VIDEO: Marius Gorgan – „Noi nu am realizat că mașinile cauzează stres, poluare”
Articol de dianamatei, 28 septembrie 2021, 17:35
Invitat în emisiunea În Comuniate a fost Marius Gorgan de la Bucharest Bike Traffic.
Pietoni, șoferi, bicicliști, trotinetiști, bebeluși în micicle lor automobile…Toți suntem…copiii marelui București. Însă când nu ne mai respectăm unii pe ceilalți, ne deranjăm. Și ne deranjăm cu insulte și bătăi la drumul mare. Dăm vina pe orice și găsim, întotdeauna, un țap ispășitor.
Marius Gorgan de la Bucharest Bike Traffic spune că principalii vinovați pentru haosul din trafic sunt…
„Pietonii. Întotdeuna vei fi și pieton. Ei nu au cum să meargă nici pe trotuar. Oamenii, în locurile civilizate sunt locuitori ai orașului, indiferent că sunt bicicliști, șoferi… Ar trebui să fie ca o familie și să nu spună eu sunt mamă, eu sunt tată..”
Țapul ispășitor îl găsim de zeci de ani: un partid sau altul, un primar sau altul…
Am schimabat, de curând, administrația. Ne-am ales cu un activist pe care l-au preocupat, ani la rând, problemele urbei.
Din păcate, spune Marius Gorgan: „Stăm mai rău. Nicio Capitală europeană nu s-a născut pentru traficul ăsta, de azi. Nimini nu se gândea la milioane de mașini. În schimb, autoritățile au luat niște decizii. Ei au zis că aleg oamenii. Noi nu am realizat că mașinile cauzează stres, poluare… Administrația nu realizează că mașinile cauzează atât de multe rele”.
Și, dacă n-am fi convinși că am inventat noi roata, poate că exemple din țări mai dezvoltate, ne-ar fi de folos.
„Lucrurile se împiedică la comunicare. Trebuie ca fiecare dintre noi să lase câte ceva. Nu poți fi nepăsător. Șoferii lasă mai mult loc pietonilor dar să se facă parcări. Nicușor Dan nu are niciun plan. Avem o șansă. Trebuie să scăpăm de factori: să eliberăm trotuarele de mașini, făcute piste de biciclete, locuri de parcare cu plată…Să ne uităm ce au făcut și alții”.
Războiul bicicletelor a început în urmă cu câțiva ani. Bicicicliștii vor piste speciale, șoferii îi gratulează în trafic, iar „o să facem” auzim la fiecare schimbare de administrație sau când mai pică ceva de la centru.
„Promisiuni s-au mai făcut cu pistele de biciclete. Calea 13 Septembrie de la Unirii și până sus…sunt 3 benzi, acolo se poate merge cu bicicleta pe margine. Acolo merg pe trotuar de frica mașinilor. Sunt multe locuri unde se pot face piste de biciclete. Multe mașini sunt de firmă; asta nu se întâmplă în marile orașe. Centrul orașului ar trebui să fie cu acces special, să fie o taxă… Nici un primar nu a fost un manager adevărat. Să spună luam de unii…în primii 4 ani fac asta, apoi fac asta…să avem un plan”.
Rezolvări există. Le dau în special cei care se lovesc de problemă zilnic, dar și cei care se ocupă de ea, de ani de zile. Ș, dacă rezolvăm problema bicicliștilor, le putem pune pe roate și pe celelalte, care țin de întreg transportul Bucureștiului.
„Benzi unice pentru autobuze sunt: pe Maniu, la Alba Iulia. Trotuarele eliberate de mașini. Și aici trebuie să fie o lege clară. Apoi transportul comun. Pe urmă, taxarea mașinii la sânge”.
Avem biciclete, avem șoferi și, de ceva timp, avem și trotinete: electrice sau nu. De aici, cum ne stă nouă bine, alte divergențe.
„Trotinetele au apărut dintr-un motiv. Cei care merg cu ele nu doresc, în mod special, o mașină. Însă sunt un pericol pe trotuare. Iar pe stradă e aglomerație. De asta, trebuie ca un lider să vină să rezolve astfel de probleme. Trotinetele nu sunt reglementate legislativ, iar poliția rutieră nu există.”
Ca și cum nu îi era de ajuns poluarea, Bucureștiul este sufocat și de trafic. Sunt mulți care nu îi doresc colapsul, iar rezolvarea problemelor stă și în mâna noastră; în pix, telefon…
„Orașul este blocat. Până se blochează de tot, nu mai e mult. Bucureștiul, fără strategie, o va duce din ce în ce mai rău. Să vină experți care știu ce să facă. Nu e nimeni care să pună degetul pe rană, iar oamenii nu înțeleg că spiritul civic nu înseamnă turnătorie”.
Bicicliști din toate țările uniți-vă! Și dați-ne, și nouă, un sfat!