Cum recunoaștem recenziile false pe internet

Tu știi să recunoști o recenzie falsă?

Ce faci când intenționezi să cumperi un produs sau să achiziționezi, de exemplu, o vacanță? Cred că nu greșesc prea tare dacă spun că intri pe internet să citești niște recenzii pentru produsul sau serviciul respectiv, spune Flavia Durach, lector universitar doctor în cadrul Facultătii de Comunicare și Relații Publice și specialist în

Din păcate, este mai ușor să te păcălești decât ai crede. Sub coordonarea Comisiei Europene, autorități din 26 de state membre, inclusiv România, au verificat 223 de site-uri web importante, pentru a constata dacă există recenzii înșelătoare ale consumatorilor. Rezultatele reprezintă un motiv de alarmă:

  • pe 144 dintre cele 223 de site-uri verificate, autoritățile nu au putut confirma că respectivii comercianți chiar s-au asigurat că recenziile sunt autentice
  • aproape jumătate dintre site-urile examinate nu informau consumatorii cu privire la modul în care se colectează și prelucrează recenziile
  • 118 site-uri nu conțineau informații cu privire la modul în care se previn recenziile false
  • 176 dintre site-urile web nu menționau că ar interzice recenziile simulate (de exemplu, cele plătite) și nu aveau o politică de marcare a recenziilor neautentice.

Un reportaj BBC din 2019 povestește experiența unui scriitorilor de recenzii false,. Conform acestuia, este o practică frecventă, de aceea nu trebuie să avem încredere în recenziile de pe internet, Mai mult decât atât, în cazul site-urilor administrate de terțe părți, pe care nu poți scrie un review decât dacă ești client real, oamenii sunt plătiți să cumpere produsul și să lase recenzii favorabile. Există inclusiv suspiciuni că date reale ale clienților sunt folosite abuziv pentru a produce recenzii.

În aceste condiții, cum putem recunoaște o recenzie falsă?

  1. Citește cu atenție toate recenziile, sau cât mai multe dintre ele. Semnalele de alarmă sunt: majoritatea evaluărilor sunt de 5 stele, conțin poze și clipuri video cu produsul (aceasta poate fi o cerință din partea celor care plătesc pentru recenzii), există foarte multe recenzii plasate într-un interval scurt de timp, recenziile sunt generice și nu descriu o experiență personalizată cu produsul.
  2. Ține minte lista de indicii. Cercetările în domeniu arată că cel mai frecvent, recenziile false se concentrează pe descrierea caracteristicilor produsului, au mult mai puține detalii subiective, sunt mai scurte decât altele, sunt relativ greu de citit (pentru că de multe ori reviewerii falși provin din țări străine).
  3. Identifică reviewerii de profesie. Aceștia sunt plătiți în mod regulat pentru a cumpăra produse și scrie recenzii. Dacă website-ul are această funcție, poți intra pe profilul lor pentru a vedea ce alte evaluări au mai scris. Dacă toate recenziile sunt de 5 stele și exagerat de pozitive, este foarte probabil să ai de-a face cu un client fals.

Sper că sfaturile ți-au fost de folos. Până data viitoare, rămâi cu București FM, sursa sigură de informații!

Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a

Sursa: Facebook.com

întâlnit cu fenomenul fake-news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceeea ce privește fenomenul dezinformării.
Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 fm de la 09:15, 13:40 și 18:30!
Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.

Flavia Durach este lector universitar doctor în cadrul Facultătii de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online.

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.