Autobuze electrice din PNRR, numai cu benzi unice!
Articol de Mircea Apostolescu, 22 martie 2021, 13:33
Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Cristian Ghinea, a declarat, vineri, în cadrul briefing-ului de presă de după ședința de Guvern, că pentru finanțare din Programul Național de Relansare și Reziliență (PNRR) au fost propuse proiecte în valoare de 41 de miliarde de euro.
În etapa următoare, proiectele propuse, „fișe de idei”, cum le-a numit titularul portofoliului de la MIPE, vor trebui să treacă atât testul maturității, pentru a putea fi încheiate până în 2026, dar și pe cel al impactului asupra mediului, care constituie o cerință separată și foarte importantă a reglementărilor europene.
Astfel, de la valoarea de 41 de miliarde se va ajunge la cea de 29,9 miliarde, cât este alocarea României pentru PNRR.
Ministrul Ghinea a mai anunțat că se așteaptă ca primarii să vină cu proiecte care să dezvolte „în mod realist transportul electric”, menţionând că alocările pentru autobuze vor fi condiţionate de crearea unor benzi de circulaţie dedicate, astfel încât „chiar să fie fezabil pentru foarte multă lume să ia autobuzul”.
Conform șefului de la MIPE: „20% din alocările pentru UAT-uri (unități administrativ teritoriale n.r.) vor trebui date pentru proiecte de calitatea aerului. Şi mă aştept de la primari să vină cu proiecte care să dezvolte în mod realist transportul electric. Și trebuie nu doar să cumpărăm autobuze. Asta este uşor de făcut până la urmă. Vom condiţiona aceste alocări pentru autobuze electrice de crearea unor benzi de circulaţie dedicate, astfel încât chiar să fie fezabil pentru foarte multă lume să ia autobuzul. Deci, 20% vor fi pentru calitatea aerului din alocările către oraşe și municipii, nu şi către comune, că acolo sunt alte probleme”.
Cât privește proiectele Primăriei Capitalei, Cristian Ghinea a declarat că este foarte bucuros, în calitate de bucureștean, de proiecte precum „Plămânul Verde” sau amenajarea verde a Dâmboviței, dar a subliniat că „nu suntem la momentul de a discuta despre proiecte concrete”.
„Nu suntem la momentul de a discuta despre proiecte concrete. Sunt proiecte concrete trecute cu titlul de simplificare la partea de transporturi pentru că acolo chiar sunt pregătite (…) Ca locuitor al Bucureştiului am admirat propunerile pe care le-a făcut Primăria, acel plămân verde al Bucureştiului ar fi o idee superbă. Trebuie evident să contribuie şi judeţul Ilfov la acest plămân verde. Ideea refacerii Dâmboviţei într-un stil verde, din nou, ca locuitor al Bucureştiului m-aş bucura. Nu este momentul trecerii acum a proiectelor pe localităţi, cu excepţia – aş vorbi de domnul Boc – metroul din Cluj este în continuare propus spre finanţare”, a explicat ministrul fondurilor europene.
Este important de menționat, în context, faptul că România are alocată pentru PNRR suma de 29,9 miliarde euro, din care 14,2 miliarde grant-uri și 14,9 miliarde împrumuturi cu rating AAA, ratingul Comisiei Europene.
În același context, mai trebuie amintit și faptul că primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, anunța că a depus la MIPE, pentru finanțare prin PNRR, proiecte, acele „fișe de idei”, cum le numea ministru Ghinea, în valoare de nu mai puțin de 7 miliarde de euro.
De curând, edilul șef al Capitalei revenea cu o declarație conform căreia dorește ca reabilitarea, modernizarea și refunctionalizarea centurii feroviare a Bucureștiului, un proiect în valoare de 530 de milioane de euro, să fie finanțată tot prin PNRR.
Rămâne de văzut câte dintre aceste „fișe de idei” ale Bucureștiului vor reuși să treacă testele menționate de ministrul Cristian Ghinea – cel al maturității și cel al impactului real asupra mediului.
De pildă, Primăria Capitalei dorește să finanțeze prin PNRR atât achiziția de autobuze electrice, cât și cea de tramvaie și transformarea autobuzelor vechi, cu norma de poluare euro 3, în troleibuze cu autonomie.
Însă, conform șefului de la MIPE, fondurile din PNRR pentru achiziția de mijloace de transport electrice vor fi condiționate de instituirea benzilor unice pentru transportul public, astfel încât noile autobuze și tramvaie să nu stea blocate în traficul general și transportul public să devină o alternativă viabilă, preferabilă celui cu mașina personală.