VIDEO: Robert Florea – „Părinții vin cu o încărcătură emoțională care îi afectează pe copii”!
Articol de dianamatei, 23 iunie 2021, 16:00 / actualizat: 24 iunie 2021, 13:11
Invitat în emisiuna În Comunitate, a fost Robert Florea, director adjunct al Centrului Municipiului București pentru Resurse și Asistență Educațională.
A venit vacanța, cu trenul din Franța! Nu pentru toată lumea însă. A început evaluarea națională pentru copiii claselor a opta.
Mai în glumă, mai în serios, și părinții dau examene. Și nu la serviciu, ci în fața școlii. Plini de emoții, și ei, își așteaptă copiii cu sufletul la gură. Însă comportamentul acesta nu face întotdeauna bine, spune Robert Florea, director adjunct al Centrului Municipiului București pentru Resurse și Asistență Educațională.
„Părinții vin cu o încărcătură emoțională care îi afectează pe copii. Depinde intensitatea cu care trăiește părintele examenele; copilul va veni și el extrem de încărcat. Atunci misiunea lui va fi extrem de grea pe parcursul orelor de examene. Un examen este un eveniment firesc. Fiecare dintre noi îl dăm. Nu doar în ziua examenului, comportamentul părintelui să fie unul firesc, chiar să simuleze naturalețea. Să tratăm un astfel de eveniment ca pe un lucru firesc”.
Pandemia a afectat pe toate planurile și toate vârstele. Pare că cei mici au fost cel mai puternic afectați la nivel emoțional. Lipsa intercațiunii cu profesorii și colegii ar putea avea repercusiuni asupra examenelor.
„Faptul că a fost o comunicare fragmentată în această perioadă îi afecteaază pe copii. Trebuie făcute cercetări care să stabilească niște relații între niște variabile de mediu și cele psihoindividuale. La nivel observabil, cu siguranță, există o condiționare operantă între un bagaj de frustrări adunate în acest context. Asta poate să aibă influențe asupra performanței copiilor la exemene. Cu siguranță, faptul că a fost întreruptă comunicarea față în față a lăsat niște urme”.
Bullying-ul, fenomenul vedetă al ultimilor ani, a prins și el avânt în această perioadă complicată. Și nu îl întâlnim numai la copii. Ei pot fi, de multe ori, un recipient pentru emoțiile altora.
„Și înainte de pandemie bullying-ul se manifestă inclusiv online. Probabil fenomenul s-a amplificat în această perioadă. Adulții s-au manifestat mult mai agresiv unii cu ceilalți. Sunt variabile care nu ne atrag atenția într-o manieră relevantă. Cum ar fi emoțiile. Nu suntem interesați ca emoțiile noastre se pot concretiza în manifestări nefericite, în raport cu care copii nu sunt străini. Fiecare suntem un ecou pentru celălalt. Când există o presiune a mediului în care trăiesc, evident că trebuie să existe un canal de exprimare. Și când s-au întors la școală, s-au întâmplat diferite lucruri”.
În aceste condiții, apare liantul între copii și mediul în care trăiesc și învață: consilierii școlari, iar numărul lor, ca și alte lucruri din sistemul de învățământ, este deficitar.
„Am convingerea ca în condițiile în care vom avea resursa umană calificată, situația ar sta altfel. Un consilier are acum, în București, cam 1300 de copii. Legea spune că un post se înființează la 500 de copii. Un număr de posturi noi înființate ar fi o sursă de consiliere mult mai bună. Ar fi un impact mult mai vizibil decât în acest moment. În momentul în care problematica educațională din școli este împărțită între părinți, copii și profesori putem discuta despre un număr de posturi noi”.
De cele mai multe ori, copiii nu conștientizează că au o problemă și nici părinții. O pun pe seama vârstei și a firii copilului. Problema nu se discută și, de aici, încep problemele.
„Avem o problemă cu abordarea educației în echipă. Uneori se întâmplă, alte ori nu. Un copil nu vine din proprie inițiativă la consiliere. Sunt elevi, la București, care vin însă cu diverse probleme. Unele pot părea hilare pentru un adult care este ocupat. Lucrurile nu sunt așa. Se întâmplă frecvent, ca profesorul diriginte să știe niște lucruri și nu le comunice mai departe: nici consilierului, nici profesorilor în cancelarie. Mai ales că s-ar putea că formarea mea să nu poată să ajute copilul. Și atunci de ce să nu ma îndrept și spre alți profesori?”
România este deficitară la capitolul lucratului în echipă, iar rezultatele, multe dintre ele negative, se văd mai ales când la mijloc sunt copii și adolescenți. La rândul lor, vor avea carențe în viața de adult.
„Profesorii consilieri sunt în școală tot timpul, iar serviciile lor pot fi accesate oricând. Ei sunt căutați, în special, de copiii cu probleme speciale. Atunci profesorii apelează la profesorii consilieri, un mod eronat. Ei uită chiar ca și legislația definește abordarea copilului, integrat. Nu doar unul se ocupă de acest lucru. Educația se face de către toți profesorii”.
Lucrăm în echipă pentru succesul și liniștea copiilor noștri!