Raport al Direcției de Sănătate Publică asociază cert poluarea aerului cu bolile cardiovasculare.
Ministrul mediului Costel Alexe susține că, potrivit unui raport privind consecințele poluării aerului asupra sănătății populației: „Avem asociere certă în ceea ce înseamnă zonele cu poluare cu PM10 și, evident, incidența cazurilor de infarct miocardic și a tuturor celorlalte boli cardiovasculare”.
Raportul ar fi fost eleborat, potrivit ministrului mediului, de către Direcția de Sănătate Publică la cererea Primăriei Capitalei și s-ar afla în posesia municipalității.
Cine este de vină?
Costel Alexe consideră că autoritățile centrale, guvernele anterioare, prin Ministerul Transporturilor, ar fi trebuit să facă mai mult pentru finalizarea șoselelor de centură ale Bucureștiului și Iașiului, șosele care ar fi avut un rol important în reducerea poluării aerului din cele două orașe.
Ministru mediului consideră, însă, că și autoritățile locale ar trebui să facă mai mult pentru calitatea aerului. Astfel, primăriile ar fi trebuit să modernizeze transportul public și să încurajeze folosirea acestuia de către cetățeni.
De asemenea, autoritățile locale, în speță primăriile de sector din București, ar fi trebuit să acorde o mai mare atenție salubrizării tramei stradale, astfel încât să reducă concentrațiile de PM10 din aer.
Pentru poluarea cu PM10 și PM2,5, Costel Alexe mai dă vina si pe șantierele „haotice” care ar exista în București, dar și în alte orașe mari din țară. Ministrul mediului spune că a constatat o relaxare inexplicabilă a Gărzii de Mediu în ceea ce privește verificarea aplicării legislației de protecție a mediului și sancționarea celor care încalcă aceste prevederi legale.
Ce măsuri va lua Ministerul Mediului?
Ministrul mediului promite că va moderniza și va extinde rețeaua națională de monitorizare a calității aerului. Astfel, Bucureștiul, pe lângă cele șase stații existente astăzi, plus alte două în Județul Ilfov, va mai primi încă trei, a anunțat Alexe.
El mai spune și că Agențiile de Protecție a Mediului vor fi obligate să le comunice autorităților locale zilele în care au existat depășiri ale nivelurilor admise de poluare a aerului și că Ministerul Mediului va dezvolta, pe fonduri europene, un sistem de informare a populației cu privire la calitatea aerului.
Ce fac primăriile Bucureștiului?
Primăria Capitalei se află într-un susținut program de înnoire a parcului circulant al STB. Astfel, celor 400 de autobuze Euro 6, deja achiziționate de către Municipalitate, li se vor mai adăuga, din primăvara acestui an, 130 de autobuze hibrid.
De asemenea, sunt în curs de desfășurare procedurile de achiziție publică pentru câte 100 de tramvaie, troleibuze și autobuze electrice. Achiziția acestora va însemna un mare pas înainte în ceea ce privește electrificarea transportului public, dotarea acestuia cu mijloace de transport prietenoase cu mediul, după cum subliniază primarul general Gabriela Firea.
Pe planul măsurilor de mobilitate privind încurajarea folosirii transportului public au fost luate, deja, în București, măsuri precum punerea în zonă proprie a căilor de rulare ale liniilor de tramvai 1, 10, 16, 21 și 32. Această măsură a îmbunătățit semnificativ intervalul de succedare în stații al tramvaielor de pe aceste linii. Acestea au devenit alternative viabile la transportul cu mașina personală, căpătând predictibilitate, atât în ceea ce privește momentul sosirii în stații, cât și în ceea ce privește durata călătoriei, a subliniat Gabriela Firea.
În același plan al măsurilor de încurajare a utilizării transportului public, se înscrie și inițiativa de modificare legislativă promovată în Parlament de către Primăria Capitalei. Inițiativa privește modificarea Codului rutier astfel încât autobuzele să poată circula pe liniile de tramvai, acestea devenind bandă unică pentru transportul public, mai spune edilul șef al Capitalei.
Tot în București, au fost adoptate de către Consiliul General al Municipiului București (CGMB) măsuri privind descongestionarea traficului și reducerea poluării precum creșterea tarifelor pentru parcările din centru, taxarea accesului în centrul Capitalei pentru cele mai poluante mașini, non-Euro, Euro 1,2 și 3, acordarea de eco-vauchere pentru înnoirea parcului auto privat, acordarea vaucherelor pentru achiziționarea de mijloace de transport alternativ, biciclete, trotinete etc.
De asemenea, tot pentru încurajarea transportului alternativ, a demarat amenajarea a patru trasee noi de piste pentru bicicliști, care se vor finaliza până în primăvara acestui an.
Ce nu ne spune ministrul mediului ?
Desigur împovărat de infringementul pe calitatea aerului, ministrul mediului nu ne spune că tot Ministerul Transporturilor ar fi trebuit să finalizeze de mult timp lucrările și să pună în funcțiune măcar primul tronson al M5, metroul spre Drumul Taberei, și să demareze lucrările la metroul spre Aeroportul Otopeni, M6, după cum cerea primarul Capitalei.
Tot un minister, cel al Energiei, actualmente al Economiei și Energiei, ar fi trebuit să purceadă, de câteva zeci de ani, la modernizarea electrocentralelor (CET-uri) aflate în proprietatea Electrocentrale București SA (ELCEN).
Dintre cele patru CET-uri rămase în proprietatea ELCEN, doar unul este modernizat. Celelalte trei funcționează cu o tehnologie din anii ’60. Ele sunt ineficiente și foarte poluante, producând gigacaloria la un preț foarte ridicat, din cauza tehnologiei învechite și a poluării pe care o generează, sublinia Gabriela Firea.
Mai mult decât atât, în trei ani de aici înainte, până în 2023, capacitățile de producție ale ELCEN se vor închide, din cauza poluării pe care o generează, iar Bucureștiul va rămâne nu doar fără energia termică necesară încălzirii celor 550 de mii de apartamente racordate la rețeaua de termoficare, ci și fără energia electrică necesară transportului public pentru a cărui electrificare Primăria Capitalei face eforturi susținute.