”Un apartament la Paris” – o carte ce te scoate din amorțeală
Articol de cristina.toma, 23 martie 2019, 10:30 / actualizat: 23 martie 2019, 19:26
O carte pe care nu ar trebui să o lăsați necitită în această primăvară este ”Un apartament la Paris” de Gulliame Musso, apărută în traducere românească la editura Allfa.
Acțiunea cărții îi are drept eroi pe Madeleine și Gaspard, care au închiriat același apartament la Paris. Madeleine este ofițer criminalist și lucrase la Manchester și New York, iar atunci când dorește să își refacă forțele vine la Paris. Gaspard este un scriitor aflat în căutarea inspirației.
Întâlnirea celor doi începe cu o întrebare pusă pe un ton arțăgos de fiecare dintre ei, privind prezența celuilalt în apartamentul cu pricina, care devine el însuși un personaj.
Acest apartament nu este o oarecare sumă de incăperi ce urmează a fi închiriat doar pentru a mai aduce ceva bani în plus proprietarului. Însăși așezarea dar și istoria sa este una interesantă : clădirea unde acesta se află este situată pe aleea Jeanne-Hbuterne, o fundătură închisă cu o poartă metalică situata chiar în fața restaurantului Chez Dumonet.
Din exterior, e un cub din beton armat care iese în evidență doar prin cărămizile roșii și negre cu aspect de tablă de șah. Deasupra porții tronează o înscripție din fier forjat: „Cursum Perficio” – „Călătoria mea s-a sfârșit”, totodată denumirea ultimei case în care a locuit Marilyn Monroe.
De dincolo de poartă se ivește o casa-atelier din anii 1920, perfect restaurată. Se întinde pe trei niveluri, iar în centrul ei vibrează o insulă de vegetație. Acest spațiu care i-a aparținut celebrului pictor Sean Lorenz este de-a dreptul seducător.
Devastat de asasinarea fiului său, Lorenz murise cu un an în urmă, la numai 49 de ani. Pentru că picta puțin, iar operele lui își câștigau imediat statutul de capodopere, acum ajunseseră aproape de negăsit și valorau enorm.
Atelierul lui se află la primul etaj al apartamentului. Prin ferestrele înalte de peste patru metri se văd doar cerul și crestele copacilor. Pare că toate lucrurile au rămas exact așa cum le-a lăsat artistul: de la petele de pe podea, la pensule, perii, recipiente metalice care pastrau încă memoria gesturilor lui.
Pentru Madeleine și pentru Gaspard, această descindere în intimitatea pictorului va lua forma unei experiențe ciudate și tulburătoare. S-au trezit parcă într-o altă dimensiune. Fascinați de povestea lui Sean Lorenz, cei doi află că pictorul a lăsat în urma lui trei tablouri încă nedescoperite. Atunci decid să își unească forțele pentru a le găsi. Dar tragica anchetă care va scoate la iveală secretul lui Lorenz le va schimba viețile pentru totdeauna. Fiecare dintre ei va fi pus în situația de a-și înfrunta proprii demoni pe parcursul acestei aventuri.
Sfârsitul acestei istorii este unul pe care nici nu îl bănuiți dar pe care vă las să îl descoperiti singuri, atunci când veți citi carte pe care nu o veți mai lăsa din mână.