VIDEO: STUDIU – „Doar 1% dintre copii sunt capabili să facă diferența între fapte și opinie”

Zi de zi, elevii din toată țara dau un examen pentru care sunt prea puțin pregătiți.
Nu e vorba de teză, de evaluarea națională sau de bacalaureat, ci de testul dezinformării.

Timp de două zile Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și UNICEF în România, în parteneriat cu Romanian-American Foundation (RAF), organizează Conferința „Examenul care se dă în fiecare zi: cum să treci testul dezinformării prin educație media”.
RAF și CJI colaborează din anul 2016, iar în prezent comunitatea este formată din aproximativ 100 de profesori.
Pe parcursul celor 5 ani au fost oferite servicii educaționale foarte interesante pentru peste 17.500 de elevi de liceu, fondurile alocate ajungând la suma de 600.000 de dolari.
Scalarea proiectului prevede 600.000 de profesori și 100 de școli, RAF sprijind organizația cu fondurile necesare, iar Ministerul Educației asigurând cadrul și reglementarea în cadrul acestui parteneriat.

Conform Pisa, doar 1% dintre copii sunt capabili să facă diferența între fapte și opinie, ceea ce este îngrozitor pentru orice societate.
Pe de altă parte, un studiu OCD arată că locul în care schimbarea se poate produce este școala, și acesta este punctul de plecare”, a spus Roxana Vitan, președinte RAF.

În 2018, Massachusetts Institute of Technology (MIT) a publicat o cercetare potrivit căruia o informație falsă circulă cu 70% mai mult decât o informație adevărată și de 6 ori mai repede.
De asemenea, Eurobarometrul arată ca 70% dintre români cred că informațiile trunchiate și cele care denaturează realitatea sunt un pericol pentru democrație.

Cristina Lupu, Directorul executiv CJI, spunea în timpul conferinței că prin educație media copiii învață să descifreze un mesaj „indiferent că-l văd pe Youtube, Instagram sau că-l află de la prieteni. Ultimul an ne-a arătat cât de repede putem avea societăți polarizare în condițiile în care informațiile ajung la noi din surse multiple”.

Copiii pot combate dezinformarea, fake-news-urile, lipsa de transparență sau nerespectarea drepturilor prin acces la Educație media.
Teodor Adrian Chiper este membru în Boardul Copiilor susținut de Unicef în România și este de părere că educația media este necesară „pentru că vrem să analizăm independent mesajele pe care le primim, indiferent că sunt de dezinformare sau nu. Mi-aș dori ca educația să pună în discuție mai multe teme de actualitate.
Elevii și tinerii să ia parte la acțiuni despre media, să aibă la îndemână noțiuni practice pe care să le utilizeze în viitor și să aibă la îndemână cum să poată evalua dacă informația este corectă sau nu.
Eu urmăresc canalele media din România și multe informații sunt pe teme politice economice sau sociale.
Noi, copiii și tinerii, avem nevoie să vorbim mai mult despre aceste teme”.

Educația media îi ajută pe elevi să fie psihologic și informațional în siguranță și, uneori,și fizic, devenind la fel de importantă ca alte tipuri de educație pentru viață, așa cum sunt cele pentru sănătate, educația rutieră sau juridică.
În viața de zi cu zi, dar și pentru procesul de învățare, competențele media sunt indispensabile.
Asta într-un context media în care interacțiunea cu informația, dar mai ales cu dezinformarea a devenit parte a vieții curente și a procesului de învățare.Greutățile și pericolele cauzate de expunerea crescută la mediul online au urgentat înființarea a 100 de licee pilot în care elevii să aibă acces la educație media.

Ligia Deca, Consilier prezidențial, Departamentul Educație și Cercetare a anunțat în timpul Conferinței:
Examenul care se dă în fiecare zi, cum să treci testul dezinformării prin educație media” că printre cele 100 de licee pilot sunt și instituții de învățământ vocaționale. „Este necesară elaborarea unui set de competențe de bază în domeniul media, în combaterea dezinformării pentru toți elevii, alături de conținuturile adecvate pentru fiecare ciclu de studii. O altă componentă importantă este partea de educație parentală, nu numai a profesorilor ci și a părinților, pentru a fi adevărat facilitatori ai elevilor, ai tinerilor în mediul online în siguranță”.

Conferința organizată de CJI și UNICEF în România, în parteneriat cu Romanian-American Foundation poate fi urmărită pe pagina de Facebook a Centrului pentru Jurnalism Independent.

Material pregătit de Adelina Tocitu.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.