Ascultă Radio București FM Live

Cine încurcă lucrurile în transportul public local din București?

Cine încurcă lucrurile în transportul public local din București?

Articol de Mircea Apostolescu, 16 noiembrie 2021, 14:22

Tarifele STB au crescut, dar mijloacele de transport încă se lasă așteptate multe minute în șir în stații și, atunci când vin, la orele de vârf, sunt foarte aglomerate – nici vorbă de distanțare, de prevenire a răspândirii virusului etc, și nu sunt tocmai curate, pentru a folosi un eufemism.

Această este realitatea cunoscută foarte bine de către toți cei care folosesc transportul în comun zilnic.
Dar cine încurcă lucrurile? Cine este responsabil pentru toate aceste neajunsuri cauzate bucureștenilor? Cine se face responsabil când înghețăm prin stații sau când ne călcăm pe picioare în autobuzele sau tramvaiele supra-aglomerate?

Asociația Intercomunitară pentru Transport București-Ilfov (TPBI) și-a făcut un obicei din a se lăuda cu amenzile aplicate Societății de Transport București (STB SA) pentru abateri de la contractul de delegare a serviciului public de transport precum nefuncționarea aerului condiționat, nerespectarea programului de transport – plecări devansate și întârziate, și curățenia deficitară.
Astfel, de la intrarea în vigoare, la 1 august, a contractului de delegare a serviciului public de transport, STB SA a fost amendată în două rânduri, amenzile totalizând peste 110 mii lei.

Ceea ce nu este prezentat cu aceeași insistență sunt datoriile pe care TPBI le are către STB SA pentru serviciile de transport prestate și nici reducerea programului de transport, adică, mai simplu spus, a numărului de mijloace de transport pe care STB-ul le scoate pe traseu în fiecare zi.

Astfel, conform unui răspuns al TPBI la o solicitare București FM, la data de 30 septembrie datoria către STB SA era de nu mai puțin de 839.582.052,91 lei, adică peste 160 milioane de euro. Liderul sindicaliștilor de la STB susține, însă, că datoria TPBI s-ar ridica la 1,3 miliarde lei.
Oricum, TPBI ne asigură că această datorie „va fi plătită cu celeritate măsură ce Primăria Capitalei va vira către TPBI sumele datorate”.

Cât privește respectarea sau nu a programului de transport, tot răspunsul TPBI la solicitarea București FM ne lămurește și cu privire la cine și cum alcătuiește acest program după care funcționează mijloacele de transport ale Societății de Transport București: „Programul de transport în baza căruia funcționează vehiculele Societății de Transport București – STB SA este stabilit de TPBI, luând în considerare și propunerile operatorului. (…) Programul de transport este stabilit în baza capacității de transport a operatorului, a BUGETULUI ALOCAT de comunitățile care beneficiază de acest serviciu, precum și de cererea de transport”, se spune în răspunsul TPBI.

Liderul sindicaliștilor de la STB SA, Vasile Petrariu, spune și el că diminuarea cu 300 de milioane a sumei alocate pentru transportul public local, la adoptarea bugetului, a fost o eroare. La subfinanțarea STB contribuie și datoria de 1,3 miliarde a TPBI. Această subfinanțarea a transportului public local a dus atât la reducerea numărului de vehicule din traseu, creșterea timpilor de așteptare în stații și supra-aglomerarea mijloacelor de transport, cât și la o curățenie deficitară.
Mai mult, subfinanțarea creează probleme în ceea ce privește asigurarea pieselor de schimb pentru vehicule, ceea ce, în timp, va duce la o și mai drastică diminuare a parcului circulant.

„Cei de la TPBI, care sunt datori către Societatea de Transport București – STB SA, cu peste 1,3 miliarde de lei, ținând cont că din cauza acestei situații, care a însemnat o subfinanțarea pentru noi, am început să avem probleme din punctul de vedere al aprovizionării cu piese și subansamble, ar fi trebuit să discute în mod cinstit și corect. Sunt de acord să fie identificate toate aceste probleme. Sunt de acord, așa cum e trecut în contractul de delegare, să fim monitorizați. Dar, înainte de a se lua aceste decizii, să se discute și să se identifice cauzele. Pentru că programul de transport este făcut de ei. Deci, ei stabilesc intervalele de succedare. Noi trebuie să-l punem în aplicare. Numai că, pentru a putea să-l punem în aplicare, așa cum scrie pe hârtie, ei trebuie să asigure niște condiții. Aceste condiții înseamnă, în primul rând, traficul din București. Nu există asigurate benzi unice pentru transportul public local. Deci, din această cauză, clar că nu se pot respecta aceste intervale de succedare. Dar cel mai important lucru este acela că au redus programul de transport. Au redus, în primul an de contract, cu peste 200 și ceva de vehicule. Care ce a însemnat pentru călători? Un lucru simplu, pe care îl suportă cetățenii și fac reclamații din această – intervalul mare de succedare”, spune liderul sindical Vasile Petrariu.

La ultimele rectificări bugetare, Executivul Primăriei Capitalei a alocat sume suplimentare pentru STB, ceea ce ar echivala cu o reparare a greșelii din primăvară, de la adoptarea bugetului. Dar, rămâne de văzut dacă acești bani nu vor rămâne alocați numai pe hârtie. Asta fiindcă nu a fost modificat și programul de transport, prin mărirea numărului de kilometri pe care ar urma să-i presteze STB în acest an, a mai declarat Vasile Petrariu pentru București FM.

„(…) Banii ăștia nu au cum să ajungă la Societatea de Transport București – STB SA, pentru că nu s-a modificat programul de transport. Contravaloarea acestei sume trebuia să fie undeva la peste 20 de milioane de kilometri în plus. Asta însemna mai multe mașini în stradă. Însemna un rulaj mai mare. Acest lucru nu s-a întâmplat. Dacă nu s-a întâmplat, înseamnă că banii ăia sunt dați pe hârtie”, explică Vasile Petrariu. Liderul sindical crede că cele 300 de milioane acordate prin două rectificări bugetare succesive ar putea fi tăiate, până la sfârșitul anului.

Vasile Petrariu, liderul Sindicatului Transportatorilor din București mai spune că atât plecările în avans, cât și cele întârziate sunt cauzate de faptul că Primăria Capitalei nu a realizat, la nivelul întregului oraș, culoarele unice pentru transportul public, nu a reabilitat calea de rulare a tramvaielor pe multe străzi și bulevarde și nu a mai achiziționat mijloace de transport – autobuze, tramvaie, troleibuze, moderne.
Dar, cel mai important lucru este, din nou, reducerea programului de transport cu peste 200 de autobuze, troleibuze și tramvaie, explică Vasile Petrariu.

Sindicatul Transportatorilor își exprimă deschiderea pentru ca, pe baza experienței membrilor săi, care lucrează nemijlocit în transportul public bucureștean, să contribuie la îmbunătățirea programului de transport, la adaptarea acestuia la realitățile vieții cotidiene, a declarat Petrariu.

Faptul că numărul de mijloace de transport scoase zilnic în traseu a scăzut față de 1 ianuarie anul acesta reiese și dintr-un răspuns al TPBI la o solicitare București FM. Astfel, numărul troleibuzelor a scăzut cu 13, iar cel al tramvaielor cu 19. Scăderea numărului de autobuze în traseu este și mai semnificativă, respectiv 135. Deci, conform TPBI, 167 de autobuze, tramvaie și troleibuze mai puțin sunt scoase în traseu, în fiecare zi.
Liderul Sindicatului Transportatorilor din București, Vasile Petrariu susține, însă, că diminuarea programului de transport înseamnă cel puțin 200 de mijloace de transport mai puțin în traseu, zilnic.

Și numărul de kilometri pe care STB SA ar trebui să îi parcurgă în acest an a fost diminuat față de anul trecut. Dacă în 2020 mijloacele de transport STB au parcurs 104.731.509 km, în acest an ele ar urma să parcurgă 91.621.031 km, adică cu peste 13 milioane de km mai puțin, conform TPBI.

VIDEO: Proiectul ON THE GROUND
Actualitate luni, 25 noiembrie 2024, 10:07

VIDEO: Proiectul ON THE GROUND

Așa ne dorim să fie copiii noștri și tinerii în general: cu picioarele pe pământ. Informați, inteligenți și raționali, atunci când este...

VIDEO: Proiectul ON THE GROUND
Superliga de fotbal – etapa a 17-a – rezultatele şi clasamentul
Actualitate luni, 25 noiembrie 2024, 09:37

Superliga de fotbal – etapa a 17-a – rezultatele şi clasamentul

Meciurile etapei a 17-a a Superligii de fotbal au loc de vineri până luni. Rezultate: Vineri 22 noiembrie ACS Sepsi OSK Sfântu Gheorghe –...

Superliga de fotbal – etapa a 17-a – rezultatele şi clasamentul
Vreme predominant frumoasă în Capitală!
Actualitate luni, 25 noiembrie 2024, 06:58

Vreme predominant frumoasă în Capitală!

Astăzi, în Capitală, vremea va fi predominant frumoasă. Cerul va fi variabil, iar vântul va sufla în general slab. Temperatura maximă,...

Vreme predominant frumoasă în Capitală!
ALEGERI PREZIDENȚIALE 2024: Declarațiile candidaților dupa aflarea rezultatelor sondajelor de opinie
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 22:36

ALEGERI PREZIDENȚIALE 2024: Declarațiile candidaților dupa aflarea rezultatelor sondajelor de opinie

Update, ora 1o: Elena Lasconi l-a depasit pe Marcel Ciolacu si ocupa acum- dupa centralizarea a 99,95 la suta din procesele verbale de la sectiile de...

ALEGERI PREZIDENȚIALE 2024: Declarațiile candidaților dupa aflarea rezultatelor sondajelor de opinie
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 20:59

Conform sondajelor, Marcel CIOLACU și Elena LASCONI se vor lupta pentru funcția de PREȘEDINTE al României!

Marcel Ciolacu 25% Elena Lasconi 18% Călin Georgescu 16% George Simion 15% Nicolae Ciucă 14% Mircea Geoană 5% Kelemen Hunor 4% Cristian Diaconescu...

Conform sondajelor, Marcel CIOLACU și Elena LASCONI se vor lupta pentru funcția de PREȘEDINTE al României!
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 19:30

Vreme frumoasă în Capitală

La noapte, în București, cerul va fi temporar noros iar temperatura minimă se va situa în jurul valorii de -2 grade. Luni, vremea va fi...

Vreme frumoasă în Capitală
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 07:03

Vreme frumoasă, dar rece în Capitală!

Astăzi, în Capitală, vremea va fi predominant frumoasă, dar rece dimineaţa. Cerul va fi mai mult senin, iar vântul va sufla slab până la...

Vreme frumoasă, dar rece în Capitală!
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 06:31

UPDATE: REFERENDUM BUCUREȘTI 2024

Update ora 21.20 – Până la ora 21.00, au votat la referendumul iniţiat de primarul general, Nicuşor Dan, în Capitală, 731.990 de...

UPDATE: REFERENDUM BUCUREȘTI 2024