Cinci măsuri care pot îmbunătăți rapid mobilitatea în București
Articol de bucurestifm, 29 mai 2020, 09:49
Asociaţia OPTAR a transmis astăzi către Primăria Capitalei o listă cu 5 măsuri simple care pot îmbunătăţi rapid mobilitatea în regiunea Bucureşti-Ilfov. Aceste măsuri vizează în primul rând îmbunătăţirea condiţiilor de deplasare la orele de vârf din timpul săptămânii, atunci când de fapt congestiile provoacă probleme.
Aceste măsuri acţionează pe două direcţii, reducând apetitul locuitorilor pentru utilizarea deplasărilor motorizate individuale şi, foarte important, oferindu-le alternative viabile de deplasare.
Iată lista cu cele 5 măsuri:
- Ridicarea restricţiilor pentru circulaţia trotinetelor electrice pe marile bulevarde din București. Termen de implementare: maxim 2 săptămâni;
- Realizarea benzii unice dedicate transportului public de persoane, cu integrarea circulaţiei bicicletelor şi a maşinilor TAXI, pe tronsonul Băneasa – A.S.E. (9,2 km), precum și realizarea a 3 parcări de tip P&R în zona Băneasa. Termen de implementare: între 30 şi 180 de zile;
- Creșterea siguranței rutiere în 255 de intersecții și 320 km de străzi. Termen de implementare: 180 de zile, conform calendarului cu activităţi din cadrul proiectului caştigător al Campaniei “Propune pentru Bucureşti – 2017”;
- Realizarea unei piste pentru biciclete pe bulevardul Kiseleff si realizarea conexiunilor între pistele care ajung în Piaţa Victoriei (Buzeşti, Aviatorilor, Kiseleff şi Calea Victoriei). Termen de implementare: între 30 şi 90 de zile
- Realizarea de benzi dedicate transportului public de persoane pe toate liniile de tramvai care permit circulaţia autovehiculelor şi devierea liniilor autobuzelor pe aceste benzi. Termen de implementare: între 30 şi 180 de zile
1. Măsura de ridicare a restricţiilor pentru circulaţia trotinetelor electrice pe marile bulevarde din București vine ca necesitate a faptului că pe multe artere din București există indicatoare care permit circulaţia autovehiculelor cu o viteză mai mare decât limita maximă de viteză în localităţi, respectiv 50 km/h. Or, modificările legislative care au reglementat circulaţia trotinetelor electrice interzic acestora să circule pe aceste tronsoane.
Conform prevederilor Regulamentului de aplicare a OUG 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, semnificația unui indicator rutier poate fi limitată prin adaugarea unor panouri adiționale (art. 65 (2)). Același regulament mai prevede la articolul 66 că semnificația unui indicator rutier poate fi valabilă pentru o singură bandă de circulație. Astfel, implementarea măsurii trebuie să prevadă adăugarea de panouri adiţionale cu textul “CU EXCEPŢIA PRIMEI BENZI DE CIRCULAŢIE” sub toate indicatoarele din Bucureşti care permit o viteză mai mare decât limita maximă în localităţi, respectiv 50 km/h.
Termen de implementare: maxim 2 saptămâni, din care o săptămâna pentru aprobarea măsurii în Comisia Tehnică de Circulaţie şi o săptămână pentru realizarea şi montarea panourilor adiţionale.
2. Realizarea benzii unice dedicate transportului public de persoane pe tronsonul Băneasa – A.S.E. (9,2 km) precum şi realizarea a 3 parcări de tip P&R în zona Băneasa se pot realiza într-un timp scurt, dacă au fost respectate măsurile prioritare prevăzute de Planul de Mobilitate Urbană Durabilă Bucureşti – Ilfov. Acest plan prevedea realizarea unui Standard local care să stabilească modul de realizare a staţiilor transportului public de persoane (termen: aprilie 2018) precum şi prioritizarea transportului public în intersecţii (termen: aprilie 2018).
Dacă aceste măsuri nu au fost finalizate, măsura poate fi întârziată, dar tot se poate finaliza până la începerea anului şcolar.
În schimb, cele 3 parcări de tip P&R se pot amenaja imediat, necesitând doar marcaje şi stabilirea modului de control a accesului în parcări. Cele 3 suprafețe care pot fi amenajate ca parcări sunt: Aleea Privighetorii – 221 locuri, sub pasajul Jandarmeriei – 175 locuri, si sub pasajul Ion Zavoi – 175 locuri. Cele 3 parcări vor fi în imediata vecinătate a benzii dedicate transportului public, îndeplinind condiţia necesară pentru o parcare de transfer.
Trebuie precizat faptul că delimitarea benzii unice cu obstacole (borduri sau bolarzi), aşa cum obişnuieşte Primăria Capitalei, este mai scumpă şi mai ineficientă decât implementarea unui sistem de sancţionare automat al celor care utilizează fără drept această bandă. Acest sistem de sancţionare automat este o facilitate a Sistemului de management al traficului, dar el nu a fost niciodată implementat.
Soluţiile de realizare a benzii unice sunt prezentate aici.
Termen de implementare: între 30 şi 180 de zile
3. Creșterea siguranței rutiere în 255 de intersecții și 320 km de străzi este o obligaţie a Primăriei Capitalei, stabilită prin adoptarea de către Consiliul General al Municipiului Bucureşti a Campaniei “Propune pentru Bucureşti – 2017”. Chiar dacă au trecut doi ani de când acest proiect trebuia implementat, niciuna dintre activităţile prevăzute nu a fost începută.
Termen de implementare: 180 de zile, conform calendarului cu activităţi
4. O pistă pentru biciclete (cu dublu sens) pe bulevardul Kiseleff, de la Arcul de Triumf până în Piaţa Victoriei, se poate implementa rapid, folosindu-se modelul pistei de pe Calea Victoriei. De asemenea, este urgentă realizarea conexiunilor între pistele care ajung în Piaţa Victoriei (Buzeşti, Aviatorilor, Kiseleff şi Calea Victoriei).
Termen de implementare: între 30 şi 90 de zile
5. Realizarea de benzi dedicate transportului public de persoane pe toate liniile de tramvai care permit circulaţia autovehiculelor şi devierea liniilor autobuzelor pe aceste benzi. Contrar opiniilor exprimate în ultimii 2 ani de reprezentanţii Primăriei Capitalei, nu există nicio prevedere legală care să interzică acest lucru pe teritoriul României, astfel de exemple existând deja în Iaşi şi Cluj-Napoca. Singurul impediment real este doar faptul că nu a fost realizat Standardul local pentru realizarea staţiilor comune autobuz – tramvai, astfel încât amenajarea acestora să înceapă imediat. De asemenea, proiectul nu poate da rezultate maxime pentru că încă nu a fost implementată măsura de prioritizare în intersecţii a transportului public, aşa cum era prevăzut în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă Bucureşti – Ilfov.
Termen de implementare: între 30 şi 180 de zile
Precizăm că aceste măsuri nu le înlocuiesc pe cele prevăzute de Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, ci trebuie să vină în completarea acestora. Dealtfel, întârzierea implementării măsurilor prioritare din PMUD este cauza pentru care problemele din traficul bucureştean se agravează.