 ori mai mică decât costul unei ore de parcare în parcările municipale din centru, la doar 50 bani/oră. Surpriză, parcarea continuă să rămână goală, doar câteva mașini la primul nivel, restul pustiu, de parcă vreun blestem ar pluti asupra ei…
Ei bine nu, nu este nici un blestem asupra parcării. Blestemul este acela al măsurilor luate doar pe jumătate.
Sigur că cei care intră în Capitală prin Bucureștii Noi nu se înghesuie să își lase mașinile în parcarea cu plată de la Străulești, pentru că de-a lungul Bulevardului Bucureștii Noi, până la intersecția cu Jiului, pot să își lase mașinile pe linia de tramvai necirculată. Apoi, pe Mihalache, pe Calea Griviței și în tot orașul, de altfel, pot parca gratuit pe trotuare, pe banda întâi de circulație, pe bordură, pe străzile laterale și, în general, oriunde au chef. De ce să îți lași mașina la capătul magistralei de metrou, într-o parcare cu plată dacă o poți parca chiar unde ai tu treabă și gratis?!
Degeaba scumpești parcările din centrul orașului, degeaba te apuci să construiești parcări subterane în centru și parcări de descurajare la intrările în oraș, dacă nu desființezi parcarea gratuită pe trotuare, pe banda întâi de circulație etc.
Indiferent câte locuri de parcare ar construi Municipalitatea, Metrorex sau investitorii privați, ele vor rămâne goale, atâta vreme cât Poliția Rutieră nu-i va sancționa drastic pe cei care parchează pe trecerilor de pietoni, în stațiile STB, în porțile spitalelor etc.
Desigur, sancțiunea aplicată de către polițistul rutier trebuie însoțită de măsura complementară a ridicării mașinii parcate neregulamentar. Atât pentru a elibera drumul, stația de autobuz sau poarta spitalului, cât și pentru a accentua caracterul usturător al sancțiunii și a descuraja intrarea cu mașina personală până în centrul orașului.
Un alt exemplu care ilustrează această realitate este cel al marii parcări subterane din zona Universitate – Intercontinental. În vreme ce parcarea cu plată stă mai mult goală, mașinile sunt parcate de-a valma pe străduțele adiacente înguste din zona de impact. În același timp, însă, parcările private de pe Buzești-Berzei nu se plâng de lipsă de clienți, deși au tarife piperate, fiindcă pe această arteră nu ai unde să oprești și să lași mașina gratis.
Chiar și dacă parcarea subterană sau de descurajare ar fi gratuită, din comoditate oamenii vor continua să își lase mașinile pe trotuare, pe banda întâi a marilor bulevarde sau pe străzile adiacente, atâta vreme cât autoritățile le vor permite acest lucru.