CSV — un nou spațiu de cercetare artistică în București!
Articol de bucurestifm, 1 iulie 2022, 09:51
Luni, 4 iulie 2022, are loc lansarea Centrului de studii vizuale, un proiect inițiat de Cătălin Rulea și curatoriat în sezonul 2022-2023 de Cristian Neagoe, în strânsă colaborare cu artiștii și cercetătorii în rezidență: Eliza Căuia, Ana-Maria Prelipcean, Dan Vezentan, Dragoș Neagoe.
Centrul de studii vizuale își desfășoară activitatea de cercetare artistică în București, pe strada Măcelari nr. 1, debutând în cadrul proiectului „A culege și a cultiva”, susținut de Greenpeace România, Universitatea Națională de Arte, Muzeul Național de Istorie Naturală Grigore Antipa, Institutul de Cercetare-Dezvoltare pentru Apicultură, Institutul Național de Științe Biologice și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Cu focus pe analiza morfologiei naturii și a artei ca formă de cunoaștere, Centrul de studii vizuale își deschide porțile cu o rezidență de trei săptămâni pentru 11 studenți de la Universitatea Națională de Arte, care vor trece dincolo de aparențe, dincolo de simpla reprezentare prin desen, adâncind-se în biologie, istorie naturală, etologie și etică, ecologie și evoluție pentru a sintetiza informația relevantă despre viu prin artă.
Rezidența va fi punctată de prezentări, discuții și dezbateri susținute de specialiști din domenii variate pe teme la intersecția dintre natură și cultură, dintre „a culege” și „a cultiva”. Iată-le pe primele două:
- 14 iulie: Ruben Iosif în dialog cu Valentin Sălăgeanu — Oameni și urși. Aspecte demografice;
- 15 iulie: Eliza Căuia & Dragoș Neagoe — În interiorul cubului. Hexagoanele și apicultorii.
Cătălin Rulea, inițiatorul Centrului de studii vizuale, explică ideea din spatele proiectului: „A culege sau a cultiva? Este o întrebare care s-a născut în mintea multora, deși poate nu au verbalizat-o sub această formă. Nu este o întrebare din domeniul agriculturii, cel puțin nu în cazul de față. Este provocarea unei abordări culturale, a unor tendințe și chiar teorii contemporane care redefinesc atât cultura, cât și creația artistică. Principiul incluziunii are o limită sau fiecare are o voce în acest cor de 7.846.322.326+ de oameni?
Este o idee bună să direcționăm cunoașterea și educația sau am ajuns deja la esența și adevărul democrației, în care majoritatea decide direcția, nici măcar intenționat, ci ca un dicteu implacabil, ca o fotografie virală pe care nu o mai poate opri nici măcar autorul, o fotografie a viitorului nostru, nu atât artistic, cât educativ în cel mai dramatic sens al cuvântului? Am ajuns la un moment în care nu mai putem digera propriile produse culturale? De ce nu? Dar răspunsul este a vâna și a culege ce răsare? Poate că da. Poate că nu.”
Trei artiști vor încerca să răspundă la această întrebare. Cătălin Rulea este interesat de morfologia pădurilor, pe care a studiat-o în proiectul UNCUT împreună cu Greenpeace România.
Dan Vezentan este curios de limbajul și exprimarea agriculturii, atât în termeni de estetică a obiectului, cât și în termeni de poziționare a omului (homo faber) în context natural.
Dragoș Neagoe dezvoltă direcții noi în peisajul sculpturii românești, în colaborare cu albinele de care are grijă.
Artiștilor li se alătură teoreticieni și practicieni din diverse domenii ale cunoașterii: Ana-Maria Prelipcean (cercetător principal III, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Științe Biologice), Eliza Căuia (doctor inginer apicol, Institutul de Cercetare-Dezvoltare pentru Apicultură) și Cristian Neagoe (specialist în comunicare pentru păduri și viață sălbatică, Greenpeace România).