Bandă unică pentru transportul public, singura soluție smart!

Problema ritmicității transportului public aproape rezolvată?

În repetate rânduri, în ultima vreme, primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, a afirmat că problema respectării programului și, implicit a ritmictății de succedare a mijloacelor de transport în comun în stații, ar fi aproape rezolvată datorită unui soft care permite urmărirea acestora în timp real, astfel încât dispececerii pot să fluidizeze o anumită linie, comunicându-le șoferilor când să se grăbească și când să lase mai mult spațiu între ei.

Teoria e frumoasă, dar practica aproape că ne omoară

Existența acestui soft nu este o noutate. Am instalat pe telefon aplicația respectivă de luni de zile. Asta nu te încălzește, însă, cu nimic, la orele de vârf când, spre exemplu, pe linia 300, un autobuz parcurge o semi-cursă, din centru de la Galeriile „Orizont” până la stația „Clăbucet”, la Piața Chibrit, în mai mult de o oră. Pentru cei care nu cunosc traseul, acesta poate fi parcurs, în mod normal, în 20-25 de minute.

Studiu de caz: linia 300…

De ce se întâmplă acest lucru? Foarte simplu, din cauză că autobuzele stau blocate în traficul general, atât pe Lascăr Catargiu, cât și pe Ion Mihalache.

În plus, pe strada Episcopiei, pe lângă Ateneul Român, aproape de capătul din centru al liniei, autobuzele se blochează alte minute în șir din cauza mașinilor parcate pe ambele părți ale acestei străzi înguste.

Așa se face că autobuzele se prind din urmă unul pe altul și ajung să circule într-un fel de caravane de câte două – trei sau chiar patru.

Dacă ai ajuns în stație după trecerea „caravanei”, ai de stat vreo 25 de minute. Dar nu-i bai, că nici cei care au avut noroc și au prins caravana nu o duc mai bine. Pentru că stau în autobuze și privesc la coloanele nesfârșite de mașini care abia se târăsc metru cu metru.

De multe ori, e mai spornic să o iei voinicește pe jos, că, peste vreo două-trei stații, poate te ajunge și vreun autobuz din urmă.

Asta și apropo de intenția de modificare a politicii tarifare a STB, prin eliminarea călătoriei de 1,3 lei și introducerea unui tarif orar de 3 lei. Desigur, intenția noului director al societății de transport de a aduce politica tarifră în acord cu cea din alte capitale și orașe europene este lăudabilă. Dar, dacă stai într-un autobuz blocat în trafic o oră, în loc să poți folosi trei mijloace de transport în acest interval, practic vei ajunge să plătești un tarif mai mult decât dublu pentru un serviciu mai prost, adică pentru o călătorie care durează de trei ori mai mult decât ar fi normal…

Culoarul unic STB, singura soluție smart pentru un transport public de calitate!

Deci, domnule primar general Nicușor Dan, morala acestei povești este aceea că oricâte mijloace de transport în comun ai cumpăra și orice softuri revoluționare sau alte minuni hi-tech și smart ai introduce în transportul public, fără culoarele unice nu vor avea nici un efect.

Și, atâta timp cât transportul în comun nu va fi un serviciu public cu un nivel suficient de ridicat – iar asta înseamnă ritmicitate de succedare în stații, previzibilitate în ceea ce privește durata călătoriei și confort, nu te poți aștepta ca oamenii să renunțe la mașinile personale și să ia autobuzul!