VIDEO: Trotineta sau bicicleta – o alegere dificila!
Articol de dianamatei, 24 septembrie 2019, 11:09 / actualizat: 24 septembrie 2019, 15:33
Mersul pe jos face piciorul frumos, dar trotineta electrică si bicicleta te-ar putea duce, unde vrei, mai repede. „In București sunt 1 milion 200 de masini si peste 1500 de trotinete in sistem sharing. Se pune problema cum ajungem, din punctul A in punctul B, cat mai repede si cat mai ieftin. Si cat mai sigur. Trotinetele, in maximum 3 ani de zile, vor ajunge singure la destinatie”, spune Bogdan Enoiu, creatorul brandului Flow. Autoritatea are, binenteles, ceva de comentat.
Aurelian Bădulescu, viceprimar al Bucurestiului, a punctat faptul că, „in acest moment, trotineta este o afacere. Este, insa, cel mai vechi mijloc de transport de agrement. Singura chestiune care, din punct de vedere al autoritatii, se ia in discutie este cine poate sa se suie pe ea, in ce conditii si cu ce costuri pentru celorlalti participanti la trafic.”
Legislația rutieră nu ține, insă, pasul cu tehnologia privind bicicletele şi trotinetele. Legea este sarăcăcioasă iar părintii ingrijorati. Limita de vârsta pentru a ne urca pe un astfel de mijloc este de 14 ani. O vârstă neagreată. Si un proiect care se discută, se discută…Politia Rutieră a refuzat, însă, să participe la discutii iar răspunsul a fost unul…să-i spunem hilar: nu există lege pentru trotinete, nu avem ce să discutăm.
Bădulescu însă încurajează mersul pe bicicletă si trotinetă. „Iar în planul de mobilitate urbană sunt reglementate toate aspectele, zona metropolitană are această optiune obligatorie pentru căile de rulare si anume pistele pentru vehicule cu 2 roti.” Surpriza, însă! Biciclistii spun altceva. „Eu nu stiu unde sunt; peste 80% dintre ele au fost închise, au fost construite prost; au rămas 3 piste de biciclete, în momentul de față, reglementate, pe care poți merge legal: trotuarul de pe Kiseleff, pista de pe Vctoriei si pista de pe Buzesti”, spune Marius Gorgan de la „Bucharest BIKE traffic”.
Discuția în contradictoriu s-a încheiat, însă, cu strângeri de mână și o propunere făcută de Aurelian Bădulescu lui Marius Gorgan: „de mâine vă veți ocupa în primărie, de pistele de biciclete. Aveti la îndemână un oras, un concept si un buget, să transformați ceea ce ne-au lăsat strămoșii noștri.” O data palma bătută, a luat cuvântul, timid, si reprezentantul celor care se confruntă și cu partea mai putin frumoasă a acestor activităti – accidentele. Purtătorul de cuvânt al ISU Bucuresti-Ilfov spune că măsuri există. „Din anul 2011 a fost introdus conceptul de paramedici moto. S-a luat această hotărâre, în ideea în care să încercăm să reușim, și am reușit, să ajungem cât mai repede în zonele aglomerate.”
Anul trecut, în România, au fost raportate peste 200 de accidente în care au fost implicate mopede. 17 oameni au murit şi aproape 200 au fost grav răniţi. Discutii există până la nivelul Parlamentului European pe legislatie. „Se asteaptă culegerea de date de la entitătile sociale, ong-uri, administratii, să vedem care va fi politica pe termen lung, pe siguranta celui care utilizează orice tip de serviciu alternativ.”
Un lucru este cert: 14 ani este o vârstă prea mică pentru o astfel de activitate, nu mergem fără cască și ne trebuie piste. Multe piste! Si o lege si autorități care să se implice. Si o societate civilă puternică! Propuneri și idei au venit „In Comunitate”, de la Bogdan Enoiu – creatorul Brandului Flow, Marius Gorgan de la Bucharest BIKE traffic, Aurelian Bădulescu – viceprimar al Capitalei si Bogdan Toma, purtător de cuvânt ISU Bucuresti-Ilfov.