Luliana Leca: „Singurele clădiri nZEB sunt școli pe care noi le avem acum în finalizare”!
Articol de bucurestifm, 28 octombrie 2021, 13:32
Bucuresti FM vă prezintă un interviu cu Iuliana Leca, director executiv la Primăria Sector 6.
1. Ce este o clădire nZEB?
Iuliana Leca: O clădire nZEB este o clădire cu un consum de energie scăzut, aproape de zero, este un acronim din engleză.
2. Care sunt clădirile publice din Sectorul 6 care au această calificare?
Luliana Leca: În prezent, singurele clădiri nZEB sunt școli pe care noi le avem acum în finalizare. Există două tipuri, standard nZEB și clădiri noi nZEB. Noi avem două tipuri în Sectorul 6, cinci școli se numesc Retrofit dar sunt tot la standard nZEB, sunt clădiri deja existente care au fost modernizate și avem și cinci școli deja date în folosință, pentru care s-a făcut recepția și copii sunt deja în școli și alte cinci care sunt acum în construcție, școli noi și grădinițe.
3. Cât durează transformarea unei clădiri clasice în nZEB ?
Iuliana Leca: Sunt mai multe etape pentru că vorbim de o clădire deja existentă, iar procesul este mai dificil. Proiectul a început în anul 2018, s-a semnat contractul dar efectiv lucrările au durat optsprezece luni pentru că au și un sistem numit BMS, cu un control smart de la distanța a tot ce înseamnă partea de iluminat, partea de purificator de aer și atunci fiind și primele făcute de acest gen a fost nevoie de mai mult timp.
4. Ce se întâmplă într-o astfel de clădire, excluzând consumul mic de energie și emisiile de carbon care tind spre zero, ce alte beneficii aduce o astfel de clădire ?
Iuliana Leca: Un prim element este geamul termopan, care nu este geamul clasic, este un geam mai securizat, cu mai multe camere și atunci îi permite foarte bine etanseizarea. Un alt element de noutate sunt purificatoarele de aer, copii le numesc „frigiderele din tavan”, prin care aerul de afara pătrunde în clasă, este purificat, ia dioxidul de carbon și îl elimină. Asta este ceva nou, nu o întâlnim la nici o clădire publică în prezent.
Un alt element este partea de energie regenerabilă, nu este ceva nou sunt și alte clădiri care au energie regenerabilă, dar pentru școlile care nu aveau apă caldă acum, prin aceasta, au apă caldă în permanent, ceea ce este profitabil pentru o unitate de învățământ.
5. Din ce bani au fost făcute aceste investiții și care este costul mediu al transformării unei astfel de clădiri?
Iuliana Leca: Aveam două tipuri de finanțări, o dată dintr-un instrument al Comisiei Europeane, instrumentul ELENA care ne-a permis partea de asistență tehnică, demararea de proceduri de achiziții, consultanță juridică și proiectare, pentru că aici sunt costuri foarte mari și atunci am folosit acest instrument ELENA al Comisiei Europene, iar restul investiției deoarece este foarte mare, este din împrumuturi, undeva la 40 de milioane de euro.
Dar nu sunt doar aceste cinci școli, în total avem șaptesprezece obiective de investiții.
Dacă este împărțit la numărul de școli, ceea ce nu este normal să împărțim, deoarece diferă în funcție de numărul de clase, de structură, iar ceea ce încercăm noi să facem cu aceste fonduri obținute din bani împrumutați este să mergem cu proiectele și să obținem din PNNR finanțarea.
6. Ce clădiri urmează să intre în cadrul acestui program?
Iuliana Leca: Sunt șaptesprezece unități de învățământ, cinci finalizate, mai avem opt clădiri nZEB noi și restul de clădiri Retrofit, dar mai avem și un alt program de eficiență energetică pentru care am depus un proiect pentru o grădiniță și încă opt proiecte pentru liceele în Sectorul 6, finanțate din POR.
7. Cum a reușit Sectorul 6 o astfel de performanță?
Iuliana Leca: Prin multă muncă, printr-un proces amplu. A fost acest instrument ELENA, care accesat obligă la investiție, se numește acel „efect de levier”, odată ce primești bani de la Comisia Europeană trebuie să investești de 20 de ori mai mult decât suma pe care ai obținut-o împreună cu multă perseverență și muncă de echipă.
8. Ce urmează?
Iuliana Leca: Un element pe zona de educație pentru că într-o școală fără să îi educi pe copii și pe cei care folosesc spațiu respectiv, rămâne o investiție nefolosită la maxim și atunci aveam în proiect dezvoltarea unor ateliere tematice cu profesorii și învățătorii din unitățile acestea de învățământ, apoi ateliere cu copii, să învețe ce înseamnă o casă pasivă o școală nZEB, să își schimbe un pic mentalitatea de protecția a mediului pentru a folosi eficient investiția.
Autor: Olga Stancu