Riscă cetățenii din cartierul 16 Februarie să rămână izolați?
Articol de Mircea Apostolescu, 18 ianuarie 2022, 17:15
Pentru că București FM, postul public local de radio, își dorește nu doar să relateze despre problemele comunității, ci și să contribuie, pe cât posibil, la rezolvarea acestora, nu ne-am mărginit doar la a scoate la iveală calvarul pe care îl trăiesc zilnic cetățenii din cartierul 16 Februarie, lipsiți de transport public din cauza Podului Săbăreni.
Am continuat demersul în slujba comunității întrebând la CFR care este situația acestui pasaj rutier peste calea ferată și când au de gând să îl consolideze, astfel încât autobuzele STB să poată pătrunde din nou în 16 Februarie.
Din păcate, răspunsul nu este prea îmbucurător pentru oamenii din cartierul 16 Februarie. Ei ar putea rămâne fără Podul Săbăreni, izolați pe termen nedeterminat.
Din 2018, CFR încearcă să predea Podul Săbăreni autorităților locale!
Astfel, potrivit unui răspuns al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA la o solicitare București FM, aceasta, prin Sucursala Regională de Căi Ferate București (SRCF București), „a solicitat și a propus, încă din anul 2018, atât Primăriei Sectorului 1, cât și Primăriei Municipiului Bucureşti, analizarea posibilităţii de preluare spre administrare şi întreţinere a pasajului rutier superior Săbăreni, dat fiind faptul că lucrările de reparații și întreținerea unui pasaj superior rutier exced competenței și atribuțiilor administraturului de infrastructură feroviară”.
În perioada 2019 – 2021, în contextul în care atât Primăria Sectorului 1, cât și Primăria Capitalei și-au exprimat intenția de a prelua și repara podul, CFR SA, prin SRCF București, și Ministerul Transporturilor au întreprins toate demersurile legale necesare demarării procedurii de transfer a acestui obiectiv, din domeniul public al Statului, aflat în administrarea Ministerului Transporturilor, în domeniul public al Statului aflat în administrarea Consiliului General al Municipiului București.
Mai mult decât atât, „SRCF București a furnizat administrației centrale și locale toate documentațiile tehnice solicitate, CNCF CFR SA a emis hotărârile Consiliului de Administrație și a Adunării Generale a Acționarilor, necesare acestui transfer al mijlocului fix în cauză, iar Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică inclusiv Proiectul de Hotărâre de Guvern privind trecerea mijlocului fix ʺPasaj superior km 6+645 București – Roșiori ʺ din domeniul public al statului, administrarea MTIC și concesiunea CFR SA- SRCF Bucuresti, în domeniul public al Municipiului București și administrarea de către Consiliul General al Municipiului București”, potrivit răspunsului CFR.
Primăria Capitalei și cea a Sectorului 1 nu au bani să repare podul, dar au bani să-l reconstruiască după ce vă fi demolat de CFR!
Însă, după parcurgerea tuturor etapelor de mai sus, în cea de-a doua jumătate a anului 2021, „reprezentanții Primăriei Municipiului București și cei ai Primăriei Sectorului 1 au informat SRCF București că preluarea în administrare a pasajului rutier superior nu se poate realiza, deoarece nu dispun de fondurile necesare refacerii obiectivului respective”, spun cei de la CFR.
În schimb, cu o lună mai târziu, adică în august 2021, Primăria Sectorului 1 organiza, în sala de consiliu din Banu Manta nr 9, o întâlnire comună cu reprezentanții Primăriei Capitalei, cei ai Primăriei Sectorului 6 și Avocatul Poporului pe tema Podului Săbăreni.
În urma acestei întâlniri, s-a ajuns la soluția ca dezafectarea pasajului superior să se facă de către actualul proprietar – SRCF Bucuresti – și, ulterior, să se încheie un protocol de colaborare între Primaria Sector 1 și Primaria Sector 6 în vederea construirii unui nou pasaj, după cum declara chiar actualul viceprimar al Sectorului 1 Oliver Leon Păiuși.
Fostul consilier local de la Sectorul 1, Cristian Bulfon, care s-a implicat activ, în mandatul trecut, în rezolvarea problemei Podului Săbăreni, se declară nelămurit de felul în care au evoluat lucrurile, între lipsa fondurilor pentru reparații și dorința de a reconstrui podul, după demolare.
„Așadar după mai bine de doi ani de eforturi pornite la inițiativa Primăriei Sectorului 1, pentru preluarea Podului Săbăreni, dintr-o dată, cele două primării au anunțat că nu au bani pentru a reface acest pod. Totodată, la o lună distanță, Primăria Sectorului 1 a chemat CFR-ul la convorbiri, la care a participat și Avocatul Poporului – nu știu ce treabă ar fi avut această instituție în acest demers, pentru a propune, deci Primăria a propus CFR-ului, ca CFR-ul să dărâme podul, iar Primăria să-l reconstruiască. Cu alte cuvinte, cu o lună în urmă nu avea bani să îl repare, iar, la o lună după, avea bani să-l reconstruiască de la zero”, a declarat Bulfon pentru București FM.
Vor rămâne cetățenii din 16 Februarie izolați?
Cei de la SRCF București au demarat procedurile în vederea demolării pasajului peste calea ferată. În această vară, Podul Săbăreni ar putea fi desființat. Autoritățile locale nu au început, însă, procedurile în vederea reconstruirii acestuia.
„Având în vedere actuala poziție a autorităților centrale și locale, conducerea SRCF Bucuresti a demarat procedurile necesare pentru întocmirea documentațiilor privind casarea mijlocului fix, în vederea dezafectării, fiind emis avizul MAPN – Statul Major al Apararii nr. DT 8495 și Hotărârea A.G.A a CN CF CFR SA privind trecerea din domeniul public al Statului în domeniul privat al Statului și în administrarea CN CF CFR SA pentru scoaterea din funcțiune, în vederea valorificării și, după caz, casării bunului P„asaj rutier superior km. 6+645 Bucuresti – Roșiori”.
SRCF București a lansat procedura de achiziție a serviciilor de proiectare necesare dezafectării pasajului rutier, cu dată limită de depunere a ofertelor 14.12.2021, procedură pentru care nu a fost depusă nicio ofertă. Achiziția a fost reluată, având ca dată limită de depunere a ofertelor 11.01.2022, procedură la care a fost depusă o ofertă, declarată admisibilă.
La această dată este în curs de evaluare propunerea tehnică a ofertantului, pentru stabilirea conformității cu prevederile caietului de sarcini”, se mai spune în răspunsul CFR la solicitarea București FM.
„Cel mai interesant aspect în toată povestea asta este faptul că, dacă CFR-ul va finaliza toate documentațiile necesare dezafectării, cum spun ei, de fapt, practic, demolării podului, ce se va întâmpla cu cetățenii care vor rămâne fără nicio cale de comunicare cu orașul, în condițiile în care podul nu va mai exista? Și așa, în momentul de față, ei sunt nevoiți să parcurgă distanțe mari pe jos. Dar, în situația în care podul va fi dărâmat, aceste distanțe vor fi și mai mari. Cât va dura până se va reconstrui? Ce soluție se va adopta? Ce procedură de achiziție va fi adoptată, astfel încât toate lucrurile să se miște foarte repede?”, întreabă Bulfon.
Desigur, toți cetățenii din cartierul 16 Februarie ar dori să primească răspunsuri la aceste întrebări. Dacă SRCF București va trece la demolarea pasajului peste calea ferată, așa cum s-a înțeles cu cele trei primării bucureștene, iar autoritățile locale nici nu au demarat măcar procedurile pentru construcția unui nou pod, vor rămâne izolați? Și pentru cât timp?