VIDEO: Jocurile video – între pasiune și performanță!
Articol de dianamatei, 14 aprilie 2021, 16:50
Anii ’90 au adus, pe lângă libertate, mirajul jocurilor pe calculator. E drept, mai întâi dispozitivele la care majoritatea dintre noi doar visam.
O frenezie s-a dezlănțuit, mai ales în rândul tinerilor smart, pentru care nu a fost doar o simplă joacă. Frenezia a trecut o dată cu anii, iar lucrurile s-au ațezat. S-a creat o industrie puternică, la nivel mondial, și, în timp și în România.
Mulți dintre noi avem idei preconcepute în privința jocurilor pe calculator, însă situația este aplicabilă în orice domeniu.
„Asa cum există cărțile ca divertisment, mai bune, mai puțin bune, așa este și cu jocurile video. Nu mai sunt demult doar pentru copii. Avem un studiu despre câți și cum joacă românii jocuri pe calculator.
Jocurile nu mai sunt doar pe calculator. Piața pe jocuri pe mobil a crescut foarte mult în ultimii 10 ani. Jumătate din piață este constituită de jocurile pe telefon mobil sau tabletă. Și împărțirea pe gen este oarecum egală. Vârsta medie este peste 30 de ani”, ne-a explicat Cătălin Butnariu, președintele Asociației Dezvoltatorilor de Jocuri Video.
Contrat a ceea ce cred unii dintre noi despre jocurile video, aportul lor la dezvoltarea inteligenței și la formarea unei baze culturale este uriaș. Nu sunt simple jocuri și o pierdere de timp. Și, din fericire, aduc oamenii apropare acum, când trebuie să stăm la distanță.
„Nu doar că pun mintea la contribuție, ci sunt capabile, și o și fac, să livreze divertisment de cea mai înaltă calitate. Un joc poate spune niște povești, niște istorii, niște intrigi extraordinare, cu teme foarte mature, deloc superficiale. Ce fac jocurile este că transmit aceste povești într-un mod interactiv. Mențin relațiile sociale mai ales în contextul actual.”
După un pas timid în anii ’90, acum industria stă bine pe propriile-i picioare, iar lucrurile merg într-o direcție din ce în ce mai bună.
„Se dezvoltă în România din anii ’90. Primii au fost UBISOFT. De 10 ani au apărut și companii independente. Sunt peste 100 de studiouri cu peste 6 mii de angajați. Studiourile independente sunt din ce în ce mai multe, ceea ce este foarte bine. Sperăm să avem proprietate intelectuală românească la cel mai înalt nivel. Lucrurile au evoluat. Sunt jocuri precum FIFA, la care contribuie și echipe din intermediul birourilor de aici; și există și companii românești care cresc.”
Pandemia aici a fost, cumva, ținută la distanță. Vorbim despre dezvoltarea domeniului și profitul pe care l-a făcut în acest an. Avantajul lucrului de acasă și-a spus cuvântul.
„Pandemia a ajutat. A fost un an bun. A crescut în valoare absolută mai mult decât era de așteptat; inclusiv în România s-au raporat câștiguri mai mari, asta chiar dacă niciun dezvoltator nu vinde doar în țara lui. Totul s-a mutat în online, inclusiv dezvoltatorii lucrează de acasă.”
Probabil este domeniul cel mai slab populat cu idei rasiste, însă și aici, din păcate, sunt mai mulți bărbați decât femei și se iau măsuri.
„Sunt mai puține femei și este un lucru atent studiat de industrie în această perioadă și se încearcă atragerea femeilor în acest domeniu. Și în România sunt firme care au campanii în acest sens: că există oportunități pentru femei.”
Cine joacă jocuri video pe calculator? Cine lucrează în această industrie? Ce-i lipsește?
„Nu avem neapărat un profil. Putem face similitudini cu munca în IT. O persoană tânără, media sub 30, predominant bărbați. Sunt diferiți: cu facultate sau nu… Din păcate numărul de console este scăzut dar în câțiva ani va crește. La noi încă se joacă pe telefonul mobil și pe calculator. În România pandemia a contribuit însă la creșterea multi-playerului. La finalul pandemiei, probabil că unii se vor întoarce la birou, alții vor rămâne online. De asemenea, alții vor implementa un sistem hibrid.”
Industria jocurilor video pe calculator ne-a fost arătată astăzi, În Comunitate, de Cătălin Butnariu, președintele Asociației Dezvoltatorilor de Jocuri Video.