Scoala online, o provocare pentru elevi și profesori

Elevii din România vor încheia acest an şcolar pe internet. Este prima data, iar situatia, creata de epidemie, a dat peste cap sistemul de invatamant romanesc. Nepregatit, de altfel, pentru asa ceva. Profesorii fara cursuri si protocoale, elevii fara dispozotive. Și chiar dacă ar avea deja aceste dispozitive, problema educației la distanță ar fi departe de a fi rezolvată pentru ca în multe zone din mediul rural nu există rețele de internet și în unele locuri nici măcar cu semnal GSM.

Ovidiu Pânișoară, director al Departamentului de Formare a Profesorilor din cadrul Facultatii de Stiiintele Educației a Univeristatii Bucuresti spune ca „a fost o solutie pentru o perioada complicata. Daca eram acum 50 de ani, situatia era si mai complicata. Dar cu un pret. Elevii au o motivatie crescuta, profesorii sunt mai stresati, evaluarea este dificil de facut. Pentru cei foarte buni, a fost un plus. Pentru cei mai slabi, a fost o pierdere. S-a pierdut zona de empatie.”

Epidemia de Covid-19 va trece. Apare insa intrebarea ce facem cu invatamantul la distanta. „Invatamantul la distanta exista peste tot. Noi am avut un conservatorism pentru asta, era asociat cu superficialitatea. Insa nu este asa. Va trebui sa ne dam seama ce a mers si ce nu si sa elaboram o strategie sa vedem daca se poate continuam”, spune Pânișoară.

Expertii spun ca dupa aceasta perioada ar trebui puse la punct anumite strategii care sa ajute si profesorii si elevii in utilizarea platformelor on-line. Acum s-au facut incercari. Nu intordeauna reusite. „Este foarte dificl pentru un elev sa se mute de pe o platforma pe alta. Am putea face parteneriate cu astfel de platforme. Acestea ar putea oferi facilitati multiple profesorilor. Trebuie solutii personalizate pentru profesorii din Romania. Peste tot in lume exista astfel de parteneriate, contracte”. Insa tot sistemul de invatamant din Romania pare tare. Poate este si motivul pentru care foarte multi tind sa aprecieze…cartea care se facea inainte de ’89. Expertul ii contrazice: „Scoala de atunci era adaptata pentru invatamantul de atunci. Daca ar fi facuta cu elevii de astazi, ar fi un esec”.

Dar trebuie sa vedem si partea plina a paharului. Excat ca si in comprtamentele noastre: ce am castigat si ce am pierdut. Ovidiu Pânișoară spune ca „In orice situatie, trebuie sa vedem si oportunitatile. De exemplu chiar daca ne intoarcem la scoala, avem nevoie de tablete in continuare si de invatamant online. Si de aici trebuie sa plecam”.

Cum au perceput elevii si profesorii invatamantul online in aceasta perioada de criza, ne-a explicat astazi, In Comunitate, Ovidiu Pânișoară, director al Departamentului de Formare a Profesorilor din cadrul Facultatii de Stiiintele Educației a Univeristatii Bucuresti.

Vezi aici arhiva emisiunii În Comunitate!

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.