Situație tensionată la STB! Șoferii refuză orele suplimentare, fiindcă nu le sunt plătite!
Articol de Mircea Apostolescu, 4 noiembrie 2021, 10:21
Situația a devenit cel puțin tensionată la Societatea de Transport București (STB SA). Șoferii refuză să mai facă ore suplimentare fiindcă acestea nu le sunt plătite.
Managementul societății bucureștene de transport public a decis că va compensa orele suplimentare în termen de 90 de zile. Conform legislației muncii, salariații nu pot fi obligați la ore suplimentare. Munca suplimentară poate fi prestată numai cu acordul expres al salariatului.
Greve spontane ale salariaților din transportul public local la Galați, Constanța și Iași!
În ultimul timp, mai multe orașe mari din România au fost blocate de proteste – opriri spontane ale lucrului, ale salariaților din transportul public local.
„Nemulțumirile colegilor din țară sunt legate de orele suplimentare care se datorează deficitului forței de muncă. Din informațiile pe care le am, și la nivel de federație, și, mai nou, conflictele acestea spontane, care au avut loc zilele acestea, au la bază tocmai acest fenomen. Oamenii sunt suprasolicitați. Lucrează 10-12, am văzut la Galați, 14 ore pe zi.
Oamenii vin la muncă și lucrează suplimentar în ideea de a-și rotunji venitul, din cauză că salariile sunt foarte mici. Iar conducerile societăților au luat decizia ca aceste ore suplimentare să fie amânate la plată până la 90 de zile. Lucru care i-a nemulțumit pe acești salariați, în special conducătorii de vehicol, și s-a ajuns la aceste conflicte spontane”, a explicat Vasile Petrariu pentru București FM.
Petrariu (Sindicatul Transportatorilor din București): „Salariile sunt mici, în comparație cu dificultatea muncii!
Liderul Sindicatului Transportatorilor din București (STB), Vasile Petrariu, spune că nemulțumirile oamenilor sunt legate, în general, de salariile mici în comparație cu dificultatea și responsabilitatea muncii prestate.
Șoferii de autobuz au un program foarte dificil, atipic. Se trezesc la ora 3 dimineața, pentru a ajunge la autobaze și a fi la 5 cu mașinile în traseu.
Iar cei de la schimbul al doilea, care încep să se retragă din traseu la ora 23:00, ajung acasă la ora 1 sau 2 dimineața.
Șoferii poartă o responsabilitate imensă. În traficul, de multe ori infernal, ei răspund pentru vehicolele pe care le conduc, pentru siguranța celorlalți participanți la trafic și, mai ales, pentru siguranța fiecărui călător, din momentul în care se urcă și până când coboară din autobuz.
Tot șoferii sunt primii care iau contact cu publicul călător și pe ei își varsă nervii oamenii, atunci când autobuzul întârzie sau este foarte aglomerat.
Programul de lucru foarte greu, responsabilitatea și presiunea foarte mari și salariile mici fac inatractivă meseria de șofer de autobuz.
Lipsa forței de muncă generează și un alt efect. Oamenii ajung să lucreze 10-12 sau chiar 14 ore pe zi și câte 19 zile fără nici o zi liberă, explică Vasile Petrariu.
Șoferii de la depoul „Bujoreni” din București refuză să mai facă ore suplimentare, fiindcă nu le sunt plătite!
Liderul sindicaliștilor de la STB avertizează că și în rândul salariaților societății bucureștene de transport public există o stare de tensiune din ce în ce mai mare.
Spre exemplu, șoferii de la depoul „Bujoreni” din București refuză să mai facă ore suplimentare, fiindcă acestea nu le sunt plătite în luna în care sunt prestate.
Printr-o măsură a managementului STB SA, orele suplimentare prestate ar urma să fie compensate, în termen de 90 de zile, prin acordarea unui liber plătit. Numai dacă nu se reușește compensarea, în acest termen de trei luni, munca suplimentară ar urma să fie plătită. Oamenii refuză să mai muncească astăzi urmând să fie plătiți, poate, peste trei luni, subliniază Vasile Petrariu.
Vasile Petrariu: „Să nu se întâmple vreo păcăleală cu orele suplimentare, că va lua foc societatea”!
„Din păcate, și la noi este o situație care este cumva similară pentru că, tot în baza unei decizii, s-a hotărât ca plata orelor suplimentare să se facă la 90 de zile, să se dea timp liber corespunzător, la 90 de zile. Lucrul acesta i-a nemulțumit total pe salariați.
Aici sunt două situații posibile. Există o situație în care oamenii vor refuza să vină să lucreze suplimentar și se va crea o problemă la nivel de societate (… STB SA n.r.), pentru că nu vom fi în măsură să realizăm programul de circulație. Și o situație în care oamenilor li se promite că vor fi plătiți în luna în care realizează acele ore suplimentare. Și, dacă nu se va întâmpla acest lucru, tare-mi este că vom avea aceeași problemă ca la Galați.
Eu sper că persoanele cu funcție de conducere care aprobă plata acestor ore suplimentare să-și asume și ceea ce spun să și pună în aplicare. Adică, dacă spun că oamenii vor fi plătiți, să-i plătească. Să nu se întâmple cumva vreo păcăleală de genul acesta, că va lua foc societatea (… STB SA n.r.) și nu știu dacă vom avea pompieri suficienți să stingă focul”, avertizează liderul Sindicatului Transportatorilor din București.
Vasile Petrariu: „Fac apel la conducerea STB și la primarul general pentru un dialog sincer și constructiv, pentru ca împreună să găsim soluții”!
Liderul STB spune că proteste spontane ale salariaților, prin oprirea lucrului, ar putea avea loc oricând și la Sociateate de Transport București.
Oamenii sunt nemulțumiți de faptul că managementul STB SA tergiversează demararea negocierilor pentru un nou contract colectiv de muncă. În condițiile exploziei prețurilor, viața a devenit tot mai grea și salariații ar putea recurge la mișcări spontane, care nu ar putea fi controlate de către nimeni, avertizează Petrariu.
Liderul sindicaliștilor de la STB face apel la managementul societății, dar și la primarul general Nicușor Dan de a se angaja într-un dialog sincer și constructiv, nu doar formal, cu Sindicatul Transportatorilor din București, pentru a găsi soluțiile ce pot preveni, în ultimul ceas, deteriorarea gravă a situației și reacțiile necontrolabile ale salariaților.
„(…) Soluția care ar putea evita, cel puțin parțial, acest gen de acțiuni ar fi un dialog real, corect între parteneri. Și, aici, l-aș include și pe primarul general, pentru că, până la urmă, dumnealui este cel care controlează aceste societăți din subordinea Primăriei Municipiului București. Și aici mă refer la STB SA.
Sper ca, măcar în ultimul ceas, să înțeleagă acest mesaj, pe care noi îl transmitem public, că vrem să discutăm, vrem să găsim soluții împreună, pentru a evita și pentru salariații noștri, dar în special pentru publicul călător, să se întâmple ceea ce s-a întâmplat la Galați, la Constanța, la Iași și sunt semnale că și în alte localități din țară se stă pe un butoi de pulbere”, a mai declarat pentru București FM liderul sindicaliștilor de la STB, Vasile Petrariu.