90% dintre români nu știu să acorde primul ajutor
Articol de eugenvrabie, 16 decembrie 2020, 12:29
„Leapșa pentru viață” este primul proiect online de prim-ajutor din România, inițiat de Asociația EDIT în parteneriat cu IGSU și cu sprijinul DSU.
Realizatorul emisiunii ,,Sens Unic”, Eugen Vrabie, l-a avut invitat pe Liviu Zorilă, președintele Asociației EDIT, de la care a aflat cât de importantă este cunoașterea manevrelor de resuscitare și cât de ușor se pot învăța ele.
Asociația EDIT lansează prima campanie online de prim-ajutor din România numită ,,Leapșa pentru viață”, implementată în parteneriat cu Departamentul de Situații de Urgență și I.G.S.U. Această inițiativă se datorează faptului că țara noastră se situează pe ultima poziție în Uniunea Europeană în ceea ce privește numărul persoanelor care cunosc manevrele de prim ajutor, iar scopul proiectului este acela de a trage un semnal de alarmă asupra importanței cunoașterii corecte a manevrelor de resuscitare. Acest proiect este parte din Programul Național ,,România în siguranță”.
,,Dintre toate țările din Uniunea Europeană, noi, românii aveam cea mai mare nevoie să învățăm să acordăm primul ajutor pentru că suntem pe ultimul loc la acest capitol. În al doilea rând 90% dintre români nu știu să acorde primul ajutor, ceea ce iarăși din punctul meu de vedere este o nevoie”.
În această inițiativă sunt implicate și personalițăți printre care actorii Șerban Pavlu, Marius Manole, Andi Vasluianu, comedianții Teo și Costel, artistul Deliric, dar și creatori de conținut și formatori de opinie din mediul online. Aceștia au filmat videoclipuri scurte de campanie în care arată că au învățat cum se acordă corect primul ajutor.
Liviu Zorilă a vorbit și despre faptul că nu este o rușine să nu știi să acorzi primul ajutor: ,, Nici eu nu aveam habar să acord primul ajutor până acum 2 ani când am început să facem aceste proiecte și nici unul dintre invitații noștrii care apar în aceste clipuri nu știau să acorde primul ajutor la momentul întâlnirii noastre. Dar până la urma acesta este scopul campaniei, să reușim să învățăm cât mai mulți oameni să acorde primul ajutor pentru că sunt două probleme: 1. Oamenii nu știu să acorde primul ajutor, și 2. Le este frică să intervină din diferite motive.”
,,Noi ne-am dorit să facem această campanie online și să abordăm acest subiect pentru că este un subiect extraordinar de serios și o situație extrem de gravă, însă am decis să abordăm subiectul într-o notă umoristică pentru că ne dorim să ajungem la cât mai mulți oameni din cât mai multe bule sociale, iar cea mai rapidă metodă de a le atrage interesul este umorul. Pe lângă faptul că fiecare videoclip are câte o glumiță pe alocuri scopul este ca la sfârșit să ți minte și ce să faci în cazul în care trebuie să acorzi manevra Heimilch sau să resuscitezi o persoană care este conștientă sau inconștientă, sau ce putem face în cazul în care ne tăiem. Am abordat în această campanie mai multe situații și mai multe manevre de prim ajutor, nu doar resuscitarea.”
Asociația EDIT este o organizație formată din tineri cu experiență, cu profesii diferite, dar care împărtășesc aceleași valori și sunt ghidați de un scop comun. Asociația este una neguvernamentală, apolitică și non-profit care datează din mai 2016.