VIDEO: Cumpărături cu…cap, de sărbători!

Petreceri, artificii, mâncare și băutură! Cam așa arată tabloul perioadei care vine. Sărbătorile de iarnă sunt prilej de bucurie dar și de bani cheltuiți. Cu chibzuință sau nu. Pe lucruri bune sau mai puțin bune. Pe mult sau pe puțin. Însă măcar dacă tot ceea ce luăm ar fi și de calitate. Iar asta nu se întâmplă decât în destul de puține cazuri. Și sunt nereguli. Mai ales de sărbători. „Avem un program de consiliere a producătorului, există căi de rezolvare a anumitor derapaje în relația cu producătorul”, spune Paul Anghel, directorul ANPC. „Produsele trebuie să stea, de exemplu, la anumite temperaturi. Există și sancțiuni mari în aceste cazuri”.

Consumatorii sunt, de multe ori, păcăliți. În special dacă, mai ales acum, comandăm din alte țări. Și primim…nimic sau târziu. „Dacă există în spațiul European o sesizare, există Centrul European al Consumatorilor. Sfatul nostru este să evitați să cumpărati de pe site-uri necunsocute. Trebuie să știți când ajung produsele în Europa. Există convenții și în zona Asiatică. Iar de la noi, cumpărați din spații autorizate”, precizează Anghel.

Din păcate ANPC nu are competențe pentru sancționarea, de exemplu, a bunicutelor care vând pe stradă. Cazuri care sensibilizează dar care pun viața în pericol. „Produsele sunt ținute în condiții improprii”, trage un semnal de alarmă Paul Anghel. De sărbători merge și o băutură fină dar și un vin bun. „Ar trebui testat, să nu fie făcut din pastile, luat de la țară, făcut în condiții proprii consumului. Mai ales că produsele de vinificatie sunt la un nivel ridicat în România”. Iar cu vinul bun merge, binențeles, de sărbători, carnea de porc. „Trebuie să ne ferim de pesta porcină. Porcul trebuie să aibă toate testele făcute. Colegii de la ANSVSA sunt profesioniști. Din păcate zonele afectate sunt zone mici, private. Consumatorul trebuie să se intereseze dacă în zonă există focar de pestă, să evite zona”, precizează șeful protecției consumatorilor.

Tocmai am ieșit din perioada reducerilor. Isteria produselor ieftine s-a mai potolit. Și s-au potolit și cumpărătorii. Dar s-au și cizelat, punctează Paul Anghel. „Timpul costă iar românii se orientează mai mult spre online. Anul asta am avut 600-700 de sesizări în condițiile în care cererea s-a dublat”. Ne place să cumpărăm chilipiruri și lucruri ieftine. Iar pe eticheta de valabilitate, să recunoaștem, ne uităm destul de rar. Multe magazine pun în vânzare produse până în ultima zi. „Ține de politica magazinului, există vânzarea accelerată, unde este făcut un calcul de consum. Se stabilește un termen dar nu e bine să se cumpere chiar dacă se spune că produsele mai sunt bune. Cel mai bine e să cumpărăm în data durabilității. Dacă o depășim, să aruncăm”, ne sfătuiește Anghel.

Sărbătorile vin, sărbătorile vin… Și vine și Moș Crăciun! „Există un sistem de alertă rapid la nivelul UE. Acolo găsim toate produsele care nu trebuie luate și măsurile de siguranță pe care trebuie să le ia părinții când comandă jucării. Și Moș Crăciun poate fi pus in dificulatate și trebuie să verifice produsele pe care le duce copiilor. Și există și site-ul ANPC pe care Moș Crăciun trebuie să-l consulte”. Și putem încheia așa: „Există un echilibru între portofel și sănătate”, idee punctată de șeful ANPC.

Paul Anghel, director al Agenției Naționale pentru Protecția Consumatorului, a explicat, astăzi, „În Comunitate” cum ne ferim de nereguli, cum și unde reclamăm și cum ne educăm ca oameni care cumpără.

Vezi aici arhiva emisiunii În Comunitate!

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.