Reguli, disciplină și nu sânge pe șosele!
Articol de Ioana Brusten, 27 ianuarie 2022, 19:55
În fiecare zi, fiecare dintre noi este participant la trafic – și atâta timp cât nu vom putea să ne teleportăm, vom continua să fim. Știm ce înseamnă aglomerație, ambuteiaje, agresivitate, neatenție, nepăsare, necunoaștere. Și mai ales, ce efecte și urmări pot avea toate aceste atitudini care țin de educație, legislație și informare.
România este țara europeană cu cele mai multe victime din accidente rutiere, raportate la un milion de locuitori, dublu față de media europeană; în fiecare zi, mor 5 oameni în țara noastră în urma accidentelor rutiere.
Există soluții care să schimbe aceste statistici negre? Ce este de făcut și în cât timp am putea vedea rezultate, dacă facem ceea ce trebuie, ceea ce a făcut Suedia, de exemplu – țara cu cei mai puțini morți și răniți pe șosele?
Documentarul „Sânge pe șosea”, referitor la proiectul Vision Zero, de reducere a numărului de victime în accidente rutiere din Suedia, a fost lansat ieri, într-o conferință de presă la sediul Academiei Titi Aur, cea mai mare școală de conducere defensivă din România.
Titi Aur, exepert în conducere defensivă: „Avem drumuri mai bune, mai multe- nu câte ar trebui, nu destule autostrăzi, dar mai multe; mașini mai performante, dar la capitolul educație am regresat în loc să progresăm; școala de șoferi la noi este încă sub nivelul dorit: sunt lucruri care se fac bine, dar sunt și lucruri care nu se fac deloc și de fapt, problema e mai din spate- educația de acasă, a copilului! Când părintele ia copilul de mână și se strecoară cu el printre mașini, trece strada printre mașini, copilul acela va înțelege că așa trebuie să facă.”
Strategia care ar trebui adoptată, implementată și urmărită, cuprinde elemente legislative, de educație școlară, pentru copii, de respectare a normelor, în sarcina poliției și altele, care țin de starea drumurilor, de informarea corectă etc. Astfel, s-ar reduce și agresivitatea din trafic care nu de puține ori, are urmări grave.
Există programe, proiecte și măsuri care încearcă să pregătească mai bine șoferii români, în conducerea defensivă, profesorii, polițiștii, pe cei de la ISU- pași făcuți în direcția necesarei educații. Aceste proiecte punctuale trebuie să se transforme într-un program coerent, în acord cu programul de siguranță rutieră european, 2020-2030. Coordonate coerent, toate acestea vor duce la reducerea numărului de accidente. Și normele de aplicare trebuie să fie corecte, să le respectăm și să existe variantele de control- ca să nu se transforme totul într-o șmecherie românească!
Modificările la Codul Rutier care urmează a fi aprobate astăzi, în ședința de Guvern, cresc valoarea amenzilor, modifică sau stabilesc sancțiuni noi pentru abaterile de la legislația rutieră. Sunt ele suficiente? Cel puțin, pot limita teribiliștii, spune Titi Aur.
Ideea care este valabilă pentru toți, și pe care nu trebuie s-o uităm, este: să încercăm să ieșim din ideea că drumul este al nostru și ceilalți sunt și ei pe-acolo, doar să ne încurce!