De ce susțin Vinieta „Oxigen”?
Articol de Mircea Apostolescu, 28 octombrie 2019, 11:34
Mulți au spus că primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, a pus căruța înaintea boilor, că această taxare a mașinilor poluante ar fi trebuit să vină numai după ce Primăria Capitalei ar fi luat multe alte măsuri anti-poluare, de la îmbunătățirea transportului public și dezvoltarea celui alternativ, până la construcția parcărilor de tip Park&Ride și finalizarea lucrărilor la Șoseaua de Centură.
Trecând peste faptul că amestecă, cu bună știință, competențele PMB cu cele ale Ministerului Transporturilor, așa cum sunt ele prevăzute de lege, bunăoară în ceea ce privește lucrările la Centura Capitalei, criticii au și nu au dreptate .
Într-adevăr, de multe ori, Municipalitatea a pus carul înaintea boilor sau a luat jumătăți de măsuri. Spre exemplu, a dat deja celebrele vouchere pentru biciclete și a permis accesul în București al companiilor de închiriere a trotinetelor electrice, înainte de a dezvolta o infrastructură adecvată pentru transportul alternativ.
Un alt exemplu este acela al celor 100 de tramvaie noi care vor fi achiziționate, dar fără ca, în prealabil, să fi fost reabilitată calea de rulare a tramvaielor pe toate bulevardele, pentru a permite deplasarea cu o viteză mai mare. În fapt, întreaga înnoire a parcului circulant al STB este o măsură incompletă fără instituirea benzilor unice pentru transportul public în tot orașul.
Asta nu înseamnă că nu susțin orice măsură, oricât de firavă și de necompletă, care tinde să se îndrepte în direcția reducerii poluării.
Deși nu s-au făcut, nici până acum, benzile unice pentru transportul public, deși nu s-a trecut la implementarea unei strategii de parcare normală la cap, prin desființarea parcării gratuite pe trotuar sau pe banda întâi, taxarea la justa valoare a parcării, atât cea de reședință, cât și cea de destinație, luarea unor măsuri drastice împotriva parcării neregulamentare, construirea de parcări Park&Ride la intrările în oraș etc, am salutat, totuși achiziționarea unor mijloace de transport public mai puțin poluante, cele 400 de autobuze turcești E-6, și voi saluta dezvoltarea transportului electric, dacă vor veni cele 100 de tramvaie noi și cele 100 de troleibuze noi.
Sigur, sunt multe de făcut pe partea de spații verzi. Multe trebuie recuperate, după ce au fost retrocedate de către justiția cea oarbă unor particulari, multe altele trebuie reabilitate….
Nu mai vorbesc de cât de mult trebuie făcut pentru transportul alternativ. Acesta are nevoie, în primul rând, de infrastructură, de benzi pentru bicicliști și trotinetiști electrici sau nu. Bicicletele și trotinetele și le vor cumpăra bucureștenii sau le vor închiria, odată ce vor avea pe unde să circule în siguranță.
Cu certitudine, trebuie accesibilizată infrastructura pietonală, prin eliberarea trotuarelor de mașini, prin crearea de zone pietonale, care să fie în strânsă legătură cu spațiile verzi și cu zonele comerciale și de loisir ale orașului, prin modernizarea trotuarelor care trebuie să nu mai fie pline de obstacole, de la șanțuri și gropi de tot felul, până la borduri înalte până la genunchi.
Cât privește Park&Ride-urile, să fim serioși, domnilor consilieri municipali. Avem exemplul celui de la Străulești. Parcarea e ultramodernă, se află la capătul unei magistrale de metrou și în cadrul unui nod intermodal, de unde pleacă autobuze și troleibuze. În ciuda tuturor acestor avantaje, parcarea de la Străulești zace goală. Deci, Park&Ride-urile sunt inutile, dacă nu vii cu taxarea accesului în centru și nu elimini parcarea gratuită, la bunul plac al fiecăruia.
Sunt multe, foarte multe de făcut, pentru că nu s-a făcut mai nimic, de 30 de ani încoace.
Ba chiar s-au luat măsuri aberante împotriva mediului și a calității vieții oamenilor din acest oraș. Tocmai pentru că nu s-a făcut nimic până acum, trebuie susținută orice măsură, cât de mică, în direcția reducerii poluării și, implicit, a creșterii calității vieții.
Au mai spus criticii Vinietei „Oxigen” că nu există măsurători privind poluarea aerului în Capitală și nici estimări ale reducerii acesteia prin adoptarea taxelor anti-poluare.
Păi, bine domnilor, dacă Bucureștiul nu este poluat, de ce ne bagă onor doamna Comisia Europeană în infringement pe calitatea aerului?! Acum ne îndoim și de Comisia Europeană?! Ne persecută și UE, cumva?!
Sigur, Executivul PMB a venit nepregătit, neavând estimări în ceea ce privește reducerea gradului de poluare a aerului prin Vinieta „Oxigen”. Erau ținte pe care le-ar fi putut calcula, măcar grosso modo, ținând cont de media noxelor emise de fiecare categorie de mașini și de numărul autovehiculelor cu o anumită normă de poluare, non-Euro, Euro 1, 2 etc … Dar, uzând de bunul-simț, ne putem îndoi de faptul că, scoțând de pe străzi cele mai poluante mașini, cazanele non-Euro, Euro 1, 2 și 3, se va reduce poluarea?!
Dacă începem să fredonăm, iarăși, refrenul impotenței: „Mai întâi să se facă … suficiente locuri de parcare … un transport public senzațional etc”, refren pe care l-am auzit în sala de ședințe a CGMB îngăimat de către diverși domni consilieri municipali, nu o să facem niciodată nimic!
De ce? Fiindcă nu vor exista niciodată „suficiente locuri de parcare”, aceasta fiind o noțiune sterilă pentru că „suficient” nu este o unitate de măsură! Pentru că nu va exista un „transport public senzațional”, câtă vreme mijloacele de transport vor sta blocate în coloanele nesfârșite de mașini ale celor care nu doresc să folosească autobuzul sau tramvaiul!
Altfel, toți ne proclamăm, „cu evlavie de vulpe”, cum zicea Bădia Mihai, ecologiști, preocupați de calitatea mediului, de nu mai putem dormi noaptea. Când, însă, se adoptă o măsură concretă pentru calitatea aerului, comoditatea își scoate chipul hâd de sub masca ipocriziei verzi!
De aceea, am susținut și creșterea tarifelor de parcare în centru și punerea în zonă proprie a căii de rulare a liniilor 21, 1, 10 și 32 de tramvaie, deși toți șoferii urlau că nu mai pot ei circulă pe linia de tramvai și că se blochează traficul, pe Șoseaua Colentina, spre exemplu.
Dacă nu vor să stea în trafic, să-l ia pe 21. Am mers cu el și circulă foarte bine, de când cu gardurile.